Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Mobiele apps zijn de toekomst

Hoe een mobiele app je loyaliteitsprogramma een boost geeft.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Moska Poya
26 Oktober 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Mobiele apps zijn de toekomst

Hoe een mobiele app je loyaliteitsprogramma een boost geeft.

Bijna niemand verlaat tegenwoordig het huis zonder hun vertrouwde telefoon binnen handbereik. Mobiele apps zijn daardoor een groot onderdeel geworden van ons dagelijks bestaan. Ook voor de meeste bedrijven hebben deze apps een aanzienlijke invloed gehad op de manier waarop hun klanten producten / diensten zoeken en kopen, hun vrije tijd doorbrengen en inhoud consumeren. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer organisaties ervoor kiezen om mobiele apps als hun belangrijkste communicatiekanaal met klanten te gebruiken.

 

Ook in loyaliteitsprogramma’s zijn mobiele apps een belangrijk verlengstuk van de beleving geworden. In dit artikel lichten we de voordelen van een app-integratie van je loyaliteitsprogramma uit, en nemen we je mee in de belangrijkste overweging om deze integratie succesvol toe te passen.

Waarom zou je kiezen voor een app?

 

Mobiele apps die loyaliteitsprogramma’s integreren bieden een breed scala aan voordelen die de relatie tussen organisaties en hun klanten versterken. Deze voordelen zijn zowel voor bedrijven als voor de klant van onschatbare waarde en dragen bij aan een win-winsituatie. Laten we eens dieper ingaan op deze voordelen:

 

1. Toegenomen gemak
Door een mobiele app-versie van jouw loyaliteitsprogramma aan te bieden, kunnen klanten altijd en overal eenvoudig toegang krijgen tot hun account, hun beloningen volgen en aanbiedingen inwisselen vanaf hun mobiele apparaten.

 

2. Verbeterde betrokkenheid
Een mobiele loyaliteitsapp biedt een extra direct contactpunt voor jouw organisatie om met klanten in contact te komen en te blijven. Je kunt pushmeldingen, in-app-berichten en gepersonaliseerde aanbiedingen verzenden, waardoor de klantinteracties worden vergroot en herhaalbezoeken of aankopen worden gestimuleerd.

 

3. Verbeterde klantervaring
Een speciale loyaliteitsapp zorgt voor een naadloze en gebruiksvriendelijke ervaring en biedt klanten snelle toegang tot hun loyaliteitsinformatie, puntenregistratie, klantenkaart, beloningscatalogus en exclusieve aanbiedingen.

 

4. Data driven inzichten
Mobiele apps verzamelen waardevolle gegevens over klantgedrag, voorkeuren en aankooppatronen. Deze gegevens bieden inzichten die je kunt gebruiken om jouw loyaliteitsprogramma en marketingstrategieën te optimaliseren. Het stellen van gerichte doelen wordt hierdoor eenvoudiger, en je kunt de klantsegmentatie en targeting optimaliseren voor betere resultaten.

 

5. Hogere klantenbinding
Loyaliteitsapps bieden de mogelijkheid om gepersonaliseerde beloningen en exclusieve aanbiedingen aan te bieden. Dit creëert een gevoel van exclusiviteit en waardering bij klanten. De kans dat ze naar andere merken overstappen, wordt hierdoor kleiner. Klanten worden aangemoedigd om dagelijks via het scherm van hun smartphone in contact te blijven met jouw organisatie, wat de klantenbinding versterkt.

 

6. Concurrentievoordeel
Door een mobiele app-versie van jouw loyaliteitsprogramma aan te bieden, onderscheidt de organisatie zich van concurrenten die nog steeds vertrouwen op traditionele loyaliteitsmethoden. Hierdoor trek je klanten aan die op zoek zijn naar een moderne en gebruiksvriendelijke ervaring. Het is een kans om een voorsprong te nemen op de concurrentie en een marktleider te worden in het digitale tijdperk.

