Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Een ecosysteem van merken

Concurreren, of toch samenwerken?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
23 december 2021
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Een ecosysteem van merken

Concurreren, of toch samenwerken?

Consumenten zijn dynamische wezens: ze schakelen tussen verschillende apparaten, shoppen op verschillende kanalen en staan geregisterd bij talloze bedrijven. Het digitale tijdperk waarin we leven maakt het voor de consument erg makkelijk om zich te binden aan meerdere merken. Tegelijkertijd blijkt het voor bedrijven uitdagend om te voldoen aan de wensen van de klant op het gebied van loyaliteit. De loyaliteitsprogramma’s van deze bedrijven zijn vaak statisch van aard en zijn veelal gebaseerd op verouderde systemen en technieken. Dit zorgt voor een spanning tussen enerzijds de dynamische consument en het immobiele loyaliteitsprogramma anderzijds. De oplossing volgens Boudet et al. (2020)? Ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma’s!

Wat zijn ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma’s?

Om staande te blijven ten opzichte van concurrenten moet er volgens Boudet et al. samengewerkt worden met andere bedrijven uit verschillende sectoren. Samen wordt er een loyaliteitsprogramma opgezet rondom een gemeenschappelijke waardepropositie. Door de samenwerking ontstaat er een samenhangende reeks voordelen die persoonlijk relevant is voor de consument. Dit instrument wordt een ecosysteemgericht loyaliteitsprogramma genoemd.

 

Wat zijn de voordelen?

Volgens Boudet et al. levert een ecosysteemgericht loyaliteitsprogramma een mooie win-win situatie op. Consumenten ontvangen onder andere betere ervaringsbeloningen, een snellere groei van het aantal voordelen en een hogere relevantie om mee te draaien. Bedrijven krijgen dankzij het programma toegang tot rijkere consumentengegevens, gedeelde infrastructuur en cross-marketingmogelijkheden. Daarnaast zal het bereik van het programma enorm toenemen wanneer de handen ineen geslagen zijn.

 

Waar dient het aan te voldoen?

Het ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma moet aan de volgende principes voldoen om te slagen:

 

  1. Hetzelfde beeld van de consument
    De verschillende bedrijven moeten de waarde van de consument begrijpen en doorgronden om een gepersonaliseerd programma aan te kunnen bieden.
  2. Merk synergie
    Het programma dient op een manier te zijn ingericht dat elk deelnemend bedrijf een (even) belangrijke bijdrage levert.
  3. Diversiteit in producten en services
    Een verscheidenheid aan voordelen moet aanboden worden om het aantrekkelijk te maken voor de consument om deel te nemen aan het programma. De merken moeten gezamenlijk vaststellen wat hun gemene deler is in dit aanbod.
  4. Een naadloze consumentenervaring
    Het programma dient simpel en gemakkelijk in gebruik te zijn voor de consument.
  5. Toewijding van deelnemende bedrijven
    Elk merk moet bereid zijn om zich volledig te committeren aan het loyaliteitsprogramma. Dit betekent dat eenieder voldoende marketinguitgaven besteedt en er duidelijke afspraken worden gemaakt over het gebruik van klantdata.
  6. Afstemming over het bestuursproces
    De bedrijven moeten het partnerschap ingaan met overeengestemde strategieën, doelen en verantwoordelijkheden.
  7. Data en technologie gericht op connectiviteit
    Deelnemende bedrijven moeten ervoor zorgen dat de klantdata op een correcte gezamenlijke wijze wordt gebruikt en geëxporteerd

 

Het concept van ecosysteemgerichte loyaliteitsprogramma’s staat nog in de kinderschoenen, maar het zal volgens Boudet et al. een steeds prominentere plek innemen naarmate bedrijven de noodzaak ervaren om op schaal te concurreren. En de waarde van zo’n programma? Die is veelbelovend. Bestaande voorbeelden laten een significant hoger slagingspercentage in gedragsverandering en merkvoorkeur zien. Samenwerken is het nieuwe concurreren.

 

Bron:

Boudet, J., Huang, J., Rothschild, P., & von Difloe, R. (2020). Preparing for loyalty’s next frontier: Ecosystems. McKinsey & Company. Mar5.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events