Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit in de online gamewereld

Een onderzoek naar de loyaliteit van online gamers.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld en dus zorgt voor loyaliteit van online gamers.
Redactie LoyaltyFacts
25 februari 2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit in de online gamewereld

Een onderzoek naar de loyaliteit van online gamers.

Een onderzoek naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld en dus zorgt voor loyaliteit van online gamers.

In de entertainment industrie zijn online games al jaren populair. Men zou kunnen verwachten dat spelers loyaal zijn aan een online game vanwege de lol in het spel zelf, maar is dat wel zo? Yang, Wu en Wang onderzochten loyaliteit in de wondere wereld van online games.

Gamen blijkt serious business
Voor spelproducenten is de populariteit van online games bijzonder interessant, omdat online spelers langer (tegen betaling) met hun spel kunnen blijven spelen. Zo verdient men niet alleen aan de aanschafprijs, maar bijvoorbeeld ook aan een maandelijkse fee om te kunnen blijven spelen. Ook zijn er spellen die geen maandelijkse tarief rekenen, maar bijvoorbeeld een bijdrage vragen voor speciale features, uitbreidingen of manieren om je online game karakter te personaliseren. Al met al een serieuze business dus.

 

Loyaliteit in gameland
Nu de online game sector verder aan het professionaliseren is, wordt men gedwongen om na te denken over het behoud van spelers en het aantrekken van nieuwe spelers. Onderzoekers Yang, Wu en Wang deden een studie naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld. Online game tevredenheid en loyaliteit kent drie antecedenten, te weten:

  1. De ervaring/beleving van het spel;
  2. De transactie kosten;
  3. De servicekwaliteit.

 

Servicekwaliteit blijkt uit het onderzoek de belangrijkste factor te zijn die online game tevredenheid en loyaliteit beïnvloedt. Vervolgens zijn transactiekosten de belangrijkste beïnvloeder. Transactiekosten zijn uit te splitsen in kosten die met tijd te maken hebben (efficiëntie) en kosten die met prijsstelling te maken hebben. Vooral de laatste werd door spelers als belangrijk ervaren, tijd besparing speelt een ondergeschikte rol. Verrassend genoeg hebben ervaring en beleving een aanzienlijk kleinere invloed op tevredenheid en loyaliteit dan de andere twee factoren, namelijk servicekwaliteit en transactiekosten. Ervaring en beleving kunnen worden opgesplitst in twee dimensies: nut en hedonisme. Nut is taak-gerelateerd en rationeel, terwijl hedonisme gaat om plezier, sensorische stimulatie, fantasie en opwinding. Als het gaat om de invloed van ervaring en beleving op loyaliteit dan wegen hedonistische kenmerken het zwaarst.

 

Behoud de gamer
De onderzoekers raden producenten van online games dan ook aan om ervoor te zorgen dat de service kwaliteit op topniveau is, men acceptabele prijzen en korte transactietijden hanteert en dat men de hedonistische kwaliteiten van de online game verder uitbouwt. Dat laatste kan concreet door steeds uitdagender taken (of zogenaamde ‘quests’ of ‘challenges’) uit te geven en door meer te behalen vaardigheden op te nemen in het spel.

 

Bron: Expert Systems with Applications.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events