Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De prijs van loyaliteit

Een onderzoek naar het effect van prijs op het koopgedrag van consumenten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het effect van prijs op het koopgedrag van consumenten.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De prijs van loyaliteit

Een onderzoek naar het effect van prijs op het koopgedrag van consumenten.

Een onderzoek naar het effect van prijs op het koopgedrag van consumenten.

De keuze voor een product of merk begint vaak in de winkel. Consumenten kunnen daarbij vaak uit een groot assortiment soortgelijke producten kiezen. Naast het uiterlijk, de eventuele smaak of geur en de naamsbekendheid van een product, speelt ook de prijs een rol bij deze keus. De verwachting die de prijs schept over het product blijkt een grote rol te spelen. Niet alleen bij de eerste keer dat een product wordt gekozen, maar ook bij vervolgaankopen en loyaliteit aan het product van keuze.

Wie wat betaalt, die heeft wat
Onderzoekers van de universiteit van Houston hebben onderzocht wat het effect is van de prijs op het aankoopgedrag van consumenten. Uit dit onderzoek komt naar voren dat er een duidelijke verwachting wordt gewekt door de prijs die wordt verbonden aan een product. Hoe hoger de prijs, hoe meer kwaliteit en service de consument verwacht. Dat er voor bepaalde merken aanzienlijk meer moet worden betaald dan voor naamloze producten wordt hierbij niet vreemd gevonden. Er wordt vervolgens wel van deze producten verwacht dat ze van zeer goede kwaliteit zijn en dat er bij problemen uitstekende service zal worden geboden. Wanneer deze verwachting niet uitkomt, zullen consumenten snel ontevreden zijn en minder geneigd zijn loyaal te worden of te blijven aan het merk of product.

 

Wie niets betaalt, hoeft niets te verwachten
Consumenten die kiezen voor goedkopere producten van een onbekend merk, verwachten vaak niet veel van het product. Ze gaan er de bij aankoop van uit dat het product zal doen waar het voor gekocht is. Hierbij wordt geen bovenmatige kwaliteit verwacht en ook geen lange levensduur. Bij problemen wordt nauwelijks of zelfs geen service verwacht. Wanneer de kwaliteit of service echter boven verwachting van de consument uitpakt, zal deze zeker positieve mond-tot-mond reclame maken voor het product of merk. Juist omdat deze consuementen niets verwachten zullen zij loyaal worden en deze loyaliteit ook uitdragen naar familie en vrienden. Wanneer vervolgens na verloop van tijd de prijs van het product stijgt, zullen deze klanten vaak trouw blijven en zichzelf beschouwen als klanten van het eerste uur.

 

Kennis van de consument
De verwachting van consumenten is heel belangrijk bij het vaststellen van de prijzen van nieuwe producten. Ook bij het wijzigen van prijzen van bestaande producten moeten deze verwachtingen goed in de gaten worden gehouden. Het verlagen van prijzen leidt niet altijd tot meer afzet. Het is goed mogelijk dat loyale klanten juist door deze prijsverlaging gaan twijfelen aan de kwaliteit van het product of aannemen dat de service verminderd zal zijn. Hierdoor zullen ze uiteindelijk overstappen naar een ander merk of product. Het is dan ook van groot belang dat merken en producten in contact blijven of komen met hun consumenten waardoor de kans op verassingen bij wijzigingen klein blijft.

 

Bron: Journal of Business Strategy.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 juni 2025

Hoe effectief zijn loyaliteitsprogramma’s nog?

Bedrijven investeren volop in loyaliteitsprogramma’s, maar zijn klanten daar nog wel gevoelig voor? Werken punten sparen, gamification of beloningen nog wel?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 juni 2025

Hoe effectief zijn loyaliteitsprogramma’s nog?

Bedrijven investeren volop in loyaliteitsprogramma’s, maar zijn klanten daar nog wel gevoelig voor? Werken punten sparen, gamification of beloningen nog wel?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20 mei 2025

Klantloyaliteit wordt gestuurd door het Loyalty Wheel

Een wereldwijd onderzoek van Intuit Mailchimp onthult hoe beloning, geheugen, emotie en sociale interactie samen klantloyaliteit vormgeven.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20 mei 2025

Klantloyaliteit wordt gestuurd door het Loyalty Wheel

Een wereldwijd onderzoek van Intuit Mailchimp onthult hoe beloning, geheugen, emotie en sociale interactie samen klantloyaliteit vormgeven.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

14 mei 2025

Van instappen naar blijven plakken

In de razendsnel groeiende deeleconomie is klantloyaliteit schaars en waardevol. Wat zorgt er voor dat mensen blijven? Uit recent onderzoek van Askari et al. (2024)

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

14 mei 2025

Van instappen naar blijven plakken

In de razendsnel groeiende deeleconomie is klantloyaliteit schaars en waardevol. Wat zorgt er voor dat mensen blijven? Uit recent onderzoek van Askari et al. (2024)

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.