Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit door emotie

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.
Redactie LoyaltyFacts
31 juli 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit door emotie

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

Zijn klanten die regelmatig kopen ook loyale klanten? Het antwoord hierop hangt af van de criteria die worden gesteld bij het bepalen van klantloyaliteit. Uit de literatuur omtrent klantloyaliteit blijkt dat er een verschil bestaat tussen consumentengoederen, duurzame goederen en diensten. Verschillen ten aanzien van betrokkenheid, emotie en overstapkosten liggen hieraan ten grondslag.

De betrokkenheid bij aankoop van consumentengoederen is laag mede doordat er weinig emotie bij komt kijken. Het risico dat men loopt bij het proberen van andere producten is ook klein en daarmee ook de kosten om over te stappen naar een ander merk of product. Loyaliteit van klanten aan deze goederen is dan meestal ook ver te zoeken.

 

Merken kunnen ervoor zorgen dat consumenten bij het kopen van een product emotioneel betrokken wordt. Echter, naarmate men met het product bekend raakt, zal ‘gewoonte’ de overhand krijgen. Het is daarom belangrijk dat merken constant innoveren.

 

Redenen voor consumenten om ‘gewoonte’ te doorbreken zijn:

  • Behoefte aan variatie;
  • Prijs promotie van een concurrent;
  • Product niet op voorraad ;
  • Marginale prijsverschillen;
  • Gebruiker en koper zijn niet dezelfde persoon.

 

Loyaliteitsactiviteiten kunnen zorgen voor meer emotie en daarmee verhoogde betrokkenheid bij en loyaliteit aan het merk. Hierdoor krijgt ‘gewoonte’ minder snel de overhand en koopt de klant bewuster. De (emotionele) overstapkosten worden dan hoger.

 

Bron: Journal of Product & Brandmanagement.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.