Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit door emotie

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.
Redactie LoyaltyFacts
31 juli 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit door emotie

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

Zijn klanten die regelmatig kopen ook loyale klanten? Het antwoord hierop hangt af van de criteria die worden gesteld bij het bepalen van klantloyaliteit. Uit de literatuur omtrent klantloyaliteit blijkt dat er een verschil bestaat tussen consumentengoederen, duurzame goederen en diensten. Verschillen ten aanzien van betrokkenheid, emotie en overstapkosten liggen hieraan ten grondslag.

De betrokkenheid bij aankoop van consumentengoederen is laag mede doordat er weinig emotie bij komt kijken. Het risico dat men loopt bij het proberen van andere producten is ook klein en daarmee ook de kosten om over te stappen naar een ander merk of product. Loyaliteit van klanten aan deze goederen is dan meestal ook ver te zoeken.

 

Merken kunnen ervoor zorgen dat consumenten bij het kopen van een product emotioneel betrokken wordt. Echter, naarmate men met het product bekend raakt, zal ‘gewoonte’ de overhand krijgen. Het is daarom belangrijk dat merken constant innoveren.

 

Redenen voor consumenten om ‘gewoonte’ te doorbreken zijn:

  • Behoefte aan variatie;
  • Prijs promotie van een concurrent;
  • Product niet op voorraad ;
  • Marginale prijsverschillen;
  • Gebruiker en koper zijn niet dezelfde persoon.

 

Loyaliteitsactiviteiten kunnen zorgen voor meer emotie en daarmee verhoogde betrokkenheid bij en loyaliteit aan het merk. Hierdoor krijgt ‘gewoonte’ minder snel de overhand en koopt de klant bewuster. De (emotionele) overstapkosten worden dan hoger.

 

Bron: Journal of Product & Brandmanagement.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Hoe creër je Gen-Z klantloyaliteit?

Veel loyaliteitsprogramma’s zijn nog niet ingesteld op de nieuwe generatie consumenten: Gen-Z. Wij zetten een aantal effectieve strategieën op een rij.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Hoe creër je Gen-Z klantloyaliteit?

Veel loyaliteitsprogramma’s zijn nog niet ingesteld op de nieuwe generatie consumenten: Gen-Z. Wij zetten een aantal effectieve strategieën op een rij.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Van punten tot presentje

Bekende theorieën uit de psychologie worden veelal in loyalty marketing toegepast. Aan de hand van de ‘spaarjourney’ in spaarprogramma’s lichten we er een aantal uit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Van punten tot presentje

Bekende theorieën uit de psychologie worden veelal in loyalty marketing toegepast. Aan de hand van de ‘spaarjourney’ in spaarprogramma’s lichten we er een aantal uit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 Juli 2023

De invloed van CSR op klantloyaliteit

De relatie tussen Corporate Social Responsibility en klantloyaliteit wordt steeds belangrijker. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek brengen we deze relatie voor je in kaart.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 Juli 2023

De invloed van CSR op klantloyaliteit

De relatie tussen Corporate Social Responsibility en klantloyaliteit wordt steeds belangrijker. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek brengen we deze relatie voor je in kaart.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.