Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang

Een onderzoek naar de invloed van beloningsafstand en groeistappen op de gepercipieerde spaardoelafstand van de klant.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang
redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang

Een onderzoek naar de invloed van beloningsafstand en groeistappen op de gepercipieerde spaardoelafstand van de klant.

Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen introduceerden 28 jaar geleden voor het eerst (succesvolle) loyaliteitsprogramma’s. Sinds die tijd is de populariteit van het loyaliteitsprogramma – en met name het spaarprogramma- alleen maar gestegen. Een goed ontworpen spaarprogramma is immers een middel wat kan leiden tot meer loyaliteit en een grotere waarschijnlijkheid van aanbeveling.

Puzzelstukken
Welke gevolgen een spaarprogramma kan hebben hangt af van de perceptie van de spaarder. Hierbij is met name het gevoel van vooruitgang belangrijk. Het gevoel dat het spaardoel langzaam maar zeker dichtbij komt vormt namelijk een belangrijke stimulans. Er moet dus voldoende informatie worden gegeven.

 

Volgens de onderzoekers Bagchi en Li wordt de perceptie van de spaarder ten opzichte van het spaarprogramma bepaald door twee verschillende ‘puzzelstukken’ van informatie. Allereerst is er informatie over de beloningsafstand (de hoeveelheid punten die nodig is om de beloning te kunnen krijgen). Ten tweede is er informatie over de groeistappen (de hoeveelheid punten per euro).

 

Keuze voor informatie
Vooropgesteld dient te worden dat het spaardoel ten alle tijden duidelijk is binnen het spaarprogramma. Doelloos sparen is nooit een sterke motivatie. Daarnaast kan de marketeer echter beslissen al dan niet informatie te verschaffen over de groeistappen. Afhankelijk van de soort informatie, trekt de klant bepaalde conclusies:

  • Wanneer de informatie over de groeistappen niet duidelijk is, trekken de spaarders alleen conclusies op basis van de beloningsafstand (spaardoel). Zo voelt een ‘kleiner’ spaardoel (100 punten) wellicht dichtbij, ook al moeten er erg veel stappen (een punt per euro) worden gezet om dat doel te bereiken.
  • Wanneer de informatie over de groeistappen wel duidelijk is, wordt ook die informatie betrokken bij de conclusievorming. Zo voelt een groot spaardoel (1000 punten) niet eens zo groot aan wanneer de stappen groot zijn (10 punten per euro).

 

De marketeer kan bij het inrichten van een het spaarprogramma zo dus spelen met de informatie die hij of zij al dan niet verschaft en zo de perceptie van de klant beïnvloeden. Belangrijk hierbij blijft het wel dat het doel van het spaarprogramma nooit uit het oog verloren wordt. Zo wordt de keuze voor informatie een belangrijk puzzelstuk binnen elk loyaliteitsprogramma.

 

Bron: Journal of Consumer Research.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 mei 2024

Is emotie een voorwaarde voor loyaliteit?

Benieuwd of een unieke ervaring genoeg is voor loyaliteit of dat ook emotionele binding nodig is? Lees snel verder!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 mei 2024

Is emotie een voorwaarde voor loyaliteit?

Benieuwd of een unieke ervaring genoeg is voor loyaliteit of dat ook emotionele binding nodig is? Lees snel verder!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.