Campo en Yagüe onderzoeken welke factoren van invloed zijn op het creëren van loyaliteit van toeristen aan touroperators die packagereizen aanbieden naar Zuid en Centraal Amerika.
Reiskwaliteit
De kwaliteit van het product blijkt van grote waarde, ook binnen de reissector. De gepercipieerde kwaliteit van de reis blijkt namelijk de meeste invloed uit te oefenen op de loyaliteit van een toerist aan een touroperator. Dit effect is direct, positief, en van groot belang voor het creëren van loyaliteit. Daarnaast oefent de kwaliteit van een reis ook een indirecte invloed uit doordat het de tevredenheid van de klant (over de geboden dienstverlening) beïnvloedt wat op zijn beurt weer de loyaliteit aan de touroperator verhoogt. De kwaliteit van de reis blijkt belangrijker dan de tevredenheid over de dienstverlening van de touroperator voor het creëren van loyaliteit.
Reisprijs
De gepercipieerde prijs van de reis oefent een indirecte en positieve invloed uit op loyaliteit doordat het de gepercipieerde kwaliteit van de reis beïnvloedt en dit weer invloed heeft op de klantloyaliteit.
Prijspromoties
Het effect van het gebruik van prijspromoties op de loyaliteit van een toerist aan een touroperator is indirect en negatief maar relatief klein. Het aanbieden van veel prijspromoties door een touroperator zal dus zorgen voor minder loyale reizigers, alhoewel dit effect minimaal is.
Koopjesjager minder loyaal
Iemand die veel moeite steekt in het vinden van prijspromoties, de zogenaamde koopjesjager, blijkt een lagere loyaliteit te tonen aan een touroperator dan iemand die dit eenmalig of sporadisch doet.
De voorwaarden
Wanneer een touroperator zijn producten ontwerpt en een schema maakt met daarin de prijspromoties voor het nieuwe vakantieseizoen dan doet deze er goed aan de all-in-one reis te ontwerpen met de kwaliteitsperceptie van de consument in gedachte zodat deze geëvalueerd wordt als hoge kwaliteitsaanbieder. Daarnaast dienen de package reizen die tegen een discount prijs worden aangeboden dezelfde kwaliteit te bezitten als voorheen. Als laatste dienen er verschillende promotionele campagnes ingezet te worden om verschillende soorten reizigers aan te spreken en zo van bijvoorbeeld koopjesjagers loyalere klanten te maken.
Touroperator en reisbureau
Deze studie kan erg nuttig zijn voor touroperators bij het plannen van hun commerciële strategie. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat touroperators zich vooral meer moeten concentreren op de gepercipieerde kwaliteit van hun all-in-one packagedeals indien zij loyale klanten willen creëren. In het ontwerpen van kwaliteitsreizen is het werk van zowel de leverancier (de touroperator) als de distributeur (het reisbureau) dus cruciaal. Aangezien de gepercipieerde kwaliteit van de klant wordt bepaald door de dienstverlening van zowel de touroperator als het reisbureau is het daarom van groot belang om nauw met elkaar samen te werken.
Bron: Journal of Travel Research.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.