Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaal aan Deal of the Day

Een onderzoek naar loyaliteit van gebruikers aan online kortingsaanbieders zoals Deal of the Day platfoms.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaal aan Deal of the Day
redactie LoyaltyFacts
31 maart 2014
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaal aan Deal of the Day

Een onderzoek naar loyaliteit van gebruikers aan online kortingsaanbieders zoals Deal of the Day platfoms.

Loyaal aan Deal of the Day

Sinds de opkomst van Groupon in 2008 zijn online kortingsaanbieders bijna niet meer weg te denken. Koopjesjagers kunnen dagelijks kiezen uit een ruim aanbod van zogenaamde Deal of the Day platforms (DoD). De helft van alle online consumenten maakt er gebruik van. Welke consumenten nemen deel aan deze platformen en hoe loyaal gedragen zij zich?

Zeer veel gebruikers
DoD platformen hebben enorm veel gebruikers. Groupon alleen heeft al ruim 36 miljoen gebruikers; bijna de helft van alle online consumenten maakt er gebruik van. Toch is er tot nu toe weinig onderzoek gedaan naar wie deze gebruikers zijn en wat ze drijft om gebruik te maken van deze platformen. Recent wetenschappelijk onderzoek van Krasnova e.a. in Duitsland en de Verenigde Staten brengt hier verandering in. Uit het onderzoek blijkt dat DoD platformen voornamelijk worden bezocht door jonge, hoger opgeleide vrouwen. De belangrijkste motivatie voor het bezoek is vooral het vinden van koopjes, veel waarde voor je geld krijgen en daarnaast nieuwe dingen ontdekken en proberen.

 

Loyaal aan de partners
Voor ondernemers lijkt deelname aan een DoD platform vaak interessant. Het levert immers een groot bereik op tegen relatief lage kosten. Maar het onderzoek stipt een aantal belangrijke aandachtspunten aan. Zo maken consumenten bijvoorbeeld vaak gebruik van aanbiedingen voor activiteiten of aankopen die ze normaal gesproken niet kunnen betalen. Voor aanbiedingen zijn consumenten daarnaast vaak bereid verder te reizen dan ze normaal gesproken zullen doen, waardoor het om eenmalig bezoek gaat. Uiteindelijk geven deelnemende ondernemers aan dat slechts 25% van de consumenten na het eerste (korting-)bezoek nog eens terug komt.

 

Loyaal aan het platform
Hoewel de platformen nog steeds veel gebruikers hebben, wordt het toch steeds moeilijker om het succesvol te houden. De platformen hebben te maken met hevige onderlinge concurrentie en vissen daarbij allemaal in dezelfde poel van gebruikers. Consumenten zijn daarbij weinig of niet loyaal ten opzichte van de platformen en switchen daardoor gemakkelijk van de een naar de ander. Veel gebruikers zijn ingeschreven bij meerdere DoD aanbieders en kiezen daarbij niet voor het platform, maar uitsluitend voor de beste of meest ludieke aanbieding. Daarbij is voor de platformen een belangrijk aandachtspunt dat de meest gebruikte vorm van communicatie, e-mail, door bijna alle consumenten wordt gezien als irritant. Er is vaak sprake van een te hoge contactfrequentie per e-mail. Voor DoD platformen die hun gebruikers loyaal willen maken, is het dan ook van belang om ze meer gesegmenteerd te gaan benaderen en alleen deals te communiceren die aansluiten bij hun voorkeuren/behoeften.

 

Bron: Business & Information Systems Engineering; thepostonline.nl; onlinesucces.nl.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events