Sinds de opkomst van Groupon in 2008 zijn online kortingsaanbieders bijna niet meer weg te denken. Koopjesjagers kunnen dagelijks kiezen uit een ruim aanbod van zogenaamde Deal of the Day platforms (DoD). De helft van alle online consumenten maakt er gebruik van. Welke consumenten nemen deel aan deze platformen en hoe loyaal gedragen zij zich?
Zeer veel gebruikers
DoD platformen hebben enorm veel gebruikers. Groupon alleen heeft al ruim 36 miljoen gebruikers; bijna de helft van alle online consumenten maakt er gebruik van. Toch is er tot nu toe weinig onderzoek gedaan naar wie deze gebruikers zijn en wat ze drijft om gebruik te maken van deze platformen. Recent wetenschappelijk onderzoek van Krasnova e.a. in Duitsland en de Verenigde Staten brengt hier verandering in. Uit het onderzoek blijkt dat DoD platformen voornamelijk worden bezocht door jonge, hoger opgeleide vrouwen. De belangrijkste motivatie voor het bezoek is vooral het vinden van koopjes, veel waarde voor je geld krijgen en daarnaast nieuwe dingen ontdekken en proberen.
Loyaal aan de partners
Voor ondernemers lijkt deelname aan een DoD platform vaak interessant. Het levert immers een groot bereik op tegen relatief lage kosten. Maar het onderzoek stipt een aantal belangrijke aandachtspunten aan. Zo maken consumenten bijvoorbeeld vaak gebruik van aanbiedingen voor activiteiten of aankopen die ze normaal gesproken niet kunnen betalen. Voor aanbiedingen zijn consumenten daarnaast vaak bereid verder te reizen dan ze normaal gesproken zullen doen, waardoor het om eenmalig bezoek gaat. Uiteindelijk geven deelnemende ondernemers aan dat slechts 25% van de consumenten na het eerste (korting-)bezoek nog eens terug komt.
Loyaal aan het platform
Hoewel de platformen nog steeds veel gebruikers hebben, wordt het toch steeds moeilijker om het succesvol te houden. De platformen hebben te maken met hevige onderlinge concurrentie en vissen daarbij allemaal in dezelfde poel van gebruikers. Consumenten zijn daarbij weinig of niet loyaal ten opzichte van de platformen en switchen daardoor gemakkelijk van de een naar de ander. Veel gebruikers zijn ingeschreven bij meerdere DoD aanbieders en kiezen daarbij niet voor het platform, maar uitsluitend voor de beste of meest ludieke aanbieding. Daarbij is voor de platformen een belangrijk aandachtspunt dat de meest gebruikte vorm van communicatie, e-mail, door bijna alle consumenten wordt gezien als irritant. Er is vaak sprake van een te hoge contactfrequentie per e-mail. Voor DoD platformen die hun gebruikers loyaal willen maken, is het dan ook van belang om ze meer gesegmenteerd te gaan benaderen en alleen deals te communiceren die aansluiten bij hun voorkeuren/behoeften.
Bron: Business & Information Systems Engineering; thepostonline.nl; onlinesucces.nl.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.