Dat een loyaliteitsprogramma een positief effect heeft op klantwaarde en retentie, is inmiddels binnen de meeste bedrijven wel bekend. Maar een loyaliteitsprogramma an sich is steeds vaker niet voldoende. In een groeiend aanbod is het voor bedrijven van cruciaal belang om zich op creatieve wijze te onderscheiden, niet alleen in aanbod van producten, maar ook in aanbod van loyaliteitsprogramma’s. Dit artikel beschrijft zes strategieën hoe je tot een creatief en uniek loyaliteitsprogramma kunt komen.
Wanneer klanten met een loyaliteitsprogramma in aanraking komen, is de naam van het programma het eerste wat zij zien. Spaarprogramma of Voordeelprogramma als naam voldoet niet meer. De naam van het loyaliteitsprogramma dient aan te sluiten bij het merk, wat er verkocht wordt of wat het merk wilt uitstralen.
Het spaarprogramma van Game Mania is hier een goed voorbeeld van. XP slaat op experience points die gamers moeten behalen om verder te komen in het spel. Dit sluit goed aan bij het aanbod van Game Mania.
Bij de meeste loyaliteitsprogramma’s hebben deelnemers de mogelijkheid om punten te sparen. Ook hierbij moet aandacht besteed worden aan de naamgeving. Wanneer de naam van de punten goed aansluit bij het merk en het programma, maakt dit voor klanten sneller duidelijker dat het onderdeel uitmaakt van de gehele ervaring.
De kleinste details kunnen het verschil maken bij het ontwerpen van een loyaliteitsprogramma. Door extra aandacht te besteden aan elk interactief element, maakt dit het verleidelijker voor de community om zich aan te sluiten bij het programma
Bij de meeste loyaliteitsprogramma’s ontvangen klanten punten wanneer zij een aankoop doen. Dit is echter geen unieke manier om punten te verdienen. Bedrijven kunnen ook kiezen voor verjaardagsbeloningen of verrassingsbeloningen. Bij dit eerste ontvangen klanten punten als cadeautje voor hun verjaardag. Dit zorgt voor een overtreffing van de verwachting van klanten en creëert een persoonlijke connectie. Bij een verrassingsbeloning stuurt een bedrijf bijvoorbeeld, zonder specifieke aanleiding, een mail met een persoonlijke boodschap en een beloning naar haar klanten.
Vrijwel elk loyaliteitsprogramma biedt korting als beloning waar punten voor kunnen worden ingewisseld. Om je als bedrijf dus echt te onderscheiden van de rest, is het van belang om naast de korting andere unieke beloningen te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door extra’s, exclusieve nieuwtjes en toegang tot besloten evenementen.
Door deelnemers van een programma in te delen in verschillende statusgroepen, is het voor hen duidelijk waar ze op dat moment staan en waar ze nog kunnen komen. Mensen houden er van om tot een groep te behoren, en al helemaal als deze als bijzonder of belangrijk wordt beschouwd.
Bij Holland Casino wordt de status van de bezoekers bepaald door de frequentie waarmee zij de casino’s bezoeken. Hoe meer bezoeken, hoe meer exclusieve voordelen.
Vind het originele artikel hier
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.