Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Het juiste cadeau

Een onderzoek naar het differentiëren van beloningen voor verschillende klantgroepen binnen een loyaliteitsprogramma.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het differentiëren van beloningen voor verschillende klantgroepen binnen een loyaliteitsprogramma.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Het juiste cadeau

Een onderzoek naar het differentiëren van beloningen voor verschillende klantgroepen binnen een loyaliteitsprogramma.

Een onderzoek naar het differentiëren van beloningen voor verschillende klantgroepen binnen een loyaliteitsprogramma.

Een effectief loyaliteitsprogramma kenmerkt zich door een gezonde balans tussen de verwachte kosten en opbrengsten. Een grotere beloning leidt namelijk niet altijd tot loyalere klanten.

Uit onderzoek van Wansink & Seed blijkt dat het lonend is om de benefits (voordelen en diensten) van een loyaliteitsprogramma te differentiëren voor verschillende klantgroepen. Drie klantgroepen worden onderscheiden: niet-gebruikers, licht-gebruikers en zwaar-gebruikers. De effectiviteit van een programma met “weinig”, “gemiddeld” en “veel” benefits werd onderzocht bij de drie klantgroepen.

 

Uit het onderzoek wordt geconcludeerd dat “veel benefits” op de groep niet-gebruikers een afschrikkend effect heeft. De niet-gebruikers veronderstellen, gebaseerd op hun waardeperceptie van de benefits, dat ze ook een grote inspanning zullen moeten verrichtten om de benefits te bemachtigen.

 

Het verband tussen de hoogte van de benefits en de effectiviteit wordt beïnvloed door de algehele propositie rond het product. Het loyaliteitsprogramma vormt een deel van deze propositie. Het is dan ook van belang dat het programma de propositie niet verzwakt maar juist versterkt.

 

Ook bleek dat zodra er niet in klantengroepen gesegmenteerd wordt, het wél van belang is te kijken naar de samenstelling van de totale klantenbasis. De totale effectiviteit van het programma en de reactie van de klanten op de aangeboden benefits worden hierdoor namelijk beïnvloedt. Bij vergelijking bleek de verhouding tussen niet-gebruikers, licht-gebruikers en zwaargebruikers per bedrijf verschillend te zijn. Ook de effectiviteit van het programma met verschillende benefit- grootte bleken van elkaar af te wijken.

 

Ieder programma zou om deze reden maatwerk moeten zijn, afgestemd op de klant én hun reactie op de hoeveelheid en grootte van benefits. Het imiteren van een concurrerend programma heeft vaak zelfs een averechtse effect. Zodra de diverse klantgroepen geïsoleerd worden en de benefits op hen afgestemd zijn, is het programma eerder succesvol.

 

Bron: Journal of Brand Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.