Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Neuromarketing

Hoe marketeers door naar je hersenen te kijken beter snappen wat jij wilt dan jijzelf

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
28 mei 2018
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Neuromarketing

Hoe marketeers door naar je hersenen te kijken beter snappen wat jij wilt dan jijzelf

Een onderzoek van Roth naar de invloed van neuromarketing op traditionele marketing tools. 

In de afgelopen jaren is ‘neuromarketing’ zowel in de academische literatuur als de échte wereld steeds populairder geworden. Marketeers zijn op zoek naar de ‘koopknop’ in het brein. Is die knop pure fictie of bestaat deze wel degelijk? Welke methodes zijn er om dit toe te passen in de praktijk? Heeft neuromarketing altijd een positief effect op marketing tools? Waar ligt de grens van het toepassen en gebruiken van neuromarketing op de normale, niet bewuste mens? Roth heeft de reeds bestaande literatuur samengevat om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

Een onderzoek van Roth naar de invloed van neuromarketing op traditionele marketing tools. 

 

In de afgelopen jaren is ‘neuromarketing’ zowel in de academische literatuur als de échte wereld steeds populairder geworden. Marketeers zijn op zoek naar de ‘koopknop’ in het brein. Is die knop pure fictie of bestaat deze wel degelijk? Welke methodes zijn er om dit toe te passen in de praktijk? Heeft neuromarketing altijd een positief effect op marketing tools? Waar ligt de grens van het toepassen en gebruiken van neuromarketing op de normale, niet bewuste mens? Roth heeft de reeds bestaande literatuur samengevat om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden.

 

GEDRAG VAN HERSENEN

De hersenen zijn het meest ingewikkelde orgaan van het menselijk lichaam en zijn volledig verantwoordelijk voor al het menselijk gedrag. Deze grijze massa van zo’n 1,3 kg bestaat uit naar schatting honderd miljard zenuwcellen (neuronen). De zenuwcellen communiceren onderling met elkaar door middel van het uitwisselen van elektrische signalen via de uitlopers. Gek genoeg gebruikt de mens slechts 20% hiervan voor bewuste doeleinden. De overige 80% gaat compleet onbewust.

 

Je kunt op twee manieren kijken naar het gedrag en activiteit van hersenen, namelijk ‘outside reflexes’ (denk aan gezichtsuitdrukking, eye tracking en Facial coding) en ‘inside reflexes’ (denk aan medische en technologische methodes zoals EEG en MRI).

 

NEUROMARKETING

Wat is neuromarketing eigenlijk? Hoogleraar Marketing Research Ale Smidts van de Erasmus Universiteit Rotterdam omschreef het in 2002 als volgt: “Het gebruik van onderzoekstechnieken van processen in de hersenen om consumentengedrag beter te begrijpen, en daarbij marketingstrategieën te verbeteren.”

 

Roth heeft door middel van literatuuronderzoek uitgezocht welke marketingtools positief worden beïnvloed door neuromarketing en hierdoor meer succesvol zijn. Haar conclusie is dat het op vrijwel alle marketingtools een positief effect heeft, behalve op new product development, communicaties en product design.

 

 

PEPSI OF COCA-COLA? DE PEPSI PARADOX

Het meest bekende voorbeeld van neuromarketing (d.m.v. fMRI) is de Pepsi-paradox. Deelnemers aan het onderzoek kregen twee glazen cola, één met Pepsi en één met Coca-Cola. Wanneer de deelnemers blind proefden vond de meerderheid Pepsi het lekkerst. Toen ze te zien kregen wat ze dronken, vond ineens driekwart van de deelnemers Coca-Cola beter smaken. Hun breinactiviteit veranderde, het ‘thinking part’ van de hersenen werd actiever. De deelnemers herinneren de aantrekkelijke Coca-Cola reclames, het positieve sentiment wat dan meer invloed heeft dan de daadwerkelijke smaak. Waarom zou je de consument nog vragen wat hij het lekkerste en het mooiste vindt, als je door een ‘simpel’ kijkje in de hersenen beter weet wat hem bezielt?

 

 

ETISCH DILEMMA

Er zijn binnen deze kwestie duidelijk twee kampen. Mensen die absoluut niet geloven dat de menselijke ‘vrije wil’ kan worden ondermijnd en de mensen die er volop de gevaren van inzien. Er is dan ook veel kritiek. Neuromarketing zou op lange termijn de maatschappij kunnen beschadigen. Wat als ze in de toekomst reclame technieken kunnen creëren waar geen enkele consument weerstand tegen kan bieden? Dat de ‘vrije wil’ niet langer bestaat, maar dat consumenten langzaam veranderen in ‘koop’ robots.

 

 

Stel jezelf de vraag: waar legt voor jou de grens?

 

Bron: Roth, V A. (2014). The Potential of Neuromarketing as a Marketing Tool. (University of Twente)

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.