Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit onder low-switching cost buyers

Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van low-switching cost buyers in de Fast-Food markt.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van ‘lage overstapkosten gebruikers’ in de Fast-Food markt.
redactie LoyaltyFacts
30 september 2014
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit onder low-switching cost buyers

Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van low-switching cost buyers in de Fast-Food markt.

Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van ‘lage overstapkosten gebruikers’ in de Fast-Food markt.

Binnen de wereld van de loyaliteit worden consumenten die in de zogenaamde categorie ‘low-switching cost buyers’ vallen vaak buiten beschouwing gelaten. Low-switching cost buyers zijn consumenten die gemakkelijk kunnen veranderen van aanbieder omdat er (praktisch) geen kosten aan deze verandering (switch) verbonden zijn. Bij deze consumenten, zo is het algemene idee, valt weinig te halen op het gebied van loyaliteit. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Fast-food consumenten
Fast-food consumenten vallen bij uitstek onder de groep low-switching cost buyers waarvan uit verschillende bestaande onderzoeken naar voren is gekomen dat ze, onder andere door gebrek aan betrokkenheid met het product, niet of weinig loyaliteit vertonen. Onderzoekers in de Verenigde Staten vroegen zich echter af of dit beeld niet bijgesteld moet worden en hebben recent onderzocht of fast-food consumenten loyale klanten zijn of kunnen worden.

 

Loyaliteitsketen
Het onderzoek gaat uit van de hypothese dat tevredenheid van de consument met een product en de service het begin zijn van een ‘loyaliteitsketen’. Deze keten bevat een aantal variabelen die allemaal invloed op elkaar uitoefenen en met elkaar verbonden zijn. De keten ziet er als volgt uit:

Klanttevredenheid → Vertrouwen → Betrokkenheid → Loyaliteit

 

Vervolgens is door middel van een survey onderzocht in hoeverre deze keten van toepassing is op fast-food consumenten.

 

Vertrouwen en betrokkenheid
Uit het onderzoek komt naar voren dat de loyaliteitsketen wel degelijk van toepassing is en het dus mogelijk is om low-switching cost buyers loyaal te maken. In tegenstelling tot de eerder onderzoeken waarin beweerd wordt dat alleen tevredenheid met het product en de service in deze categorie van belang is, toont het onderzoek aan dat juist ook relationele aspecten een grote rol spelen bij de ontwikkeling van loyaliteit. Verrassend genoeg zijn het juist vertrouwen en betrokkenheid die door de consumenten als meest doorslaggevende variabelen worden aangegeven voor het creëren van loyaliteit.

 

Bron: Journal of Retailing and Consumer Services.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events