Jaarlijks wordt er grootschalig onderzoek gedaan naar het gebruik van en de tevredenheid over loyaliteitsprogramma’s. Bond en Visa geven voor de zevende maal een update over het loyaliteitslandschap. In dit artikel vind je alle feiten en trends.
Jaarlijks wordt er grootschalig onderzoek gedaan naar het gebruik van en de tevredenheid over loyaliteitsprogramma’s. Bond en Visa geven voor de zevende maal een update over het loyaliteitslandschap. In dit artikel vind je alle feiten en trends.
In het onderzoek worden meer dan 28.000 Noord-Amerikaanse consumenten bevraagd over meer dan 400 loyaliteitsprogramma’s binnen ruim 10 verschillende sectoren. Lees de laatste trends en ontwikkelingen, met onder meer veel cijfers over de redemptie van een spaarprogramma en de loyalty customer experience.
Er zijn interessante resultaten als het gaat over de deelname aan diverse loyaliteitsprogramma. In 2014 nam een Amerikaan gemiddeld deel aan zo’n 10,9 verschillende programma’s. Hiervan werden 7,8 programma’s actief gebruikt. De trend geeft aan dat er meer (14,3) wordt deelgenomen aan loyaliteitsprogramma’s, maar dat er juist minder loyaliteitsprogramma’s (6,7) actief worden gebruikt. Deze cijfers duiden erop dat men graag deel wil nemen aan een programma, maar dat de capaciteit of bereidheid hiervoor beperkt is.
Het loyalty trendrapport van 2017 laat een lichte stijging zien in de overall tevredenheid over een loyaliteitsprogramma. In 2016 was 44% erg tevreden met loyaliteitsprogramma’s. In 2017 is dit cijfer gestegen naar 46%.
Consumenten zijn echter ten opzichte van 2016 minder snel bereid om zich aan te passen aan het loyaliteitsprogramma. Men houdt minder rekening met wanneer en op welke manier een aankoop plaats moet vinden om maximaal loyaliteitsvoordeel te ontvangen.
Op basis van een diepgaande regressieanalyse zijn de belangrijkste drivers voor tevredenheid over een loyaliteitsprogramma in kaart gebracht. De resultaten laten zien dat de experience het duidelijk wint van het rendement. De ervaring van het loyaliteitsprogramma gaat boven de monetaire waarde. Een logische verklaring hiervoor is dat de ervaring een onderscheidend vermogen in zich kan hebben. Het verdienen en uitgeven van punten zijn algemene onderdelen bij verschillende programma’s. Het is moeilijker je hierop als merk te onderscheiden. Aanvullend op de ervaring zijn brand alignment, persoonlijke interactie en de digitale experience belangrijke drivers.
De top 10 drivers van tevredenheid over een loyaliteitsprogramma:
Geschat wordt dat er zo’n 100 miljard dollar aan punten openstaat verdeelt over de diverse Amerikaanse spaarprogramma’s. Dit zeer hoge bedrag geeft aan dat er niet voldoende aandacht is voor het verzilveren van punten aan zowel de consumenten als aan merkzijde. Dit blijkt onder meer uit het feit dat 34% van de deelnemers niet een duidelijk doel heeft om punten te sparen. Bovendien geeft 57% aan niet te weten wat hun huidige puntensaldo is bij de diverse spaarprogramma’s.
Het is belangrijk voldoende aandacht te hebben voor de verzilvering van punten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat deelnemers die punten verzilveren twee keer zo snel zeer tevreden zijn dan niet deelnemers. Nog steeds heeft 1 op de 5 deelnemers nog geen punten verzilverd. Hiermee vormen zij een grote bedreiging voor de deelname aan het loyaliteitsprogramma. Een tip hierbij is echter wel dat je je moet focussen op de ervaring van het verzilveren en minder op de beloning zelf!
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.