Nu vrijwel iedereen een mobieltje heeft, verschuift voor mobiele telefonie aanbieders de focus van penetratie naar behoud. Eshgi, Haughton en Topi deden onderzoek naar de geneigdheid tot overstappen naar een andere mobiele aanbieder en constateerden dat naast tevredenheid vooral ook de ‘draadloze oriëntatie’ van een huishouden een belangrijke rol speelt.
Het onderzoek
De onderzoekers hebben zich als doel gesteld loyaal gedrag van huishoudens aan Amerikaanse mobiele telefonie aanbieders te verklaren. Hiertoe hebben zij een model opgesteld met verschillende verklarende variabelen uit de volgende categorieën: demografie, gebruik & betrokkenheid en tevredenheid.
Tevredenheid wordt binnen het onderzoek gezien als de algehele evaluatie van het product en de ervaringen rondom het gebruik van het product. De mate waarin de product- en serviceprestatie overeenstemt met de verwachtingen van de consument bij aanschaf spelen hierbij een belangrijke rol. Binnen het onderzoeksmodel is de mate waarin er binnen een huishouden sprake is van draadloze oriëntatie ook van grote betekenis. Oftewel, is men enthousiast, bewust en actief bezig met mobiele telefonie? De mate van overstapgeneigdheid wordt binnen dit onderzoek gezien als de indicator voor klant(dis)loyaliteit. Er wordt hier dus puur uitgegaan van loyaliteit als gedragsdimensie.
De uitkomsten
Uit het onderzoek komen de volgende interessante verbanden naar voren:
Bron: Telecommunications Policy.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.