
Veel loyaliteitsprogramma’s zijn op dit moment gebaseerd op de offline-markt (detailhandel). Met de toename van de online retail markt zijn veel van deze loyaliteitsprogramma’s gekopieerd voor online gebruik. Hierbij werd aangenomen dat de algemene promotiestrategie ook zou werken in de online-markt. Lim en Lee (2015) van de Universiteit van Baltimore en Seoul hebben onderzocht of dit werkelijk zo is. Het bleek dat het succes van loyaliteitsprogramma’s in de online markt groter zal zijn dan in de offline markt!
Loyaliteitsprogramma’s
Loyaliteitsprogramma’s kunnen, zowel in de offline als in de online markt, gebaseerd zijn op een beloning die wordt geboden op een toekomstige aankoop van de klant. Dit met de bedoeling de klantenbinding te vergroten en de winst te verhogen. Vanuit de retailer gezien zou een programma zo voorkomen dat de consument in de loop van de tijd makkelijk overstapt naar een andere partij. Bij een nieuwe partij zal door de klant immers eerst veel gekocht moeten worden om uiteindelijk weer dezelfde voordelen te behalen.
Offline vs. Online
In het kort…
Loyaliteitsprogramma’s kunnen online gunstig uitpakken wanneer de voorkeur van de consument dynamisch is en consumenten relatief ongevoelig zijn voor het verschil tussen retailers, wat vaak wordt waargenomen in online markten. Dit komt doordat klanten in de online markt geen reistijd of -kosten hebben. Juist dan kunnen voor de retailer de kosten van de beloning opwegen tegen het potentieel aan nieuw aangetrokken en terugkerende klanten.
Bron: Decision Support (2015)
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.