Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De Resultaten zijn binnen: For Love or Money 2023

Resultaten uit het jaarlijkse loyaliteitsonderzoek van 'The Point of Loyalty'

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
loyaliteitsonderzoek
Alco Woudenberg
19 Mei 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De Resultaten zijn binnen: For Love or Money 2023

Resultaten uit het jaarlijkse loyaliteitsonderzoek van 'The Point of Loyalty'

loyaliteitsonderzoek

Jaarlijks wordt het ‘For Love or Money’ loyaliteitsonderzoek uitgevoerd door loyalty consultancy bureau ‘The Point of Loyalty’. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften die mensen hebben met betrekking tot deze programma’s. In 2023 heeft de elfde editie van het loyaliteitsonderzoek plaatsgevonden, met weer een aantal interessante uitkomsten als resultaat.

Wat is loyaliteit?

 

Volgens For Love or Money is loyaliteit geen programma, maar juist een gevolg ván een programma. Dit is op te delen in de volgende drie onderdelen:

 

  • Loyaliteit is gedrag: klanten besteden meer en vaker op de langere termijn in vergelijking met concurrenten. Het is een transactionele connectie.
  • Loyaliteit is overtuiging: klanten houden van jouw merk, geloven hierin en dragen dat ook uit. Het is een emotionele connectie.
  • Loyaliteit is een gevoel van verbondenheid: klanten identificeren zich met het doel van jouw merk en verbinden zich met jouw ‘community’. Het is een diepere emotionele band.

 

Ontwikkelingen

 

90% van de respondenten is deelnemer van in ieder geval één loyaliteitsprogramma. Hiervan geeft 71% aan dat loyaliteitsprogramma’s in de loop van de jaren verbeterd zijn. Dit is een groot verschil met de 51% uit 2017.

 

Dat loyaliteitsprogramma’s waardevol zijn voor de respondenten blijkt ook dit jaar weer uit het onderzoek. Een loyaliteitsprogramma heeft namelijk invloed op de merkvoorkeur van de consument (69%), laat deelnemers meer spenderen (67%) en vaker terugkomen (66%). Ook voelen de deelnemers zich meer loyaal aan het merk (64%) en zou 48% het merk aanbevelen aan de omgeving dankzij het programma.

 

Nieuwe inzichten

 

In het loyaliteitsonderzoek van 2023 zijn een aantal nieuwe vragen opgenomen. Dit keer zijn de drie belangrijkste variabelen voor het optimaliseren van de ervaring aan een loyaliteitsprogramma onderzocht en tegen elkaar afgewogen. De onderzochte variabelen zijn:

 

  • Gemak: Is het programma gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken? Is het gemakkelijk om benefits te verkrijgen?
  • Persoonlijk: is communicatie gepersonaliseerd? Zijn de benefits relevant en voelen deelnemers zich speciaal?
  • Waardevol: zijn de benefits handig, pakkend en van waarde?

 

Uit het loyaliteitsonderzoek bleek dat 65% de voorkeur gaf aan een waardevol programma, 25% aan een simpel programma en 10% aan een persoonlijk programma.

 

Joyalty Programma

 

Ook is uitgevraagd hoe er van een Loyalty Programma een ‘Joyalty Programma’ (loyalty programma met een element van plezier) gemaakt kan worden. Oftewel, er is geïnventariseerd hoe er onverwachte momenten van plezier toegevoegd kunnen worden aan loyaliteitsprogramma’s.

 

Ideeën die in het onderzoek naar voren kwamen waren:

 

  • Toegang tot beperkte uitgaven van producten
  • Goedmakertjes wanneer een bestelling te laat is gekomen
  • Punten of benefits van vrienden of familie die ook deelnemen aan het programma
  • Verborgen benefits binnen het programma die je kunt vinden aan de hand van aanwijzingen.
  • Het aankoopbedrag dat je hebt wordt onverwachts gedoneerd aan een goed doel naar keuze.

 

Zorgen om data

 

Toch was er niet alleen maar lof over loyaliteitsprogramma’s te vinden in het loyaliteitsonderzoek. Slechts 22% van de respondenten hebben er namelijk vertrouwen in dat er goed omgegaan wordt met hun verleende data en leveren dit zonder twijfel aan. Meer dan de helft, 55%, zegt nog wel deel te willen nemen aan loyaliteitsprogramma’s, maar geeft aan ook bezorgd te zijn over hoe er om wordt gegaan met hun data. 21% wil aanzienlijk minder data afgeven en 2% geeft aan niet meer deel te nemen aan loyaliteitsprogramma’s, omdat ze bang zijn dat hun data in verkeerde handen komt.

 

Benieuwd naar de rest van het onderzoek? Deze vind je hier!

 

Alco Woudenberg

Dunck Loyalty

Alco Woudenberg

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.