Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit door emotie

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.
Redactie LoyaltyFacts
31 juli 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit door emotie

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

Een kort artikel over gewoonte aankopen en de redenen van klanten om deze gewoonte te doorbreken.

Zijn klanten die regelmatig kopen ook loyale klanten? Het antwoord hierop hangt af van de criteria die worden gesteld bij het bepalen van klantloyaliteit. Uit de literatuur omtrent klantloyaliteit blijkt dat er een verschil bestaat tussen consumentengoederen, duurzame goederen en diensten. Verschillen ten aanzien van betrokkenheid, emotie en overstapkosten liggen hieraan ten grondslag.

De betrokkenheid bij aankoop van consumentengoederen is laag mede doordat er weinig emotie bij komt kijken. Het risico dat men loopt bij het proberen van andere producten is ook klein en daarmee ook de kosten om over te stappen naar een ander merk of product. Loyaliteit van klanten aan deze goederen is dan meestal ook ver te zoeken.

 

Merken kunnen ervoor zorgen dat consumenten bij het kopen van een product emotioneel betrokken wordt. Echter, naarmate men met het product bekend raakt, zal ‘gewoonte’ de overhand krijgen. Het is daarom belangrijk dat merken constant innoveren.

 

Redenen voor consumenten om ‘gewoonte’ te doorbreken zijn:

  • Behoefte aan variatie;
  • Prijs promotie van een concurrent;
  • Product niet op voorraad ;
  • Marginale prijsverschillen;
  • Gebruiker en koper zijn niet dezelfde persoon.

 

Loyaliteitsactiviteiten kunnen zorgen voor meer emotie en daarmee verhoogde betrokkenheid bij en loyaliteit aan het merk. Hierdoor krijgt ‘gewoonte’ minder snel de overhand en koopt de klant bewuster. De (emotionele) overstapkosten worden dan hoger.

 

Bron: Journal of Product & Brandmanagement.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events