Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De beloning van spaarprogramma's

Een onderzoek naar de invloed van soorten beloningen op het succes van spaarprogramma’s.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van de grote van een beloning op spaarprogramma’s. Hoe hoger, hoe groter de inspanning die de consument wil leveren.
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2007
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De beloning van spaarprogramma's

Een onderzoek naar de invloed van soorten beloningen op het succes van spaarprogramma’s.

Een onderzoek naar de invloed van de grote van een beloning op spaarprogramma’s. Hoe hoger, hoe groter de inspanning die de consument wil leveren.

Het al dan niet slagen van een spaarprogramma wordt grotendeels bepaald door de hoogte van en de soort beloning waarvoor klanten kunnen sparen. Kortlopende spaarprogramma’s met beperkte deelnamevoorwaarden, boeken succes door deelnemers te belonen middels platte kortingen. Langlopende spaarprogramma’s met hoge deelnamevoorwaarden daarentegen, doen dit door te belonen middels luxe cadeaus.

Onderzoek naar consumentengedrag heeft aangetoond dat consumenten een sterke motivatie bezitten om zich in te spannen voor een toekomstige beloning. Hierbij geldt: hoe hoger de beloning, hoe groter de inspanning die de consument ervoor wil leveren. Naast de geldelijke waarde van de beloning, is het soort beloning waarvoor kan worden gespaard van groot belang. Hierbij wordt veelal een onderscheid gemaakt tussen luxe cadeaus (zoals saunabezoeken en vakanties) en alledaagse producten (zoals voedsel en drinken).

 

Genieten van luxe
Naarmate de te verrichten inspanning toeneemt, men moet bijvoorbeeld langer en/of intensiever sparen, genieten ‘luxe cadeaus’ de voorkeur boven ‘alledaagse producten’. De voorkeur voor luxe cadeaus wordt veroorzaakt door hun aspiratieve karakter. Ze hebben over het algemeen een bijzondere aantrekkingskracht op consumenten. Alternatieven zijn niet van belang, juist omdat de zinnen zijn gezet op dat ene luxe cadeau, waarvan de consument verwacht dat het hem of haar een toegevoegde waarde levert. Een mooi voorbeeld hiervan is het intensieve spaarprogramma van Douwe Egberts. De consument moet bijvoorbeeld jaren lang zegeltjes sparen (en dus behoorlijk wat koffie nuttigen), om dat ene schitterende servies te bemachtigen, waar men al die jaren naar heeft verlangd.

 

Rechtvaardiging van de deelname
Daarnaast motiveren luxe cadeaus bij intensieve, langlopende spaarprogramma´s tot deelname. Programma´s worden aantrekkelijk, doordat de beloning een prettige, hedonistische ervaring biedt, zonder de psychologische kosten van het ´out-of-the-pocket’-betalen te ervaren, die normaal gepaard gaan met de consumptie van luxe producten. Het kopen van luxe producten, veroorzaakt regelmatig een schuldgevoel omdat aankopen lastig te rechtvaardigen zijn. Door te sparen voor luxe cadeaus, vervalt dat schuldgevoel grotendeels. De klant ‘verdient’ zijn of haar beloning, door het leveren van maximale inspanning.

 

Tot slot
Wanneer consumenten zich meer moeten inspannen, om een bepaalde beloning te bemachtigen, verschuift de voorkeur voor spaarproducten van alledaagse producten naar luxe cadeaus. Indien de te leveren inspanning beperkt tot nihil is, prefereert de consument het liefst platte kortingen. Spaarprogramma’s met beperkte tot geen deelnamevoorwaarden, die de consument een geringe inspanning kosten, trekken vaak in eerste instantie meer deelnemers aan, dan intensieve, langlopende spaarprogramma’s. Deze zogenoemde platte spaarprogramma’s zijn dan ook bijzonder effectief bij het direct bewerkstelligen van gewenst gedrag zoals herhalingsbezoeken. Echter, voor het bewerkstelligen van oprechte loyaliteit doen intensieve, langlopende spaarprogramma’s het beter. Het is daarbij wel van belang dat deze programma’s luxe cadeaus inzetten die passen bij de doelgroep zodat er wordt ingespeeld op de affectieve binding van klanten met het programma en het aanbiedende bedrijf.

 

Bron: Journal of Marketing Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.