fbpx
Loyalty Insight

Loyaliteit in de online gamewereld

Een onderzoek naar de loyaliteit van online gamers.

Loyalty InsightWetenschap 25 februari 2008

In de entertainment industrie zijn online games al jaren populair. Men zou kunnen verwachten dat spelers loyaal zijn aan een online game vanwege de lol in het spel zelf, maar is dat wel zo? Yang, Wu en Wang onderzochten loyaliteit in de wondere wereld van online games.

Gamen blijkt serious business
Voor spelproducenten is de populariteit van online games bijzonder interessant, omdat online spelers langer (tegen betaling) met hun spel kunnen blijven spelen. Zo verdient men niet alleen aan de aanschafprijs, maar bijvoorbeeld ook aan een maandelijkse fee om te kunnen blijven spelen. Ook zijn er spellen die geen maandelijkse tarief rekenen, maar bijvoorbeeld een bijdrage vragen voor speciale features, uitbreidingen of manieren om je online game karakter te personaliseren. Al met al een serieuze business dus.

Loyaliteit in gameland
Nu de online game sector verder aan het professionaliseren is, wordt men gedwongen om na te denken over het behoud van spelers en het aantrekken van nieuwe spelers. Onderzoekers Yang, Wu en Wang deden een studie naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld. Online game tevredenheid en loyaliteit kent drie antecedenten, te weten:

  1. De ervaring/beleving van het spel;
  2. De transactie kosten;
  3. De servicekwaliteit.

Servicekwaliteit blijkt uit het onderzoek de belangrijkste factor te zijn die online game tevredenheid en loyaliteit beïnvloedt. Vervolgens zijn transactiekosten de belangrijkste beïnvloeder. Transactiekosten zijn uit te splitsen in kosten die met tijd te maken hebben (efficiëntie) en kosten die met prijsstelling te maken hebben. Vooral de laatste werd door spelers als belangrijk ervaren, tijd besparing speelt een ondergeschikte rol. Verrassend genoeg hebben ervaring en beleving een aanzienlijk kleinere invloed op tevredenheid en loyaliteit dan de andere twee factoren, namelijk servicekwaliteit en transactiekosten. Ervaring en beleving kunnen worden opgesplitst in twee dimensies: nut en hedonisme. Nut is taak-gerelateerd en rationeel, terwijl hedonisme gaat om plezier, sensorische stimulatie, fantasie en opwinding. Als het gaat om de invloed van ervaring en beleving op loyaliteit dan wegen hedonistische kenmerken het zwaarst.

Behoud de gamer
De onderzoekers raden producenten van online games dan ook aan om ervoor te zorgen dat de service kwaliteit op topniveau is, men acceptabele prijzen en korte transactietijden hanteert en dat men de hedonistische kwaliteiten van de online game verder uitbouwt. Dat laatste kan concreet door steeds uitdagender taken (of zogenaamde ‘quests’ of ‘challenges’) uit te geven en door meer te behalen vaardigheden op te nemen in het spel.

Bron: Expert Systems with Applications.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Rik Luttmer
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: