Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Nerdalert

Een onderzoek naar het gebruik van klantgegevens en IT systemen en de inzet hiervan voor marketingactiviteiten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het gebruik van klantgegevens en IT systemen en de inzet hiervan voor marketingactiviteiten.
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Nerdalert

Een onderzoek naar het gebruik van klantgegevens en IT systemen en de inzet hiervan voor marketingactiviteiten.

Een onderzoek naar het gebruik van klantgegevens en IT systemen en de inzet hiervan voor marketingactiviteiten.

Met hedendaagse loyaliteitsprogramma’s is het mogelijk om diepgaande kennis van de klant en zijn bestedingspatronen te onthullen. Een duidelijk voorbeeld hierbij is het spaarprogramma in retail. Met behulp van een pas kan er gespaard worden bij iedere aankoop, hiermee wordt een rijke voorraad aan informatie ontsloten over klanten en hun bestedingspatronen. Om al deze gegevens te kunnen verzamelen, verwerken en aanbieden zijn verfijnde IT systemen nodig.

IT systemen zijn onderhevig aan (radicale) veranderingen: nieuwe verkoopkanalen, kaart types en functionele wensen doen allen een beroep op beperkte IT resources. Daarbij wordt het realiseren van de technische kant van een loyaliteitsprogramma een specialistische taak, die niet echt past binnen traditionele IT of traditionele marketing. Bij veel programma’s is er dus behoefte aan gecombineerde vaardigheden die de kennis en kunde van beide afdelingen samenvoegen.

 

Integratie
Uit onderzoek onder retailers blijkt dat loyaliteitsprogramma’s over het algemeen niet zijn geïntegreerd met andere marketingactiviteiten. De verzamelde gegevens worden daarbij slechts sporadisch gebruikt. Een derde (31%) van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat ze het loyaliteitsprogramma binnen het gehele bedrijf hebben geïntegreerd. 62% van de bedrijven geeft echter aan dat het effectief gebruik maken van de gegevens en echt inzicht krijgen in de klantgegevens een grote uitdaging is.

 

Klantinzicht
Klantinformatie gecombineerd met de voorkeuren en bestedingspatronen van de klant vormen een goede ondergrond voor beslissingen en acties in zowel verkoop als klantbehoud. Op basis van inzicht in de klant kan er een specifieke actie worden gehouden die past bij de behoeften en wensen van de klant. Online acties zijn daar uitermate geschikt voor; de extra kosten zijn relatief laag, terwijl specifieke acties vaak uitmonden in een beter resultaat. Dit betekend wel dat de IT systemen dermate verfijnd moeten zijn dat zij de acties mogelijk kunnen maken, en flexibel genoeg om deze acties binnen zeer korte tijd te realiseren.

 

De toekomst
Een goed doorontwikkelde en geïntegreerde IT-structuur lijkt de weg om loyaliteitsactiviteiten te lanceren, vooral omdat technische veranderingen een grote impact hebben op de verwachtingen en eisen van de klanten. Dit wordt duidelijk wanneer we terugkijken naar het onderzoek. 46% van de ondervraagden identificeerden real-time loyaliteit als een belangrijk gebied voor de evolutie van loyaliteitsprogramma’s. Niet in de laatste plaats omdat klanten verwachten dat ze hun gespaarde punten direct kunnen zien en inwisselen, via alle aanwezige kanalen. Dat betekend dus zowel te besteden in winkels als via online kanalen.

 

Bron: Logic Matters.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events