Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit onder low-switching cost buyers

Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van low-switching cost buyers in de Fast-Food markt.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van ‘lage overstapkosten gebruikers’ in de Fast-Food markt.
redactie LoyaltyFacts
30 september 2014
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit onder low-switching cost buyers

Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van low-switching cost buyers in de Fast-Food markt.

Een onderzoek naar de rationaliteit en loyaliteit van ‘lage overstapkosten gebruikers’ in de Fast-Food markt.

Binnen de wereld van de loyaliteit worden consumenten die in de zogenaamde categorie ‘low-switching cost buyers’ vallen vaak buiten beschouwing gelaten. Low-switching cost buyers zijn consumenten die gemakkelijk kunnen veranderen van aanbieder omdat er (praktisch) geen kosten aan deze verandering (switch) verbonden zijn. Bij deze consumenten, zo is het algemene idee, valt weinig te halen op het gebied van loyaliteit. Maar klopt dat eigenlijk wel?

Fast-food consumenten
Fast-food consumenten vallen bij uitstek onder de groep low-switching cost buyers waarvan uit verschillende bestaande onderzoeken naar voren is gekomen dat ze, onder andere door gebrek aan betrokkenheid met het product, niet of weinig loyaliteit vertonen. Onderzoekers in de Verenigde Staten vroegen zich echter af of dit beeld niet bijgesteld moet worden en hebben recent onderzocht of fast-food consumenten loyale klanten zijn of kunnen worden.

 

Loyaliteitsketen
Het onderzoek gaat uit van de hypothese dat tevredenheid van de consument met een product en de service het begin zijn van een ‘loyaliteitsketen’. Deze keten bevat een aantal variabelen die allemaal invloed op elkaar uitoefenen en met elkaar verbonden zijn. De keten ziet er als volgt uit:

Klanttevredenheid → Vertrouwen → Betrokkenheid → Loyaliteit

 

Vervolgens is door middel van een survey onderzocht in hoeverre deze keten van toepassing is op fast-food consumenten.

 

Vertrouwen en betrokkenheid
Uit het onderzoek komt naar voren dat de loyaliteitsketen wel degelijk van toepassing is en het dus mogelijk is om low-switching cost buyers loyaal te maken. In tegenstelling tot de eerder onderzoeken waarin beweerd wordt dat alleen tevredenheid met het product en de service in deze categorie van belang is, toont het onderzoek aan dat juist ook relationele aspecten een grote rol spelen bij de ontwikkeling van loyaliteit. Verrassend genoeg zijn het juist vertrouwen en betrokkenheid die door de consumenten als meest doorslaggevende variabelen worden aangegeven voor het creëren van loyaliteit.

 

Bron: Journal of Retailing and Consumer Services.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events