De populariteit van loyalteitsprogramma’s binnen de retailsector is opmerkelijk. Dergelijke programma’s zijn echter niet in elke sector even sterk vertegenwoordigd. Waar dit echter wel het geval is blijken niet alle retailers hier gebruik van maken. Zodoende zijn retailers dus op te delen in twee groepen, te weten de ‘adopters’ en de ‘non-adopters’ van loyalteitsprogramma’s. Welke karakteristieken zorgen er nu daadwerkelijk voor dat een retailer zich onder de adopters schaart?
Een retailer gaat in eerste instantie over tot adoptie en implementatie van een loyaliteitsprogramma wegens één (of een combinatie van) de volgende redenen:
De beslissing tot adoptie van een loyaliteitsprogramma wordt, naast bovenstaande, beïnvloed door verschillende omgevingsfactoren die hieronder specifieker worden uitgelegd.
Retail sectoren
Retailers zijn onder te verdelen in verschillende sectoren op basis van karakteristieken van het assortiment dat zij voeren. De retailkarakterestieken zijn op te delen in:
Concurrentie en vraag
Concurrentie en vraag refereren naar de markt(positie) waarin een retailer zich bevindt waarbij verschillende posities ervoor kunnen zorgen om wel of geen loyaliteitsprogramma te implementeren:
Organisatiestructuur
Ook de structuur van de retailorganisatie zelf, heeft invloed op het al dan niet adopteren van een loyaliteitsprogramma. De volgende karakteristieken zijn van invloed.
De juiste keuze?
Bovengenoemde karakteristieken beïnvloeden het besluit tot adoptie van een loyaliteitsprogramma, maar suggereren niet dat een loyaliteitsprogramma niet succesvol kan zijn voor individuele retailers in sectoren waar deze karakteristieken niet opgaan. Zo heeft bijvoorbeeld de Bijenkorf een succesvol programma in een sector met een heterogeen assortiment, waar de aankoopfrequentie relatief laag is. Programmaleden betalen een jaarlijkse fee in ruil voor gerichte promoties, aantrekkelijke spaarmodules en speciale evenementen. Klaarblijkelijk wegen de overige karakteristieken hier zwaarder dan de homogeniteit van het product. Zo blijkt maar dat loyaliteitsprogramma’s in verschillende situaties een toegevoegde waarde kunnen bieden op het totale marketingbeleid. Overigens moeten organisaties zich wel bewust zijn van de reeds aangeboden loyaliteitsprogramma’s in de markt. Als klanten al deelnemen aan verschillende programma’s, dan zullen ze een nieuw programma alleen adopteren als dit programma voldoende onderscheidende voordelen biedt.
Bron: Journal of Retailing and Consumer Services.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.