Generatie Z is een veel besproken en moeilijke generatie. Deze groep is opgegroeid in de wereld van smartphones en internet en deinzen er niet voor terug om ergens hun vraagtekens bij te zetten. Ook ziet deze generatie het als hun taak om de wereld een betere plek te maken en op te ruimen wat vorige generaties fout hebben gedaan.
Als marketeer is het lastig deze generatie aan je te binden. Loyaliteitsprogramma’s zijn dan ook moeilijk in te richten voor deze Z’ers. Dit artikel biedt vier handvatten om deze groep mensen aan je merk of bedrijf te binden.
Een groot deel van deze generatie geeft aan loyaliteitsprogramma’s belangrijk te vinden, maar sluiten zich vervolgens niet aan. Het is belangrijk dat merken met iets origineels komen, dat het programma iets biedt en aansluit bij hetgeen waar deze eigenzinnige Z’ers voor staan. Iets wat qua wensen en behoeften aansluit. Een tekst als ‘meld je aan’ trekt niet de aandacht van deze groep.
Deze generatie is dan wel de meest activistische generatie, maar dit wil niet zeggen dat ze overal over nadenken bij het doen van aankopen. Generatie Z’ers maken wel ethische afwegingen bij het doen van een aankoop, maar dit leidt er niet direct toe dat ze andere merken volledig aan de kant zetten.
Het is belangrijk dat goede doelen worden gesteund, maar dat moet er niet voor zorgen dat een merk er aan onderdoor gaat.
Het internet is iets waar deze generatie mee is opgegroeid. Hoewel het misschien niet logisch klinkt, omdat deze groep groot is geworden met de e-mail en WhatsApp, ontvangen zij graag fysieke post. Z’ers kunnen het af en toe waarderen om iets te ontvangen wat hen meerwaarde geeft.
Veel loyaliteitsprogramma’s draaien tegenwoordig op apps, maar dit is ook weer een extra stap voor de gebruiker. Dit is voor hen iets wat zij opnieuw moeten downloaden en in de gaten moeten houden. Met een kaart en af en toe een e-mail wordt de klant zonder inspanning op de hoogte gehouden. Ook helpt het om te werken via de kanalen waar het grootste gedeelte van dit publiek al actief is, zoals Instagram. Ga ook in gesprek, creëer een tweerichtingsverkeer.
In de ideale situatie zijn klanten loyaal aan een merk of bedrijf. Om dit te bereiken moeten bedrijven bepaalde standaarden laten varen en kiezen voor een nieuwe aanpak. Werk via bestaande kanalen en zorg ervoor dat klanten niet te veel stappen hoeven te zetten om deel te nemen. Zorg voor meerwaarde, analyseer de huidige normen, waarden en idealen van deze generatie, maar sla niet door.
Vind het originele artikel hier
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.