 

Wat moet jouw app bieden?

Voordat je besluit om direct een app te laten ontwikkelen voor je spaarprogramma, zijn er enkele belangrijke overwegingen die je moet maken. Dit om ervoor te zorgen dat gebruikers blijvend geïnteresseerd en betrokken zijn. Het is essentieel om de functies en functionaliteiten van je app grondig te plannen en te ontwerpen. Hier volgen enkele belangrijke overwegingen:

 

1. Punten en beloningen
Vereenvoudig het proces voor app-gebruikers om loyaliteitspunten te verdienen, of dit nu gebeurt door aankopen of specifieke acties. Zorg hierbij voor duidelijke regels, waardoor klanten hun beloningen, zoals kortingen, gratis producten of exclusieve voordelen, moeiteloos kunnen inwisselen.

 

2. Personalisatie
Op maat gemaakte inhoud spreekt gebruikers aan en houdt ze betrokken bij merkcommunicatie. Data die de app verzamelt zal het voor jouw organisatie veel gemakkelijker maken om het soort inhoud te leveren dat aansluit bij de interesses, verwachtingen en gedragspatronen van jouw klanten.

 

3. Beloningscatalogus
Overweeg een speciale landingspagina met een catalogus van beschikbare loyaliteitsbeloningen waaruit klanten kunnen kiezen. Dit maakt het voor hen snel en eenvoudig om de door hen verdiende punten in te wisselen.

 

4. Mobiele klantenkaarten
Een goed ontworpen mobiele app moet ervoor zorgen dat de digitale klantenkaart direct toegankelijk is, zonder enige moeite van de gebruiker. Zo bied jouw organisatie een soepele ervaring, waarbij klanten met slechts enkele tikken toegang krijgen tot hun klantenkaart en punten.

 

5. Verwijzingen
Moedig jouw klanten aan om hun vrienden en familie uit te nodigen voor het loyaliteitsprogramma, door een in-app verwijzingsprogramma te creëren, waarmee zowel loyale als nieuwe klanten worden betrokken.

 

6. Pushmeldingen en in-app-berichten
Houd jouw in-app gebruikers op de hoogte van nieuwe beloningen, mogelijke demoties, speciale evenementen of gepersonaliseerde aanbiedingen door hen gerichte pushmeldingen en in-app berichten te sturen.

 

7. Gamificatie-elementen
Geef jouw app meer pit met gamificatie-elementen. Het gebruik van spelmechanismen staat bekend als zeer effectief. Tot op zekere hoogte zijn de spelmechanismen ook geschikt voor apps uit verschillende branches: rankings en level-ups bij het bereiken van een bepaald doel of het uitgeven van een bepaald bedrag zijn middelen om de gebruikers te betrekken en hen te stimuleren de app verder te gebruiken. Zo is de loyaliteitservaring interactiever, leuker en motiverender voor jouw klanten.

 

8. Functies voor optische tekenherkenning (OCR)
Overweeg het gebruik van optische tekenherkenning (OCR). Dit is een technologie die wordt gebruikt om tekst en tekens van gedrukte documenten, afbeeldingen of andere visuele bronnen om te zetten in machine leesbare tekst. Hiermee kunnen jouw klanten informatie van bonnen of streepjescodes scannen en vastleggen, waardoor ze punten kunnen verdienen voor offline aankopen.

 

9. Feedback en recensies
Het kunnen achterlaten van een recensie, het geven van commentaar of het rangschikken van een product in de app kan een goede manier zijn om negatieve publieke uitlatingen te voorkomen. Ook krijgt jouw organisatie een tool voor het tijdig signaleren van problemen en ontevredenheid. Het regelmatig ontwikkelen en verbeteren van het product en de bijbehorende diensten op basis hiervan kan jouw organisatie helpen de uitstroom te verminderen en jouw app gebruiksvriendelijker te maken.

Moska Poya

Dunck Loyalty

Moska Poya

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.