Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Overstapgedrag bij banken

Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op het overstapgedrag van klanten bij banken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op het overstapgedrag van klanten bij banken.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Overstapgedrag bij banken

Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op het overstapgedrag van klanten bij banken.

Een onderzoek naar de verschillende factoren die van invloed zijn op het overstapgedrag van klanten bij banken.

De competitieve omgeving waar banken zich in bewegen en de homogeniteit van de producten die geboden worden, zorgen ervoor dat klanten relatief snel in de verleiding komen om te switchen. Het is daarom belangrijk voor een bank om een relatie op te bouwen met klanten om zo de loyaliteit van klanten te krijgen en het overstappen van de klant te beperken. Clemens et al. onderzocht welke factoren van invloed zijn op het overstapgedrag van klanten.

Bepalende factoren
Het overstapgedrag van consumenten bij banken wordt bepaald door zeven verschillende factoren. Voor de hand liggende factoren, die bovendien in iedere markt een rol spelen, zijn prijs, overstapkosten en servicekwaliteit. Daarnaast speelt ook de reputatie van een bank een rol, de effectiviteit van de reclame over de bank en de gewenste afstand tot de bank. Als laatste spelen oncontroleerbare factoren en demografische eigenschappen van de consument een rol. Alle bovengenoemde variabelen vereisen een verschillende aanpak om consumenten loyaal te maken zodat uiteindelijk de winstgevendheid gewaarborgd blijft.

 

Demografische variabelen
Opmerkelijk is het verschil in demografische variabelen die van invloed zijn op overstapgedrag. Gebleken is dat met name leeftijd en inkomen de grootste demografische voorspellers van overstapgedrag zijn. Met name jongeren hebben de grootste overstapneigingen. Redenen voor deze groep om over te stappen zijn gemak, hogere service, lagere prijzen en betere rentes. Door hun leeftijd hebben ze nog geen relatie opgebouwd met de bank en nemen ze minder producten af. Banken dienen dus met deze groep een relatie op te bouwen door bijvoorbeeld samen te werken met partners die deze doelgroep aanspreekt.

 

Ook klanten met hogere inkomens vertonen meer overstapgedrag. Dit kan komen doordat deze groep hogere verwachtingen heeft van de bank. Klanten met hogere inkomens zijn juist heel belangrijk voor een bank, omdat zij het meest winstgevend zijn. Het is dus van belang om deze klanten te behouden. Een bank doet er dus goed aan om deze groep extra voordelen te bieden.

 

Kennis over de klant ontwikkelen
Om het overstapgedrag van klanten te beïnvloeden, is het van belang om kennis te ontwikkelen over bovengenoemde variabelen. Het is met name van belang dat de demografische variabelen van klanten geïdentificeerd worden. Deze variabelen bepalen namelijk grotendeels het overstapgedrag van klanten. Wanneer deze geïdentificeerd zijn, kan iedere groep op een andere manier benaderd worden. Om op deze manier de loyaliteit te vergroten en de winstgevendheid van banken te optimaliseren.

 

Bron: International Journal of Bank Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events