Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Hoe creër je Gen-Z klantloyaliteit?

Strategieën voor een succesvol loyaliteitsprogramma voor Gen-Z

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Pim Kamphuis
24 Augustus 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Hoe creër je Gen-Z klantloyaliteit?

Strategieën voor een succesvol loyaliteitsprogramma voor Gen-Z

In de steeds veranderende consumentenwereld is gebleken dat Gen-Z (generatie Z) een invloedrijke generatie is die in de gaten gehouden dient te worden. Deze generatie is veelal technisch onderlegd, maatschappelijk bewust en heeft vaak andere voorkeuren, verwachtingen en waarden dan eerdere generaties. Gen-Z is volgens een onderzoek in de Verenigde Staten en Groot Brittannië geneigd minder loyaal te zijn aan een merk. Zij kijken rond voor de beste en slimste deals. Dit zorgt ervoor dat merken hun loyaliteitsstrategieën moeten aanpassen om deze generatie te binden.

 

Een geschikt loyaliteitsprogramma voor Gen-Z vereist kennis voor de waarden en voorkeuren van deze generatie, hun datavaardigheid en van de juiste technologische tools. Om je hierbij te helpen zetten we enkele belangrijke strategieën voor het creëren van een succesvol loyaliteitsprogramma voor Gen-Z voor je op een rij.

Personalisatie

 

Generatie Z hecht waarde aan gepersonaliseerde ervaringen en beloningen. Om de klantervaring te personaliseren zijn er veel persoonsgegevens nodig. Deze gegevens zijn steeds lastiger te verkrijgen. Om zoveel mogelijk gegevens te verkrijgen is het nodig om klanten waarde terug te bieden voor het delen van hun gegevens. Een loyaliteitsprogramma is een goede tool om gegevens te verzamelen. Klanten kunnen beloond worden voor het geven van feedback, het invullen van enquêtes, etc. Deze gegevens kunnen gebruikt worden voor personalisatie.

 

In een onderzoek van Oracle uit 2020 kwam naar voren dat 66% van Gen-Z graag gepersonaliseerde aanbevelingen tijdens het browsen in de webshop van een app ontvangt. Daarnaast is meer dan 50% bereid om persoonlijke gegevens te delen in ruil voor gepersonaliseerde beloningen. Merken die veel persoonsgegevens tot hun beschikking hebben, zijn in staat om beloningen en aanbevelingen op maat te maken die zal zorgen voor een verbeterde klantrelatie.

 

EasyJet is een goed voorbeeld van personalisatie. Zij gebruikte de klantgegevens om gepersonaliseerde verhalen te maken voor hun klanten over hun reizen met EasyJet van de afgelopen 20 jaar. Deze verhalen werden in creatieve mails verzonden met dynamische content. Deze mails hadden een 25% hogere click-through rate en een 100% hogere open rate dan de- reguliere nieuwsbrief van EasyJet.

 

Personalisatie zorgt niet voor klantenbinding op de korte termijn, maar laat klanten zien dat zij gewaardeerd worden en verhoogt hun waarde op de lange termijn.

 

Ervaringsgerichte beloningen

 

Traditionele loyaliteitsprogramma’s met cashback-beloningen en kortingen werken goed voor de oudere generaties, maar zijn veelal niet voldoende om Gen-Z te binden. Zij geven hun geld liever uit aan ervaringen dan aan materiële bezittingen. Gen-Z vinden exclusieve ervaringen, zoals VIP-tickets, backstage-toegang of limited edition producten namelijk aantrekkelijker dan korting of cashback. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat ongeveer 70% van Gen-Z lid is van een betaald loyaliteitsprogramma. Zij zijn dus bereid om extra te betalen om exclusieve voordelen te krijgen.

 

Beloningen gericht op de transactie stimuleren losse verkopen, ervaringsgerichte beloningen stimuleren lange termijn waarde van de klant en kan zorgen voor duurzame klantenbinding. Het gaat dus om het belonen van acties die waarde bieden aan het bedrijf, naast transacties. Deze acties kunnen het geven van feedback zijn, interacties op sociale media, het bekijken van een video, etc.

 

Omnichannel betrokkenheid

 

Doordat Gen-Z de eerste generatie is die opgegroeid is met digitale technologie en smartphones, hebben zij een kortere aandachtspanne. Wanneer dingen te traag gaan, zijn zij geneigd om verder te gaan. Hierdoor hebben zij ook hoge eisen van een loyaliteitsprogramma. Een loyaliteitsprogramma moet daarom ‘mobile-first’ zijn, gemakkelijk te gebruiken en de nieuwste technologie hebben om met klanten te communiceren. Gen-Z eist deze eigenschappen en zal snel verder kijken wanneer een loyaliteitsprogramma dit niet heeft.

 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

 

In onderzoek uit 2020 kwam naar voren dat 73% van Gen-Z bereid is om meer te betalen voor duurzame producten. Zij willen dat bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen en laten van zich horen wanneer een bedrijf op het gebied van duurzaamheid, sociale en politieke kwesties niet goed genoeg handelt.

 

Bedrijven die dezelfde waarden als Gen-Z uitdragen en niet volledig op winst gericht zijn, hebben de voorkeur. Dit zijn veelal bedrijven die een gedeelte van de winst aan liefdadigheid of sociale doelen schenken. Duurzame loyaliteitsprogramma’s die zich o.a. richten op goede doelen en eco-vriendelijke beloningen geven de deelnemers een kans om goede doelen te ondersteunen en daardoor positief over het bedrijf te communiceren naar vrienden en familie.

 

Gen-Z heeft de neiging om een bedrijf grondig te onderzoeken en ziet snel wanneer bedrijven foute en onterechte pogingen doet om maatschappelijk verantwoord ondernemen te omarmen. Echter, wanneer een bedrijf zich oprecht inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, geeft Gen-Z veel vertrouwen.

 

Gamificatie

 

De meerderheid van Gen-Z speelt minstens één keer per week mobiele games of videogames. Bedrijven kunnen deze competitiviteit goed gebruiken om in contact te komen met Gen-Z in loyaliteitsprogramma’s. Dit kan in de vorm van leuke uitdagingen, beloningen voor het bereiken van bepaalde mijlpalen en klassementen. Door gamificatie te gebruiken in loyaliteitsprogramma’s kan de betrokkenheid verhoogd worden naar het bedrijf, maar ook betrokkenheid tussen de klanten.

 

Aangezien Gen-Z een generatie is die in koopkracht alleen maar gaat stijgen, doordat zij steeds meer op een leeftijd komen waarop ze kunnen werken, is het erg waardevol om de loyaliteitsstrategieën op hen aan te passen. Dit kan door personalisatie, ervaringsgerichte beloningen, een omnichannel betrokkenheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en gamificatie meer te integreren in loyaliteitsprogramma’s.

 

Bron: https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2023/08/10/cracking-the-code-of-gen-z-loyalty-programs/

Pim Kamphuis

Dunck Loyalty

Pim Kamphuis

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.