Binnen de automobielmarkt is er de laatste jaren* veelvuldig onderzoek gedaan naar merkloyaliteit. De binnen de sector zeker zo belangrijke onderhoudsmarkt, als servicebeurten, mechanische reparaties en herstelservice, wordt daarentegen zelden onder de loep genomen. Uit Braziliaans onderzoek blijkt dat inkomsten uit onderhoud belangrijk zijn voor de continuïteit van merkdealers, maar dat klanten in toenemende mate hun auto niet meer bij de merkdealer in onderhoud hebben.
Het succes van het garagebedrijf
De gemiddelde garantieperiode op de Braziliaanse automobielmarkt bedraagt een jaar. Na dit jaar stappen veel eigenaars voor het onderhoud over naar een onafhankelijk garagebedrijf. Het succes van deze garages komt niet uit de lucht vallen. Uit onderzoek blijkt dat men op een drietal belangrijke factoren beter scoort dan de merkdealer.
Het belang van kwaliteit
Om er als merkdealer voor te zorgen dat autobezitters ook aan hen loyaal worden en na de garantieperiode blijven terugkomen, dient er als eerste te worden gekeken naar de geboden kwaliteit van onderhoud en service. Om de kwaliteit in kaart te brengen kan gebruik worden gemaakt van een vijftal indicatoren.
Loyaal aan de dealer
Om klanten ook qua onderhoud duurzaam te binden aan de merkdealer is de eerder besproken kwaliteit een voorwaarde, maar geen garantie. Dealers zouden ernaar moeten streven de beloofde merkbeleving ook tot uitdrukking te brengen in de onderhoudsrelatie. Via een mix van additionele services en informatie, passend bij zowel de klant als het merk, wordt extra toegevoegde waarde gecreëerd. Welke, door merkbeleving, vervolgens onmogelijk kan worden gekopieerd door het garagebedrijf.
* Dit artikel is in 2007 geschreven en kan inmiddels verouderde informatie bevatten.
Bron: International Journal of Operations & Production Manangement.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.