Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De loyale reiziger

Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op touroperator loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op touroperator loyaliteit en hiermee een loyale reiziger creëren.
Redactie LoyaltyFacts
25 februari 2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De loyale reiziger

Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op touroperator loyaliteit.

Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op touroperator loyaliteit en hiermee een loyale reiziger creëren.

Campo en Yagüe onderzoeken welke factoren van invloed zijn op het creëren van loyaliteit van toeristen aan touroperators die packagereizen aanbieden naar Zuid en Centraal Amerika.

Reiskwaliteit
De kwaliteit van het product blijkt van grote waarde, ook binnen de reissector. De gepercipieerde kwaliteit van de reis blijkt namelijk de meeste invloed uit te oefenen op de loyaliteit van een toerist aan een touroperator. Dit effect is direct, positief, en van groot belang voor het creëren van loyaliteit. Daarnaast oefent de kwaliteit van een reis ook een indirecte invloed uit doordat het de tevredenheid van de klant (over de geboden dienstverlening) beïnvloedt wat op zijn beurt weer de loyaliteit aan de touroperator verhoogt. De kwaliteit van de reis blijkt belangrijker dan de tevredenheid over de dienstverlening van de touroperator voor het creëren van loyaliteit.

 

Reisprijs
De gepercipieerde prijs van de reis oefent een indirecte en positieve invloed uit op loyaliteit doordat het de gepercipieerde kwaliteit van de reis beïnvloedt en dit weer invloed heeft op de klantloyaliteit.

 

Prijspromoties
Het effect van het gebruik van prijspromoties op de loyaliteit van een toerist aan een touroperator is indirect en negatief maar relatief klein. Het aanbieden van veel prijspromoties door een touroperator zal dus zorgen voor minder loyale reizigers, alhoewel dit effect minimaal is.

 

Koopjesjager minder loyaal
Iemand die veel moeite steekt in het vinden van prijspromoties, de zogenaamde koopjesjager, blijkt een lagere loyaliteit te tonen aan een touroperator dan iemand die dit eenmalig of sporadisch doet.

 

De voorwaarden
Wanneer een touroperator zijn producten ontwerpt en een schema maakt met daarin de prijspromoties voor het nieuwe vakantieseizoen dan doet deze er goed aan de all-in-one reis te ontwerpen met de kwaliteitsperceptie van de consument in gedachte zodat deze geëvalueerd wordt als hoge kwaliteitsaanbieder. Daarnaast dienen de package reizen die tegen een discount prijs worden aangeboden dezelfde kwaliteit te bezitten als voorheen. Als laatste dienen er verschillende promotionele campagnes ingezet te worden om verschillende soorten reizigers aan te spreken en zo van bijvoorbeeld koopjesjagers loyalere klanten te maken.

 

Touroperator en reisbureau
Deze studie kan erg nuttig zijn voor touroperators bij het plannen van hun commerciële strategie. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat touroperators zich vooral meer moeten concentreren op de gepercipieerde kwaliteit van hun all-in-one packagedeals indien zij loyale klanten willen creëren. In het ontwerpen van kwaliteitsreizen is het werk van zowel de leverancier (de touroperator) als de distributeur (het reisbureau) dus cruciaal. Aangezien de gepercipieerde kwaliteit van de klant wordt bepaald door de dienstverlening van zowel de touroperator als het reisbureau is het daarom van groot belang om nauw met elkaar samen te werken.

 

Bron: Journal of Travel Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events