Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Politieke merken

Een artikel over de strijd om kiezers tijdens verkiezingsprogramma’s en het creëren van politieke merken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een artikel over de strijd om kiezers tijdens verkiezingsprogramma’s en het creëren van politieke merken.
Redactie LoyaltyFacts
31 mei 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Politieke merken

Een artikel over de strijd om kiezers tijdens verkiezingsprogramma’s en het creëren van politieke merken.

Een artikel over de strijd om kiezers tijdens verkiezingsprogramma’s en het creëren van politieke merken.

Voor het behalen van zetels wordt elke kunstje uit de kast gehaald. Maar waar letten kiezers nu echt op? Kennen kiezers de standpunten van de partijen? Een deel van de stemgerechtigden wel, maar de meerderheid is slechts matig op de hoogte. Hoe win je de stem van deze kiezers en wat maakt dat deze kiezers loyaal blijven aan hun keuze? Vragen die voor politici van groot belang zijn.

Valkuil
De zwevende kiezer is een relatief nieuw begrip binnen de politiek. Vroeger werd vaak van huis uit bepaald op welke partij er gestemd zou worden. Het is tegenwoordig niet vreemd wanneer mensen pas in het stemhok een definitieve beslissing nemen. Ze voelen zich steeds minder betrokken bij partijen en mede hierdoor zien de partijen hun ledenaantallen steeds verder dalen. Om de stem van de zwevende kiezer te winnen, bevechten de politieke partijen elkaar. De grote onderwerpen (zoals hypotheekaftrek, zorg en onderwijs) worden door elke partij als belangrijk speerpunt opgevoerd. De mogelijkheid tot differentiatie lijkt hierdoor beperkt. Juist omdat elke partij dezelfde onderwerpen behandelt, wordt het voor de kiezers steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen de verschillende partijen (French en Smith, 2010).

 

De partij als merk
Belangrijk voor politici is dat een politieke partij gezien kan worden als merk. Het is achterhaald om te denken dat een merk alleen betrekking zou hebben op consumptiegoederen. Alles kan een merk zijn. Een bank, een universiteit, popidolen en zelfs een land. Wanneer een politieke partij als merk gezien wordt is het mogelijk langdurige loyaliteit te creëren onder kiezers. Door duidelijk standpunten in te nemen kan een partij kiezers verleiden zich te verbinden aan de partij. Naast een duidelijk programma blijkt ook de lijsttrekker belangrijk. De indruk die de kiezer heeft van de partijleider blijkt van groot belang. Niet alleen op het moment van verkiezing, maar zelfs jaren later (Phipps, Brace-Govan en Jevons, 2010).

 

Uitdaging
Het creëren van een politiek merk is de grote uitdaging voor de hedendaagse politiek. Een belangrijke stap in de goede richting is onderscheidend te zijn van andere partijen. Durf anders te zijn en straal dit ook duidelijk uit. Verdedig eens een standpunt wat misschien niet door iedereen wordt behandeld. Zorg er hierbij wel voor dat de standpunten aansluiten bij de behoeften van je kiezer. Een juiste balans van programma, communicatie en partijleider is hierbij van enorm belang. Politieke leiders zouden er dus goed aan doen eens kritisch naar het imago van de partij te kijken.

 

Bron: European Journal of Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events