Consumenten zijn dynamische wezens: ze schakelen tussen verschillende apparaten, shoppen op verschillende kanalen en staan geregisterd bij talloze bedrijven. Het digitale tijdperk waarin we leven maakt het voor de consument erg makkelijk om zich te binden aan meerdere merken. Tegelijkertijd blijkt het voor bedrijven uitdagend om te voldoen aan de wensen van de klant op het gebied van loyaliteit. De loyaliteitsprogramma’s van deze bedrijven zijn vaak statisch van aard en zijn veelal gebaseerd op verouderde systemen en technieken. Dit zorgt voor een spanning tussen enerzijds de dynamische consument en het immobiele loyaliteitsprogramma anderzijds. De oplossing volgens Boudet et al. (2020)? Ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma’s!
Om staande te blijven ten opzichte van concurrenten moet er volgens Boudet et al. samengewerkt worden met andere bedrijven uit verschillende sectoren. Samen wordt er een loyaliteitsprogramma opgezet rondom een gemeenschappelijke waardepropositie. Door de samenwerking ontstaat er een samenhangende reeks voordelen die persoonlijk relevant is voor de consument. Dit instrument wordt een ecosysteemgericht loyaliteitsprogramma genoemd.
Volgens Boudet et al. levert een ecosysteemgericht loyaliteitsprogramma een mooie win-win situatie op. Consumenten ontvangen onder andere betere ervaringsbeloningen, een snellere groei van het aantal voordelen en een hogere relevantie om mee te draaien. Bedrijven krijgen dankzij het programma toegang tot rijkere consumentengegevens, gedeelde infrastructuur en cross-marketingmogelijkheden. Daarnaast zal het bereik van het programma enorm toenemen wanneer de handen ineen geslagen zijn.
Het ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma moet aan de volgende principes voldoen om te slagen:
Het concept van ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma’s staat nog in de kinderschoenen, maar het zal volgens Boudet et al. een steeds prominentere plek innemen naarmate bedrijven de noodzaak ervaren om op schaal te concurreren. En de waarde van zo’n programma? Die is veelbelovend. Bestaande voorbeelden laten een significant hoger slagingspercentage in gedragsverandering en merkvoorkeur zien. Samenwerken is het nieuwe concurreren.
Boudet, J., Huang, J., Rothschild, P., & von Difloe, R. (2020). Preparing for loyalty’s next frontier: Ecosystems. McKinsey & Company. Mar, 5.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.