fbpx
Loyalty Insight

Pro-sociaal sparen

Loyalty InsightWetenschap 18 september 2020

Op het moment dat het aanbod aan spaarprogramma’s groeide, groeide de populariteit hiervan mee. Al snel gingen mensen mee in de hype, en werd elke punt of zegel die er gespaard kon worden verzameld. Waar sparen in het begin bestond in de vorm van zegels en punten, is daar inmiddels verandering in gekomen. Met de opkomst van nieuwe technologieën en veranderende generaties, werd het het sparen van an sich werd minder interessant. Om jongere generaties geïnteresseerd te houden moest er verandering plaatsvinden.

Nieuwe technologieën, zoals de komst van de smartphone, boden de mogelijkheid om apps te ontwikkelen en meer beeld toe te voegen aan een loyaliteitsprogramma. Naast apps werden er ook volledige websites ingericht rondom een loyaliteitsprogramma. Daarnaast veranderde ook de behoefte aan de inhoud van het spaarprogramma. Huidige generaties hebben groeiende behoefte om iets goeds te doen voor de maatschappij, maar vaak is de vraag hoe ze dat moeten doen. Deze jongeren willen iets doen wat nut heeft en bijdraagt aan het grotere goed. Hier ligt een kans voor loyaliteitsprogramma’s. Door ervoor te zorgen dat er tijdens het sparen een koppeling wordt gemaakt met een sociaal doel, kan de loyaliteit aan bepaald merk groeien en kan de klant trots zijn op een connectie met een bepaald merk.

Een mooi voorbeeld van pro-sociaal sparen, is het spaarprogramma van Mango. Dit programma biedt veel mogelijkheden. De zogeheten likes kunnen bijvoorbeeld worden omgezet in korting, maar de likes kunnen ook uitgegeven worden aan solidariteitsprojecten van goede doelen, zoals van Artsen Zonder Grenzen.

 

Het originele artikel vind je hier

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: