Marketeers hebben kinderen als consumentensegment een lange tijd links laten liggen. Hoewel kinderen een zekere mate van besteedbaar inkomen hebben, werd dit inkomen tot voor kort gezien als te klein en zonder groot belang. Sinds kort zien bedrijven echter in dat kinderen gezien kunnen worden als een potentieel rendabele doelgroep. Dit niet alleen vanwege het feit dat ze iets te besteden hebben, maar ook door de invloed die ze uitoefenen op aankopen van familieleden. Daarnaast kan er al op jonge leeftijd invloed uitgeoefend worden op de toekomstige consumenten die ze zullen worden.
In het onderzoek van Sidin, Rahman, Rashid, Othman en Baker wordt gekeken naar het koopgedrag van stadskinderen tussen de negen en veertien jaar en naar de factoren die dit gedrag beïnvloeden.
Familie beïnvloedt koopgedrag
Eerder onderzoek onder kinderen heeft uitgewezen dat familie, leeftijdsgenoten, de media en school een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van kinderen. Ook het koopgedrag van kinderen wordt door deze factoren beïnvloed. Familie speelt hierbij de belangrijkste rol. Kinderen spiegelen zich aan hun ouders en worden door interactie met hun ouders en broers of zussen in bepaald gedrag gestimuleerd. De beïnvloeding van de familie is echter niet eenzijdig. Kinderen blijken op hun beurt een grote invloed te hebben op aankoopbeslissingen van familie die specifiek voor hen bedoeld zijn. Deze invloed is het grootst bij kleine aankopen. De invloed van kinderen neemt echter wel af naarmate de koop concreter wordt. Tijdens de oriëntatiefase heeft het kind een vrij grote inbreng. Als eenmaal besloten is dat een bepaald product aangeschaft zal worden, hebben kinderen nog maar een geringe invloed op de keuze voor een bepaald merk of type product. Bij de uiteindelijke aankoop heeft het kind weinig of geen invloed meer.
Sociale variabelen
Het onderzoek van Sidin et al. spitst zich vooral toe op een aantal sociale variabelen die kinderen, naast bovengenoemde familie, kunnen beïnvloeden bij het ontwikkelen van koopgedrag. De variabelen waar in dit onderzoek naar gekeken werd waren: het soort product dat gekocht werd, de leeftijdsgroep waarin de kinderen vielen, geslacht en stad van herkomst. De kinderen in het onderzoek waren woonachtig in vier grote steden in Maleisië. Uit het onderzoek komt naar voren dat elk van deze variabelen een zekere mate van invloed uitoefent op het koopgedrag van kinderen. Vooral de leeftijdsgroep en de stad waarin de kinderen leefden hadden een grote invloed op de ontwikkeling van het consumptiegedrag. Zo blijkt dus dat naast de invloed van de familie ook demografie en sociale status een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van koopgedrag onder kinderen.
Toekomst
Het kennen van de verschillende variabelen die kinderen beïnvloeden bij het ontwikkelen van koopgedrag is niet alleen van belang voor die merken en winkels die kinderen als belangrijke doelgroep hebben. Kinderen beïnvloeden namelijk ook familieleden bij de aankoopbeslissing en de kinderen van nu ontwikkelen zich in de jonge volwassenen van morgen. Wanneer kinderen al op jonge leeftijd voorliefde en loyaliteit ontwikkelen voor een bepaald merk, bestaat er een grote kans dat deze voorliefde blijft bestaan wanneer het beschikbare inkomen van de jonge volwassenen groter wordt. Hoewel de factoren die een rol spelen bij het koopgedrag van kinderen nauwelijks te beïnvloeden zijn, is het voor merken en bedrijven met oog op de toekomst toch van groot belang deze variabelen te kennen en waar mogelijk te gebruiken om zo klantloyaliteit te verhogen.
Bron: Journal of Consumer Marketing.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.