Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Gesegmenteerde loyaliteitsprogramma's

Een onderzoek naar het segmenteren van klanten binnen loyaliteitsprogramma’s om loyaliteit te verhogen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het segmenteren van klanten binnen loyaliteitsprogramma's om loyaliteit te verhogen.
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Gesegmenteerde loyaliteitsprogramma's

Een onderzoek naar het segmenteren van klanten binnen loyaliteitsprogramma’s om loyaliteit te verhogen.

Een onderzoek naar het segmenteren van klanten binnen loyaliteitsprogramma's om loyaliteit te verhogen.

Loyaliteitsprogramma’s bestaan al enige tijd. Eerst waren ze schaars en werden ze vooral als gimmick gezien, daarna moest ieder zelfrespecterende organisatie een loyalteitsprogramma hebben. Nu lijkt het soms alsof de programma’s een camouflage zijn voor prijspromoties. Hierdoor is het oorspronkelijke idee van het bouwen aan een goede klantrelatie uit het oog verloren.

Hoewel dit harde kritiek is, betekent dit niet dat loyalteitsprogramma´s direct overboord gegooid moeten worden. Gebaseerd op onderzoek in de hotelindustrie, waar veel loyalteitsprogramma´s bestaan, hebben Hansen, Deitz en Morgan een instrument ontwikkeld waardoor klantsegmenten beter aangesproken worden en bronnen efficiënter gebruikt worden. Reden voor het onderzoek is onder meer dat deelnemers aan een loyalteitsprogramma geen optimaal loyaal gedrag vertonen. Om dit wel te bereiken is een gedifferentieerde benadering noodzakelijk. Er worden vier segmenten onderscheiden. Deze vier groepen zijn:

  1. Transactionals: Deze groep heeft vooral een rationale binding met het loyaliteitsprogramma en doet mee voor de kortingen. Deze groep is op lange termijn niet winstgevend.
  2. Transitionals: Deze groep voelt enigszins een positieve band met de organisatie, maar voelt zich niet sterk verbonden. Marketeers zouden er goed aan doen om de band met deze groep te versterken door bijvoorbeeld meer directe beloningen te bieden.
  3. Devoteds: Deze groep deelnemers voelt zich sterk verbonden met het loyalteitsprogramma en de organisatie. Marketeers doen er goed aan om beschikbare bronnen maximaal aan te wenden zo een één-op-één relatie met deze groep op te bouwen.
  4. Dissatisfied: Deze groep deelnemers voelt een hoge betrokkenheid met het product maar niet met de aanbiedende organisaties. Bij gebrek aan alternatieven blijven ze bij dezelfde aanbieder. Deze groep is met de juiste investering echter wel te veranderen in een winstgevende klantengroep.

 

Op basis van het onderzoek en de verschillende groepen die geïdentificeerd zijn, is het belangrijk om specifieke strategieën in te zetten per segement. De focus komt zo meer te liggen op de meest winstgevende klanten. Ook minder winstgevende klanten kunnen winstgevend gemaakt worden. Door deze informatie op te nemen in het CRM systeem kunnen marketeers eenvoudiger segmenten identificeren en zo, door middel van marketinginitiatieven, de tevredenheid van deelnemers vergroten.

 

Bron: Taxonomy of service-based loyalty program members. J.D. Hansen, G.D. Deitz, R.M. Morgan. Journal of Service Marketing, 2010.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 december 2024

Werken loyaliteitsprogramma's echt?

Werken loyaliteitsprogramma’s echt? Dit artikel onderzoekt de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s, met focus op klantloyaliteit, psychologische factoren en de financiële voordelen voor bedrijven.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 december 2024

Werken loyaliteitsprogramma's echt?

Werken loyaliteitsprogramma’s echt? Dit artikel onderzoekt de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s, met focus op klantloyaliteit, psychologische factoren en de financiële voordelen voor bedrijven.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 december 2024

Een reis naar tevredenheid

Hoe educatie, esthetiek, vermaak en escapisme in toerisme bijdragen aan welzijn, tevredenheid en loyaliteit, en zorgen voor een onvergetelijke reiservaringen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 december 2024

Een reis naar tevredenheid

Hoe educatie, esthetiek, vermaak en escapisme in toerisme bijdragen aan welzijn, tevredenheid en loyaliteit, en zorgen voor een onvergetelijke reiservaringen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2024

Siri, versterk mijn klantloyaliteit!

Hoe kunnen slimme spraakassistenten klantloyaliteit versterken? Dit artikel onderzoekt de invloed van intelligente technologieën op merkbinding en hoe bedrijven hiervan kunnen profiteren om langdurige klantrelaties

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2024

Siri, versterk mijn klantloyaliteit!

Hoe kunnen slimme spraakassistenten klantloyaliteit versterken? Dit artikel onderzoekt de invloed van intelligente technologieën op merkbinding en hoe bedrijven hiervan kunnen profiteren om langdurige klantrelaties

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.