fbpx
Loyalty Insight

Investeren in geefkringen

Het advies bij relatiemarketing

Loyalty InsightWetenschap 30 september 2021

Structurele relaties met donateurs kunnen van grote waarde zijn voor non-profit organisaties. Het behouden van een donateur scheelt de organisatie gemiddeld vijf keer het bedrag aan kosten wat het anders kwijt zou zijn aan het werven van een nieuwe donateur. Het is daarom niet vreemd dat relatiemarketing hoog in het vaandel staat in de non-profit sector, maar het in praktijk uitvoeren blijkt in veel gevallen een flinke puzzel. Het rapport van Geven in Nederland 2020 erkende deze uitdaging en gaf het advies: ‘investeer in geefkringen’!

Wat is een geefkring?

In onderzoek van Guthrie et al. uit 2003 wordt een verband gelegd tussen geefkringen en de ‘’ervaringseconomie’’. In deze economie willen consumenten meer dan slechts een product of service; ze zijn op zoek naar een ervaring. Geefkringen (Giving circles) bestaan uit een groep bewuste gevers die samen projecten van goede doelen bespreken en elkaar motiveren om te geven. Het wordt ook wel omschreven als een combinatie tussen een boekenclub en een investeerdersgroep. Binnen de kring wordt er gezocht naar een goed doel waar de leden een gemeenschappelijke interesse in hebben. Wanneer deze is gevonden worden middelen gebundeld en doneert de geefkring een bedrag aan het desbetreffende doel. Naast doneren worden er binnen de geefkringen sociale thema’s behandeld, vrijwilligerswerk opgezet en sociale kansen geboden.

Het belang van een geefkring

Tweejaarlijkse komt het rapport Geven in Nederland van het Centrum voor Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit te Amsterdam uit. In het onderzoek wordt het geefgedrag van huishoudens, erflaters, fondsen, bedrijven en kansspelen in kaart wordt gebracht. In de editie uit 2020 luidt het advies voor NGO’s om in te spelen op de vraag naar meer ervaring rondom charitatief geefgedrag. Dit kan bijvoorbeeld door zich bij bestaande geefkringen aan te sluiten, of zelf deze op te zetten.

Ondanks dat het concept van geefkringen niet bijzonder innovatief kan lijken, is het voor veel deelnemers een hele nieuwe ervaring. In vergelijking met het individueel doneren is het meedraaien in een geefkring een meer betrokken en persoonlijk proces. Met name vrouwen zien het als een sociaal evenement, waarbij ze tegelijkertijd iets goeds doen voor de wereld. De geefkring wordt door sommigen dan ook gezien als een hulpmiddel om te netwerken en nieuwe contacten te leggen. Een andere genoemde reden om aan te sluiten is de kans om filantropisch gedrag bij anderen te stimuleren en te bevorderen. Maar misschien wel de grootste motivatie om deel te nemen aan een geefkring is het gevoel dat je snel deel kan uitmaken van een grotere beweging en daardoor meer impact kan maken met je geld.

Door middel van presentaties en gastsprekers kunnen NGO’s de geefkringen meenemen in hun verhaal en wordt een brug geslagen tussen de organisatie en de donateur. Hierdoor kunnen er langdurige relaties ontstaan met betrokken groeperingen die bereid zijn mooie bedragen te geven. Waardevol relatie-advies dus!

“De traditionele benadering van doneren of het dienen in een bestuur voelde niet erg bevredigend meer. Er was een verlangen om meer betrokken te zijn bij het proces.” – Lid van geefkring (Eikenberry, 2006)

 

Bronnen:

  • Bekkers, R. H. F. P., Gouwenberg, B. M. & Schuyt, T. N. M. (2020). Geven in Nederland 2020: Huishoudens, nalatenschappen, fondsen, bedrijven, goede doelenloterijen en vrijwilligers. Lenthe Publishers.
  • Eikenberry, A. M. (2006). Giving circles: Growing grassroots philanthropy. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 35(3), 517-532.
  • Guthrie, K., Preston, A., & Bernholz, L. (2004). Transformingphilanthropic transactions: An evaluation of the first five years at Social Venture Partners Seattle.
  • Sargeant, A. (2001). Relationshipfundraising: How to keep donors loyal. Nonprofit Management and Leadership, 12(2), 177-192.
  • Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

    Redactie LoyaltyFacts
    Dunck Loyalty Marketing

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

    Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

    Een initiatief van: