Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Servicekwaliteit en loyaliteit

Een onderzoek naar de relatie tussen servicekwaliteit en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de relatie tussen servicekwaliteit en loyaliteit in de groothandelindustrie. En de verschillende factoren die hierin van invloed zijn.
Redactie LoyaltyFacts
30 april 2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Servicekwaliteit en loyaliteit

Een onderzoek naar de relatie tussen servicekwaliteit en loyaliteit.

Een onderzoek naar de relatie tussen servicekwaliteit en loyaliteit in de groothandelindustrie. En de verschillende factoren die hierin van invloed zijn.

Hoewel over het algemeen wordt aangenomen dat een goede servicekwaliteit uiteindelijk leidt tot hogere loyaliteit onder consumenten, bestaat er weinig onderzoek dat dit verband ook op een praktische manier onderbouwt. Pei Chao onderzoekt de relatie tussen de verschillende onderdelen van service en de invloed hiervan op loyaliteit.

Voor zijn onderzoek heeft Chao onderzocht in hoeverre vier onderdelen (personeel, operationele aspecten, goederen en uiterlijk) van geboden service van een groothandel invloed hebben op de loyaliteit van de ondernemers die bij deze groothandel hun producten afnemen. Een aantal punten blijken hierbij in het bijzonder bij te dragen aan de loyaliteit van klanten.

 

Personeel en uiterlijk
Het gedrag van het personeel en het uiterlijk van een winkel spelen een zeer grote rol in de waardering van klanten tegenover een bedrijf. Uit het onderzoek blijkt dat klanten die het uiterlijk van de winkel en de service van het personeel als positief ervaren langer blijven tijdens winkelbezoeken. Ook het gedrag na het verlaten van de winkel wordt beïnvloed: klanten zijn namelijk geneigd de groothandel vaker te bezoeken en loyaal te blijven aan de winkel.

 

Goederen
Opvallend is dat de servicekwaliteit van de goederen zowel een positieve als negatieve invloed lijkt te hebben op het gedrag van klanten. Het positieve gevolg is dat de klanten meer goederen kopen wanneer ze van mening zijn dat de kwaliteit van de goederen in de winkel hoog is. Een negatief gevolg is echter dat klanten misschien wel meer kopen tijdens hun bezoek aan de groothandel, maar de groothandel vervolgens minder vaak bezoeken. Een mogelijke interpretatie kan zijn dat klanten niet alleen naar een groothandel komen om goederen te kopen maar bijvoorbeeld ook omdat het bezoek aangenaam of gezellig is en dat dit niet altijd het geval is bij iedere groothandel. De interactie met het personeel speelt hierbij een grote rol. Deze interessante uitkomst vraagt om meer onderzoek in de toekomst.

 

Operationele aspecten
Het onderzoek wijst verder uit dat het operationele aspect van de servicekwaliteit weinig tot geen invloed heeft op de loyaliteit van klanten. Een mogelijke uitleg is dat in de ogen van de ondernemers de operationele aspecten een logisch onderdeel zijn van de groothandel. Deze aspecten worden gezien als standaard voor de gehele groothandelindustrie en bieden op deze manier geen toegevoegde waarde in de perceptie van de klant.

 

Praktische toepassingen 
Bedrijven hebben over het algemeen te maken met beperkte middelen en budgetten. Het is dan ook van belang om die onderdelen van service, die de loyaliteit helpen te vergroten, te herkennen en zo effectief mogelijk te gebruiken. De studie van Chao geeft aan dat het van groot belang is veel aandacht te schenken aan de kwaliteit van goederen. Wanneer de goederen van goede kwaliteit zijn zullen de klanten meer uitgeven tijdens hun bezoek. Hiernaast is ook het uiterlijk van de winkel en goed getraind personeel erg belangrijk. Deze aspecten van service leiden er immers toe dat klanten de winkel vaker bezoeken en trouw blijven. Hoewel is gebleken dat de operationele aspecten van service geen invloed hebben op het gedrag van de klant, blijft het van belang dat deze aspecten in ieder geval op vergelijkbaar niveau presteren als die van de concurrent. Op deze manier kunnen bedrijven de beschikbare middelen optimaal inzetten en de loyaliteit van klanten zo hoog mogelijk maken.

 

Bron: The Service Industries Journal.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 februari 2024

Videomarketing in 2024

Zowel videomarketing als personalisatie zijn in 2024 belangrijke manieren om klantloyaliteit te stimuleren.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 oktober 2024

Loyaliteit na vertrouwen

Tegenwoordig zijn influencers niet meer weg te denken uit de strategie van veel bedrijven. Hebben deze celebrities ook een impact op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.