Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Rangen in een loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de invloed van ‘multi-level’ loyaliteitsprogramma’s op het statusgevoel van klanten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van ‘multi-level’ loyaliteitsprogramma’s op het statusgevoel van klanten.
redactie LoyaltyFacts
31 mei 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Rangen in een loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de invloed van ‘multi-level’ loyaliteitsprogramma’s op het statusgevoel van klanten.

Een onderzoek naar de invloed van ‘multi-level’ loyaliteitsprogramma’s op het statusgevoel van klanten.

Iedereen heeft de diepgaande behoefte zichzelf te vergelijken met anderen. Op die manier wordt een gevoel van status gecreëerd. Marketeers erkennen steeds vaker deze behoefte en ontwerpen loyaliteitsprogramma’s die inspelen op het verlangen van consumenten om erkend te worden en om een gevoel van superioriteit te ervaren.

Maakt een gouden elite klantengroep het verschil?
Veel bedrijven kennen rangen in een loyaliteitsprogramma waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de gouden elite klantengroep en de grote groep overige klanten. Dit programma is vaak gebaseerd op de fameuze 20-80 regel, waarbij bedrijven de top 20% van de klanten willen belonen omdat zij verantwoordelijk zijn voor 80% van de opbrengsten.

 

De onderzoekers Drèze en Nunes kijken in hun onderzoek naar het effect van de structuur van een dergelijk loyaliteitsprogramma op het gevoel van status. Zij vergeleken loyaliteitsprogramma’s met twee rangen; goud en geen status en loyaliteitsprogramma’s met drie rangen; goud, zilver en geen status.

 

Hoe meer, hoe beter?
Marketeers dienen volgens Drèze en Nunes naast de “gouden”-klantenrang ook een “zilveren”-klantenrang toe te voegen. De onderzoeksresultaten laten zien dat een dergelijk programma namelijk een positieve invloed heeft op alle drie de rangen in een loyaliteitsprogramma.

 

  • Klanten die behoren tot de gouden rang hebben een groter gevoel van status wanneer er een zilveren rang is, die de ‘elite’ scheidt van de ‘massa’.
  • Klanten in de zilveren rang verlenen hun gevoel van status aan het spiegelen aan de rang boven zich, en het onderscheiden van de rang onder zich.
  • Ook klanten zonder status kiezen vrijwel unaniem voor een systeem met een gouden én zilveren rang. Het bestaan van een (sub)elite lijkt deze klanten juist te herinneren aan de status die zij wellicht op een dag kunnen krijgen. Het bestaan van meerdere rangen maakt een status in de perceptie van de klant, die (nog) geen status bezit, toegankelijker.Uit het onderzoek blijkt dus een duidelijk voorschrift voor marketeers die zich bezig houden met het ontwikkelen van een loyaliteitsprogrammastructuur: als je een gouden (elite) klantengroep wilt creëren, kun je er beter meteen twee creëren; ga voor zilver én goud.

 

Helaas brengt het toevoegen van extra rangen in een loyaliteitsprogramma ook extra kosten met zich mee. Toch? Niet per se; een bedrijf kan zijn middelen spreiden over de verschillende rangen om een gevoel van status te laten ontstaan, zonder dat het budget hiervoor drastisch moet worden verhoogd.

 

Bron: Journal of Consumer Research.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 mei 2025

De resultaten van de CSS Benchmark 2024 zijn bekend!

Dunck heeft, net als elk jaar, de CSS Benchmark weer naar buiten gebracht. Hierin wordt duidelijk hoe loyaal donateurs zijn van de deelnemende goede doelen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 mei 2025

De resultaten van de CSS Benchmark 2024 zijn bekend!

Dunck heeft, net als elk jaar, de CSS Benchmark weer naar buiten gebracht. Hierin wordt duidelijk hoe loyaal donateurs zijn van de deelnemende goede doelen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 april 2025

Van Betaald naar Gratis: de case van Zalando

Zalando maakt de overstap van een betaald naar een gratis loyaliteitsprogramma, wat invloed heeft op klantbetrokkenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 april 2025

Van Betaald naar Gratis: de case van Zalando

Zalando maakt de overstap van een betaald naar een gratis loyaliteitsprogramma, wat invloed heeft op klantbetrokkenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 april 2025

Eenzijdige vriendschappen leiden tot zichtbare loyaliteit

Parasociale relaties zorgen voor emotionele verbondenheid en versterken merkloyaliteit via influencers en andere mediapersonages.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 april 2025

Eenzijdige vriendschappen leiden tot zichtbare loyaliteit

Parasociale relaties zorgen voor emotionele verbondenheid en versterken merkloyaliteit via influencers en andere mediapersonages.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.