Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Duurzamere loyaliteitsprogramma's

Kunnen loyaliteitsprogramma’s het verschil maken op het gebied van duurzaamheid?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
18 juni 2021
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Duurzamere loyaliteitsprogramma's

Kunnen loyaliteitsprogramma’s het verschil maken op het gebied van duurzaamheid?

Onlangs heeft de Universiteit Leiden samen met het HIER klimaatbureau onderzoek gedaan naar het gebruik van duurzame producten als beloning binnen een loyaliteitsprogramma. Er is gekeken naar manieren om het voor bedrijven en (maatschappelijke) organisaties interessant te maken om duurzame producten op te nemen in hun loyaliteitsprogramma en op welke manier deze producten aantrekkelijk gepresenteerd kunnen worden.

 

Het overgaan op milieuvriendelijke energiebronnen is één van de belangrijkste uitdagingen waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd. De energieconsumptie van huishoudens is een belangrijke factor bij de uitstoot van broeikasgassen (Ruim acht ton CO2  per huishouden per jaar), en daarom krijgt het gebruik van energiebesparende producten steeds meer aandacht binnen de samenleving.

 

 

Duurzame producten als beloning

Nederland is een spaarland. We sparen het meeste geld van alle Europeanen, verzamelen alles van munten tot suikerzakjes en knippen al decennialang zegels van koffieverpakkingen. Geen wonder dus dat inmiddels veel grote bedrijven een klanten- of ledenbindingssysteem hebben, waarin consumenten kunnen sparen voor beloningen of gebruik kunnen maken van speciale aanbiedingen.

 

Het introduceren van energiebesparende producten als beloning voor het spaargedrag van de consument geeft niet alleen de organisatie een positief imago, maar draagt ook bij aan de vermindering van energieverspilling binnen Nederland. Door het grote bereik van loyaliteitsprogramma’s kunnen deze worden ingezet als een krachtig kanaal om de vermindering van broeikasgassen onder de aandacht te brengen bij consumenten.

 

 

Selectie van beloningen

In het onderzoek zijn verschillende bedrijven en organisaties gevraagd naar de manier(en) waarop producten voor het loyaliteitsprogramma geselecteerd worden. De belangrijkste selectiecriteria waren de productprijs, korting en de fit van het product bij het bedrijf/de doelgroep. Daarnaast moest er variatie in producten zijn en het product passen bij het seizoen. Veel van de duurzame producten voldoen aan deze selectiecriteria, maar toch zijn bedrijven nog terughoudend bij de selectie van deze producten.

 

Bedrijven en (maatschappelijke) organisaties geven aan open te staan voor het verduurzamen van het loyaliteitsprogramma. Echter ligt de primaire focus bij het selecteren van producten nog niet bij duurzaamheid. Verder is het geen makkelijke opgave voor bedrijven om een product te vinden dat zowel duurzaam als aantrekkelijk is voor de consument. Bovendien moet het product betaalbaar zijn voor het bedrijf zelf. De zoektocht naar deze duurzame producten passend bij de doelgroep kost het bedrijf daardoor veel tijd en moeite.

 

Er moet bij het selecteren van de duurzame producten ook rekening worden gehouden met het testen van de duurzaamheid van de producten. Er wordt echter aangegeven dat er een tekort aan autoriteit en expertise is bij het selecteren van duurzame producten binnen het bedrijf of de organisatie.

 

Bedrijven en (maatschappelijke) organisaties staan dus positief tegen over het (verder) verduurzamen van het aanbod van hun loyaliteitsprogramma’s. Ze hebben echter behoefte aan kennis over de criteria voor duurzame producten en hebben moeite om geschikte producten te vinden voor in hun loyaliteitsprogramma’s.

 

 

Verbeteren van het imago

Het verduurzamen van het assortiment van loyaliteitsprogramma’s zal worden gewaardeerd door klanten en levert zo belangrijke voordelen op voor bedrijven en organisaties met loyaliteitsprogramma’s, wat de bereidheid van bedrijven en organisaties om (verder) te verduurzamen zal stimuleren. De introductie van het duurzame loyaliteitsprogramma kan bij consumenten onder de aandacht worden gebracht door bijvoorbeeld een speciale themamaand te houden gericht op de duurzaamheid.

 

 

Een duurzamer loyaliteitsprogramma:

  • De keuze voor een duurzaam(e) product binnen een loyaliteitsprogramma kan gestimuleerd worden door de aanbieding visueel en tekstueel opvallend te maken. Dit kan bijvoorbeeld door de duurzame aanbieding geïsoleerd aan te bieden of een (duurzame) themamaand te houden.
  • De belangrijkste selectiecriteria voor producten/diensten zijn: de productprijs, korting en de fit van het product bij het bedrijf/de doelgroep. Verder is variatie en seizoen gebondenheid zeer belangrijk.

 

 

Bron

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.