Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang

Een onderzoek naar de invloed van beloningsafstand en groeistappen op de gepercipieerde spaardoelafstand van de klant.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang
redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang

Een onderzoek naar de invloed van beloningsafstand en groeistappen op de gepercipieerde spaardoelafstand van de klant.

Spaarprogramma: gevoel van vooruitgang

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen introduceerden 28 jaar geleden voor het eerst (succesvolle) loyaliteitsprogramma’s. Sinds die tijd is de populariteit van het loyaliteitsprogramma – en met name het spaarprogramma- alleen maar gestegen. Een goed ontworpen spaarprogramma is immers een middel wat kan leiden tot meer loyaliteit en een grotere waarschijnlijkheid van aanbeveling.

Puzzelstukken
Welke gevolgen een spaarprogramma kan hebben hangt af van de perceptie van de spaarder. Hierbij is met name het gevoel van vooruitgang belangrijk. Het gevoel dat het spaardoel langzaam maar zeker dichtbij komt vormt namelijk een belangrijke stimulans. Er moet dus voldoende informatie worden gegeven.

 

Volgens de onderzoekers Bagchi en Li wordt de perceptie van de spaarder ten opzichte van het spaarprogramma bepaald door twee verschillende ‘puzzelstukken’ van informatie. Allereerst is er informatie over de beloningsafstand (de hoeveelheid punten die nodig is om de beloning te kunnen krijgen). Ten tweede is er informatie over de groeistappen (de hoeveelheid punten per euro).

 

Keuze voor informatie
Vooropgesteld dient te worden dat het spaardoel ten alle tijden duidelijk is binnen het spaarprogramma. Doelloos sparen is nooit een sterke motivatie. Daarnaast kan de marketeer echter beslissen al dan niet informatie te verschaffen over de groeistappen. Afhankelijk van de soort informatie, trekt de klant bepaalde conclusies:

  • Wanneer de informatie over de groeistappen niet duidelijk is, trekken de spaarders alleen conclusies op basis van de beloningsafstand (spaardoel). Zo voelt een ‘kleiner’ spaardoel (100 punten) wellicht dichtbij, ook al moeten er erg veel stappen (een punt per euro) worden gezet om dat doel te bereiken.
  • Wanneer de informatie over de groeistappen wel duidelijk is, wordt ook die informatie betrokken bij de conclusievorming. Zo voelt een groot spaardoel (1000 punten) niet eens zo groot aan wanneer de stappen groot zijn (10 punten per euro).

 

De marketeer kan bij het inrichten van een het spaarprogramma zo dus spelen met de informatie die hij of zij al dan niet verschaft en zo de perceptie van de klant beïnvloeden. Belangrijk hierbij blijft het wel dat het doel van het spaarprogramma nooit uit het oog verloren wordt. Zo wordt de keuze voor informatie een belangrijk puzzelstuk binnen elk loyaliteitsprogramma.

 

Bron: Journal of Consumer Research.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 maart 2022

Klantbehoud voor webshops

In deze wirwar van aanbieders kan het als webshop lastig zijn om aan een loyaal klantenbestand te bouwen. Er wordt flink met geld gesmeten om

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 maart 2022

De voor- en nadelen van een loyaliteitskaart

Wat is een loyaliteitskaart? Een loyaliteitskaart is een beweegreden voor bestaande klanten om hen aan te moedigen terug te komen voor herhaalaankopen. In feite beloon

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 maart 2022

April: de internationale customer loyalty maand

Wat is de internationale customer loyalty maand? Deze speciale maand is in het leven geroepen zodat bedrijven en haar werknemers extra gestimuleerd worden om loyale

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events