Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Is mensgerichte marketing de toekomst?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend
Lisanne Kooijmans
28 Maart 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Is mensgerichte marketing de toekomst?

Mensgerichte marketing: dé nieuwe marketing trend

Consumenten krijgen dagelijks een veelvoud aan marketing communicatie voor hun kiezen. Ze maken kennis met nieuwe merken en worden verleid door de concurrent. Hoe kun je er dan toch voor zorgen dat de klant loyaal blijft aan jouw organisatie? Mensgerichte marketing, een nieuwe marketing trend die gericht is op een meer persoonlijke benadering, gaat hier een belangrijke rol in spelen. De klant wil dat organisaties hen vinden op het platform waar zij zich op bevinden en content delen die voor hen belangrijk is. In dit artikel leggen we je uit wat mensgerichte marketing inhoudt en hoe jij hier je voordeel mee kunt doen.

Veranderende consument

 

Het gedrag van de consument is aan het veranderen: consumenten willen dat de organisatie hen ontmoet op de plekken waar zij zich bevinden. Organisaties moeten luisteren naar wat de consument te vertellen heeft en wat zij belangrijk vinden. Hierbij is het toevoegen van meer waarde aan het leven van de consument en de samenleving als geheel belangrijk. Organisaties zullen menswaardige relaties moeten aangaan en belangrijke veranderingen moeten doorvoeren om dit te realiseren. Een van deze benodigde veranderingen is dat organisaties in plaats van alleen aan financieel gewin ook moeten gaan denken over de impact die ze hebben op de maatschappij. Mensgerichte marketing is de marketing trend die inspeelt op dit principe. Mensen willen namelijk gezien worden als meer dan alleen een betalende klant, en door organisatie worden erkend in hun diversiteit.

 

Mensgerichte marketing

 

In welke branche je organisatie ook opereert, je communicatie is gericht op mensen. Consumenten zijn altijd onderdeel van de marketing van de organisatie: ze vormen hun mening over je organisatie en delen dit met anderen. Wanneer de consument zich over bepaalde kanalen niet als mens maar als nummer voelt aangesproken, wordt dit gezien als onpersoonlijk en zal deze mening worden verspreid. Consumenten willen namelijk dat ze herkend en erkend worden. Ook wanneer een organisatie meerdere merken onder zich heeft wil de klant dat ze bij zowel bij merk X als merk Y herkent worden als dezelfde klant.

 

Naast dat de consument door de organisatie menswaardig behandeld wil worden zijn duurzaamheid en betekenisvol zijn ook belangrijk. Hierbij is het voor organisaties van belang dat ze van waarde zijn voor het welvaren, welzijn en welbevinden van mensen op persoonlijk en maatschappelijk vlak. Verder is het bevorderen van de maatschappelijke waarden belangrijk en dienen deze nooit misbruikt te worden ten gunste van het eigenbelang van de organisatie. Het hebben van een mensgerichte aanpak in plaats van een op winst gedreven aanpak is een belangrijke marketing trend in het bereiken van dit imago.

 

Creëren van loyaliteit

 

Als organisatie maak je je marketingactiviteiten mensgerichter door te kijken naar de impact die je maakt op de klant en de maatschappij. Door de marketingactiviteiten mensgericht te organiseren zullen klanten zich waardevol behandeld voelen. Hiermee versterk je een positief gevoel en ervaring die een klant heeft bij de organisatie en creëer je klantloyaliteit. Het echt zien van de klant en hun behoefte integreren op alle vlakken van de marketingactiviteiten kan voor organisaties het verschil maken. Hierdoor zullen organisaties die een menselijke ervaring kunnen creëren ‘winnen’ van organisaties die dit niet kunnen.

 

Bronnen:

Dawson, Rachel. (2022). How can brands retain customer loyalty? Put humans at the center of marketing, says Ragy Thomas.

Timmerman, Tijs (2022). Marketing for humans’ sake (deel 4).

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.