Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit in de online gamewereld

Een onderzoek naar de loyaliteit van online gamers.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld en dus zorgt voor loyaliteit van online gamers.
Redactie LoyaltyFacts
25 februari 2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit in de online gamewereld

Een onderzoek naar de loyaliteit van online gamers.

Een onderzoek naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld en dus zorgt voor loyaliteit van online gamers.

In de entertainment industrie zijn online games al jaren populair. Men zou kunnen verwachten dat spelers loyaal zijn aan een online game vanwege de lol in het spel zelf, maar is dat wel zo? Yang, Wu en Wang onderzochten loyaliteit in de wondere wereld van online games.

Gamen blijkt serious business
Voor spelproducenten is de populariteit van online games bijzonder interessant, omdat online spelers langer (tegen betaling) met hun spel kunnen blijven spelen. Zo verdient men niet alleen aan de aanschafprijs, maar bijvoorbeeld ook aan een maandelijkse fee om te kunnen blijven spelen. Ook zijn er spellen die geen maandelijkse tarief rekenen, maar bijvoorbeeld een bijdrage vragen voor speciale features, uitbreidingen of manieren om je online game karakter te personaliseren. Al met al een serieuze business dus.

 

Loyaliteit in gameland
Nu de online game sector verder aan het professionaliseren is, wordt men gedwongen om na te denken over het behoud van spelers en het aantrekken van nieuwe spelers. Onderzoekers Yang, Wu en Wang deden een studie naar de factoren die bijdragen aan tevredenheid en loyaliteit in de online gamewereld. Online game tevredenheid en loyaliteit kent drie antecedenten, te weten:

  1. De ervaring/beleving van het spel;
  2. De transactie kosten;
  3. De servicekwaliteit.

 

Servicekwaliteit blijkt uit het onderzoek de belangrijkste factor te zijn die online game tevredenheid en loyaliteit beïnvloedt. Vervolgens zijn transactiekosten de belangrijkste beïnvloeder. Transactiekosten zijn uit te splitsen in kosten die met tijd te maken hebben (efficiëntie) en kosten die met prijsstelling te maken hebben. Vooral de laatste werd door spelers als belangrijk ervaren, tijd besparing speelt een ondergeschikte rol. Verrassend genoeg hebben ervaring en beleving een aanzienlijk kleinere invloed op tevredenheid en loyaliteit dan de andere twee factoren, namelijk servicekwaliteit en transactiekosten. Ervaring en beleving kunnen worden opgesplitst in twee dimensies: nut en hedonisme. Nut is taak-gerelateerd en rationeel, terwijl hedonisme gaat om plezier, sensorische stimulatie, fantasie en opwinding. Als het gaat om de invloed van ervaring en beleving op loyaliteit dan wegen hedonistische kenmerken het zwaarst.

 

Behoud de gamer
De onderzoekers raden producenten van online games dan ook aan om ervoor te zorgen dat de service kwaliteit op topniveau is, men acceptabele prijzen en korte transactietijden hanteert en dat men de hedonistische kwaliteiten van de online game verder uitbouwt. Dat laatste kan concreet door steeds uitdagender taken (of zogenaamde ‘quests’ of ‘challenges’) uit te geven en door meer te behalen vaardigheden op te nemen in het spel.

 

Bron: Expert Systems with Applications.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events