Online loyaliteit opbouwen is van zeer groot belang. Op het web is er immers geen reistijd en zoekmachines en vergelijkingssites maken het zeer makkelijk om producten te vergelijken en over te stappen naar andere aanbieders. Een loyale klant zal minder snel overstappen, dus is de vraag: hoe kun je aan online loyaliteit bouwen? De Business Economy and Management Universiteit in Spanje deed onderzoek naar de rol van bruikbaarheid, vertrouwdheid en reputatie op online loyaliteit.
Gebruiksvriendelijke sites
‘Usability’ is een andere term voor de bruikbaarheid (use-ability) van een website. Hoeveel moeite moet je doen om je doel te bereiken? Een gebruiksvriendelijke website moet over het algemeen beschikken over een duidelijke structuur, overzichtelijke navigatie, intuïtieve functies en leesbare content. Een hogere gebruiksvriendelijkheid beïnvloedt de tevredenheid over een website, die op zijn beurt de loyaliteit beïnvloed. Als een website de bezoeker in staat stelt om op een makkelijke manier zijn doel te bereiken, zal men eerder loyaal worden aan de website.
Vertrouwdheid met een website
Online gebruikers hebben veelal een groep websites die ze vaak gebruiken. Bijvoorbeeld om nieuws te lezen, boeken te bestellen, bankzaken te regelen of gewoon voor de lol. De consument bouwt daarmee ervaring op in het gebruik van deze sites en de perceptie en gebruiksvriendelijkheid van de website wordt daardoor beïnvloed. Bij een site die je niet goed kent is het bijvoorbeeld van groter belang dat je er eenvoudig je eerste stappen kunt zetten. Bij een site die je wél goed kent wordt je kritischer, bijvoorbeeld op de content die op de site staat of op de gebruiksvriendelijkheid van de site. Beide zaken beïnvloeden zowel de tevredenheid als de loyaliteit van gebruikers. Aangezien de vertrouwdheid groeit met ieder bezoek, zal de beoordelingswijze van de website geleidelijk veranderen. Dit heeft weer een bijdrage aan de ontwikkeling van gebruikersloyaliteit.
Reputatie
De reputatie van een bedrijf wordt bepaald door de interacties die het bedrijf heeft met de omgeving. Telkens als een consument contact heeft met een bedrijf (direct of indirect) wordt zijn kijk op dat bedrijf bevestigd of aangepast. De overkoepelende vraag daarbij is: doet dit bedrijf wat het belooft?
Externe bronnen
Consumenten met minder vertrouwdheid richting een website zijn eerder geneigd om externe bronnen te gebruiken om de reputatie van een website te beoordelen. Meer bekende consumenten gebruiken eerder interne bronnen (van de website zelf), wat ook minder zoekkosten met zich meebrengt.
Negatieve reputatie
Het is makkelijker om een positieve reputatie te verliezen, dan een positieve reputatie op te bouwen. Negatieve acties blijken een grotere impact op de reputatie van bedrijven te hebben dan positieve. Een negatieve actie van een bedrijf wordt niet alleen sterker ervaren, maar ook nog eens vaker doorverteld aan anderen.
Negatieve reacties blijven online (bijvoorbeeld op forums) voor langere tijd zichtbaar, waardoor deze langere tijd de reputatie beïnvloeden. Maar reputatie is wel veranderlijk, bijvoorbeeld als het bedrijf zijn site aanpast, maar bijvoorbeeld ook omdat de wensen en eisen van de gebruikers veranderen.
Webreputatie
De algemene reputatie omvat alles wat een bedrijf doet en laat. Maar reputatie wordt ook op deelgebieden gebouwd. Hoe gaat een bedrijf om met personeel, winkelbezoekers en klachten? Zo bouwt een website bij bezoek ook aan zijn reputatie. Aangezien internet een populair kanaal is voor niet-fysiek klantcontact, heeft de webreputatie een zeer grote impact op de algemene reputatie van een bedrijf.
Tevredenheid
De tevredenheid van een klant is te omschrijven als zijn of haar globale evaluatie van de klantrelatie in termen van verwachtingen en ervaringen. Gebruiksvriendelijkheid, vertrouwdheid en reputatie hebben (direct en indirect) invloed op de tevredenheid. Tevredenheid is op zijn beurt weer een belangrijke voorwaarde (doch geen garantie) voor loyaliteit. Als een bezoeker niet tevreden is, zal hij op zoek gaan naar alternatieven en zoals eerder beschreven is zo’n zoektocht online gauw gemaakt.
Starten met bouwen aan online loyaliteit
Uit het onderzoek blijkt dat de gebruiksvriendelijkheid, vertrouwdheid en webreputatie allen invloed hebben op de online loyaliteit. Vaak blijkt in de interne organisatie een beeld te bestaan over de stand van deze factoren, dat niet geheel aan blijkt te sluiten bij de perceptie van de klant. Het meten van deze begrippen kan daarom een goed startpunt zijn voor het bouwen aan online loyaliteit. Kijk eerst hoe gebruiksvriendelijkheid, vertrouwdheid en webreputatie zich in uw organisatie verhouden. Door zwakke punten aan te pakken, kan klantloyaliteit vergroot worden en zullen klanten minder snel overstappen naar de concurrent.
Bron: Computers in human behavior.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.