Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Het geluk is met de loyalen

Het ‘Lucky Loyalty Effect’ bij loyale klanten

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Daan van Deursen
26 September 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Het geluk is met de loyalen

Het ‘Lucky Loyalty Effect’ bij loyale klanten

Win gratis kaartjes voor PSV bij Univé, maak kans op dé tompouce-koffer van Hema of win een overnachting in het Efteling hotel! Winacties zijn tegenwoordig niet meer weg te denken en een vast onderdeel van de marketing strategie van veel organisaties. Een goed opgezette winactie kan o.a. de merkbeleving van je bedrijf vergroten, een product of dienst extra in de markt zetten, maar ook een mooie boost aan klantloyaliteit betekenen. Winacties worden namelijk veelal ingezet met het oog op het vergroten van klantloyaliteit, door klanten met een kans op een mooie prijs een leuke ‘beloning’ te geven.

 

In een onderzoek naar de mechanismen achter het huwelijk tussen winacties en klantloyaliteit stuitte een team van wetenschappers van Ohio State University op een interessante ontdekking. Deze bevindingen resulteerden in de geboorte van de term ‘Lucky Loyalty Effect’, die we je niet willen onthouden. Maak je als organisatie (veelvuldig) gebruik van winacties onder je klanten? Dan mag de term ‘Lucky Loyalty Effect’ je niet onbekend voorkomen! In dit artikel lees je wat het ‘Lucky Loyalty Effect’ inhoudt en hoe je hier als organisatie je voordeel uit kunt halen.

Wat is het Lucky Loyalty Effect?

 

Zoals de naam al verklapt, beschrijft de term ‘Lucky Loyalty Effect’ de relatie tussen loyaliteit en geluk, waarin hier specifiek de mate waarin klanten hun eigen winkansen inschatten wordt bedoeld. Rebecca Reczek (2014), de onderzoeker achter het effect, onderzocht namelijk met haar team of loyale klanten de kans om de gelukkige winnaar van een winactie te zijn hoger achtten dan niet loyale klanten. Haar bevindingen? Dat loyale klanten inderdaad het idee hebben meer kans te maken, ook wanneer elke deelnemer aan de actie evenveel kans maakt. Dit ‘Lucky Loyalty Effect’ vindt zijn oorsprong in het gevoel van klanten dat ze iets kunnen verdienen op basis van inspanning, ook wanneer in een winactie inspanning en uitkomst geen relatie tot elkaar hebben.

 

Loyale klanten verwachten dus een hogere kans te hebben om een winactie te winnen dan ze in werkelijkheid hebben. Dit effect ontstaat onder de volgende omstandigheden:

 

• De deelnemer heeft eerder een hoge inspanning verricht bij een organisatie;
• De winactie kan direct in verband worden gebracht met een organisatie/loyaliteitsprogramma waar de deelnemer loyaal aan is;
• De deelnemer vergelijkt zichzelf met andere, minder loyale klanten.

 

Interessant! Maar wat kan je hiermee?

 

Een goede vraag! Een belangrijk gevolg van het ‘Lucky Loyalty Effect’ is het feit dat loyale klanten sneller geneigd zijn om deel te nemen aan winacties. Zijn hebben namelijk eerder het idee dat ze ook daadwerkelijk kans maken om te winnen. Ben je op zoek naar een hoge participatiegraad voor je winactie? Dan zijn je meest loyale klanten hier dus de ideale doelgroep voor.

 

Daarnaast biedt het Lucky Loyalty Effect kansen om loyale klanten nog meer te betrekken in je loyaliteitsprogramma. Door het gevoel van een grotere winkans met een winactie op te roepen laat je deelnemers namelijk ook stilstaan bij de mate waarin ze zich loyaal gedragen. Benadrukt de winactie bij klanten dat ze loyaal zijn (en dus het gevoel hebben meer kans te maken)? Dan zijn ze vaak ook geneigd om dit loyale gedrag nog meer te laten zien. Geef je klanten het gevoel dat ze op basis van minder loyaal gedrag ook minder winkans hebben? Dan weet je ze wellicht te motiveren om juist loyaler gedrag te vertonen.

 

Waar moet je op letten?

 

Een belangrijke kanttekening bij het ‘Lucky Loyalty Effect’ is dat bij winacties met gelijke winkansen, klanten die het gevoel hebben meer kans te maken in de praktijk helemaal geen extra kans maken. Dit kan teleurstelling veroorzaken wanneer een deelnemer aan de winactie geen prijs wint, en achteraf het gevoel heeft hier nooit dichtbij te zijn geweest. Het kan dus goed helpen om het ‘Lucky Loyalty Effect’ in gedachten hebben bij het communiceren van een winactie, en zo deze mogelijke teleurstelling te kunnen voorkomen.

Daan van Deursen

Dunck Loyalty

Daan van Deursen

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Taste The Loyalty

Benieuwd naar het geheim achter de loyale consumenten van Coca Cola?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Taste The Loyalty

Benieuwd naar het geheim achter de loyale consumenten van Coca Cola?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.