Iedereen heeft de diepgaande behoefte zichzelf te vergelijken met anderen. Op die manier wordt een gevoel van status gecreëerd. Marketeers erkennen steeds vaker deze behoefte en ontwerpen loyaliteitsprogramma’s die inspelen op het verlangen van consumenten om erkend te worden en om een gevoel van superioriteit te ervaren.
Maakt een gouden elite klantengroep het verschil?
Veel bedrijven kennen rangen in een loyaliteitsprogramma waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de gouden elite klantengroep en de grote groep overige klanten. Dit programma is vaak gebaseerd op de fameuze 20-80 regel, waarbij bedrijven de top 20% van de klanten willen belonen omdat zij verantwoordelijk zijn voor 80% van de opbrengsten.
De onderzoekers Drèze en Nunes kijken in hun onderzoek naar het effect van de structuur van een dergelijk loyaliteitsprogramma op het gevoel van status. Zij vergeleken loyaliteitsprogramma’s met twee rangen; goud en geen status en loyaliteitsprogramma’s met drie rangen; goud, zilver en geen status.
Hoe meer, hoe beter?
Marketeers dienen volgens Drèze en Nunes naast de “gouden”-klantenrang ook een “zilveren”-klantenrang toe te voegen. De onderzoeksresultaten laten zien dat een dergelijk programma namelijk een positieve invloed heeft op alle drie de rangen in een loyaliteitsprogramma.
Helaas brengt het toevoegen van extra rangen in een loyaliteitsprogramma ook extra kosten met zich mee. Toch? Niet per se; een bedrijf kan zijn middelen spreiden over de verschillende rangen om een gevoel van status te laten ontstaan, zonder dat het budget hiervoor drastisch moet worden verhoogd.
Bron: Journal of Consumer Research.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.