Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Hoe krijg je grip op generatie Z

Vier handvatten om generatie Z te binden aan je merk

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Generatie Z
Redactie LoyaltyFacts
22 oktober 2020
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Hoe krijg je grip op generatie Z

Vier handvatten om generatie Z te binden aan je merk

Generatie Z

Generatie Z is een veel besproken en moeilijke generatie. Deze groep is opgegroeid in de wereld van smartphones en internet en deinzen er niet voor terug om ergens hun vraagtekens bij te zetten. Ook ziet deze generatie het als hun taak om de wereld een betere plek te maken en op te ruimen wat vorige generaties fout hebben gedaan.

 

Als marketeer is het lastig deze generatie aan je te binden. Loyaliteitsprogramma’s zijn dan ook moeilijk in te richten voor deze Z’ers. Dit artikel biedt vier handvatten om deze groep mensen aan je merk of bedrijf te binden.

1. Als de doelgroep fan is van loyaliteitsprogramma’s, dan sluiten ze niet direct aan

Een groot deel van deze generatie geeft aan loyaliteitsprogramma’s belangrijk te vinden, maar sluiten zich vervolgens niet aan. Het is belangrijk dat merken met iets origineels komen, dat het programma iets biedt en aansluit bij hetgeen waar deze eigenzinnige Z’ers voor staan. Iets wat qua wensen en behoeften aansluit. Een tekst als ‘meld je aan’ trekt niet de aandacht van deze groep.

 

2. Niet elke beloning hoeft iets goeds te doen voor de wereld

Deze generatie is dan wel de meest activistische generatie, maar dit wil niet zeggen dat ze overal over nadenken bij het doen van aankopen. Generatie Z’ers maken wel ethische afwegingen bij het doen van een aankoop, maar dit leidt er niet direct toe dat ze andere merken volledig aan de kant zetten.

 

Het is belangrijk dat goede doelen worden gesteund, maar dat moet er niet voor zorgen dat een merk er aan onderdoor gaat.

 

3. Geef ook fysieke beloningen naast digitale beloningen

Het internet is iets waar deze generatie mee is opgegroeid. Hoewel het misschien niet logisch klinkt, omdat deze groep groot is geworden met de e-mail en WhatsApp, ontvangen zij graag fysieke post. Z’ers kunnen het af en toe waarderen om iets te ontvangen wat hen meerwaarde geeft.

 

4. Het programma hoeft geen app te zijn

Veel loyaliteitsprogramma’s draaien tegenwoordig op apps, maar dit is ook weer een extra stap voor de gebruiker. Dit is voor hen iets wat zij opnieuw moeten downloaden en in de gaten moeten houden. Met een kaart en af en toe een e-mail wordt de klant zonder inspanning op de hoogte gehouden. Ook helpt het om te werken via de kanalen waar het grootste gedeelte van dit publiek al actief is, zoals Instagram. Ga ook in gesprek, creëer een tweerichtingsverkeer.

 

In de ideale situatie zijn klanten loyaal aan een merk of bedrijf. Om dit te bereiken moeten bedrijven bepaalde standaarden laten varen en kiezen voor een nieuwe aanpak. Werk via bestaande kanalen en zorg ervoor dat klanten niet te veel stappen hoeven te zetten om deel te nemen. Zorg voor meerwaarde, analyseer de huidige normen, waarden en idealen van deze generatie, maar sla niet door.

 

Vind het originele artikel hier

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.