Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Neuromarketing

Hoe marketeers door naar je hersenen te kijken beter snappen wat jij wilt dan jijzelf

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
28 mei 2018
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Neuromarketing

Hoe marketeers door naar je hersenen te kijken beter snappen wat jij wilt dan jijzelf

Een onderzoek van Roth naar de invloed van neuromarketing op traditionele marketing tools. 

In de afgelopen jaren is ‘neuromarketing’ zowel in de academische literatuur als de échte wereld steeds populairder geworden. Marketeers zijn op zoek naar de ‘koopknop’ in het brein. Is die knop pure fictie of bestaat deze wel degelijk? Welke methodes zijn er om dit toe te passen in de praktijk? Heeft neuromarketing altijd een positief effect op marketing tools? Waar ligt de grens van het toepassen en gebruiken van neuromarketing op de normale, niet bewuste mens? Roth heeft de reeds bestaande literatuur samengevat om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

Een onderzoek van Roth naar de invloed van neuromarketing op traditionele marketing tools. 

 

In de afgelopen jaren is ‘neuromarketing’ zowel in de academische literatuur als de échte wereld steeds populairder geworden. Marketeers zijn op zoek naar de ‘koopknop’ in het brein. Is die knop pure fictie of bestaat deze wel degelijk? Welke methodes zijn er om dit toe te passen in de praktijk? Heeft neuromarketing altijd een positief effect op marketing tools? Waar ligt de grens van het toepassen en gebruiken van neuromarketing op de normale, niet bewuste mens? Roth heeft de reeds bestaande literatuur samengevat om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

 

GEDRAG VAN HERSENEN

De hersenen zijn het meest ingewikkelde orgaan van het menselijk lichaam en zijn volledig verantwoordelijk voor al het menselijk gedrag. Deze grijze massa van zo’n 1,3 kg bestaat uit naar schatting honderd miljard zenuwcellen (neuronen). De zenuwcellen communiceren onderling met elkaar door middel van het uitwisselen van elektrische signalen via de uitlopers. Gek genoeg gebruikt de mens slechts 20% hiervan voor bewuste doeleinden. De overige 80% gaat compleet onbewust.

 

Je kunt op twee manieren kijken naar het gedrag en activiteit van hersenen, namelijk ‘outside reflexes’ (denk aan gezichtsuitdrukking, eye tracking en Facial coding) en ‘inside reflexes’ (denk aan medische en technologische methodes zoals EEG en MRI).

 

NEUROMARKETING

Wat is neuromarketing eigenlijk? Hoogleraar Marketing Research Ale Smidts van de Erasmus Universiteit Rotterdam omschreef het in 2002 als volgt: “Het gebruik van onderzoekstechnieken van processen in de hersenen om consumentengedrag beter te begrijpen, en daarbij marketingstrategieën te verbeteren.”

 

Roth heeft door middel van literatuuronderzoek uitgezocht welke marketingtools positief worden beïnvloed door neuromarketing en hierdoor meer succesvol zijn. Haar conclusie is dat het op vrijwel alle marketingtools een positief effect heeft, behalve op new product development, communicaties en product design.

 

 

PEPSI OF COCA-COLA? DE PEPSI PARADOX

Het meest bekende voorbeeld van neuromarketing (d.m.v. fMRI) is de Pepsi-paradox. Deelnemers aan het onderzoek kregen twee glazen cola, één met Pepsi en één met Coca-Cola. Wanneer de deelnemers blind proefden vond de meerderheid Pepsi het lekkerst. Toen ze te zien kregen wat ze dronken, vond ineens driekwart van de deelnemers Coca-Cola beter smaken. Hun breinactiviteit veranderde, het ‘thinking part’ van de hersenen werd actiever. De deelnemers herinneren de aantrekkelijke Coca-Cola reclames, het positieve sentiment wat dan meer invloed heeft dan de daadwerkelijke smaak. Waarom zou je de consument nog vragen wat hij het lekkerste en het mooiste vindt, als je door een ‘simpel’ kijkje in de hersenen beter weet wat hem bezielt?

 

 

ETISCH DILEMMA

Er zijn binnen deze kwestie duidelijk twee kampen. Mensen die absoluut niet geloven dat de menselijke ‘vrije wil’ kan worden ondermijnd en de mensen die er volop de gevaren van inzien. Er is dan ook veel kritiek. Neuromarketing zou op lange termijn de maatschappij kunnen beschadigen. Wat als ze in de toekomst reclame technieken kunnen creëren waar geen enkele consument weerstand tegen kan bieden? Dat de ‘vrije wil’ niet langer bestaat, maar dat consumenten langzaam veranderen in ‘koop’ robots.

 

 

Stel jezelf de vraag: waar legt voor jou de grens?

 

Bron: Roth, V A. (2014). The Potential of Neuromarketing as a Marketing Tool. (University of Twente)

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events