Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Merkbiografie: voorsprong van de underdog

Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding.
redactie LoyaltyFacts
30 juni 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Merkbiografie: voorsprong van de underdog

Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding en loyaliteit.

Een onderzoek naar de effectiviteit van een ‘underdog’ merkbiografie op klantenbinding.

De consument is steeds meer op zoek naar echtheid en authenticiteit in producten en diensten. Bedrijven kunnen hier gebruik van maken door producten of diensten onderscheidend te maken. De merkbiografie, een zorgvuldig samengestelde kroniek van de herkomst van het merk en haar levenservaringen, kan hierin een belangrijke rol spelen. Een succesvolle vorm van deze merkbiografie is het verhaal van de underdog.

De underdog
Verhalen over ‘de underdog’ zijn zo algemeen verbreid dat ze in alle culturen terug te vinden zijn. Denk bijvoorbeeld aan Barack Obama of Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden. Ook merken kunnen underdog verhalen gebruiken om hun merkbeeld door middel van een merkbiografie bij consumenten te versterken. Een voorbeeld van een merk dat groot is geworden door het benadrukken van zijn bescheiden afkomst is Hewlett-Packard. Hewlett-Packard bezit en behoudt nog steeds de garage waarin het bedrijf ooit is gestart. De garage neemt zelfs een prominente plaats in op de website. Wie vindt dat nu niet sympathiek?


Verloochen je afkomst niet

Veel bedrijven kunnen voordeel halen uit een gepercipieerde achterstandspositie. Uit onderzoek van Paharia, Keinan, Avery en Schor blijkt dat het levensverhaal van een underdog-merk een effectief middel is om sympathie te wekken en om klanten aan het merk te binden. Consumenten kiezen voor merken die de werkelijke of gewenste eigen identiteit reflecteren. Iedereen heeft ooit wel eens het gevoel gehad minder bevoorrecht te zijn geweest. Hierdoor (h)erkennen consumenten de passie en de vastberadenheid om tegen alle verwachtingen in te slagen.

 

Benadrukken van afkomst
Een merkbiografie kan dus verschillende positieve sentimenten teweeg brengen bij de consument, zoals (h)erkenning en vertrouwen, die uiteindelijk leiden tot loyaliteit. Juist de wijdverbreidheid van het bestaan van underdog-verhalen maakt de merkbiografie een waardevolle manier om loyaliteit te bewerkstelligen. Consumenten ontdekken de underdog-status echter zelden zelf. De merken zullen dus websites, blogs en andere communicatiemiddelen in moeten zetten om hun biografische verhaal te vertellen.

 

Bron: Journal of Consumer Research.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events