an de organiSteeds meer organisaties gaan actief de dialoog aan met klanten via online communities. Op deze platformen kunnen klanten zowel direct met de organisatie als met andere klanten in gesprek gaan over de producten en diensten vsatie. Bekende praktijkvoorbeelden zijn ‘Dell Ideastorm’ en ‘My Starbucks Idea’. Deze communities vergen zowel in tijd als geld een serieuze en doorlopende investering vanuit de organisatie. Maar is deze investering wel verantwoord?
De opbrengsten van communities
Hoewel veel marketeers stellen dat communities zeer waardevol zijn voor organisaties, ontbrak tot op heden de wetenschappelijke onderbouwing. Recentelijk hebben Brodie e.a. echter de resultaten van meerdere onderzoeken gecombineerd. Zij komen tot de volgende conclusies:
De invulling van communities
Volgens de onderzoekers zijn er twee elementen die zeer belangrijk zijn bij het oprichten van een community, die in de praktijk echter veelvuldig worden genegeerd.
Allereerst is het zeer belangrijk dat marketeers een community niet zien als een ‘eigen’ platform. Het is een plek waarop klanten met elkaar en met de organisatie in gesprek gaan. De organisatie dient dan ook niet te proberen om de interactie te beheersen, maar alleen om deze te faciliteren.
Daarnaast dienen marketeers zich te beseffen dat klanten alleen actief deelnemen aan communities als de ‘persoonlijke’ opbrengsten groter zijn dan de investering. Het is dan ook belangrijk dat klanten worden erkend voor actieve deelname en worden gestimuleerd om te blijven deelnemen. Het toekennen van punten voor contributie of het toewijzen van verschillende statussen zijn daarvoor geschikte instrumenten.
Aan de slag!?
Communities bieden grote kansen voor organisaties om echt met klanten in gesprek te gaan en de loyaliteit van zowel participerende klanten als niet-participerende klanten te bevorderen. De organisatie dient zich dan wel te beseffen dat een community niet ‘beheerst’ kan worden, maar zichzelf zal ontwikkelen.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.