Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Terugwinnen van leden

Vier manieren om klanten terug te winnen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
8 mei 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Terugwinnen van leden

Vier manieren om klanten terug te winnen

De reden waarom klanten herhaaldelijk gebruik maken van jouw producten en diensten, is niet omdat je prijzen laag zijn, je levertijd kort is of dat ze een advertentie zagen. Nee, zij maken vaker gebruik van je producten en diensten, omdat ze een goed gevoel krijgen bij jouw merk.

Bedrijven met de meest succesvolle brand communities in de wereld hebben een talent voor het ontwikkelen van sterke emotionele connecties met hun klanten. Veel van de bedrijven doen dat door middel van beloningen. Je klant belonen met punten helpt je waarde toe te voegen aan elke interactie die zij hebben met jouw merk, maar het toekennen van punten alleen is niet voldoende om een emotionele band te creëren.

 

De emotionele investering van een klant in je merk is het sterkst wanneer de klant actief betrokken is. Door de vele afleidingen online is het mogelijk dat je klant de voordelen van jouw beloningsprogramma vergeet, zelfs als ze van je merk houden. Gelukkig kun je gemakkelijk elke klant weer opnieuw betrekken bij jouw merk door op de onder genoemde momenten contact met ze op te nemen.

Maak de verjaardag van je klant nog specialer

Er is geen emotie sterker dan de emotie van blijdschap, het werkt zelfs verslavend. Wanneer we blij zijn voelen wij ons goed en zullen we vanzelfsprekend weer op zoek gaan naar manieren om deze emotie opnieuw te voelen. Het voelt fijn als iemand je een gelukkige verjaardag toewenst.

 

Als bedrijf kun je naast het wensen van een gelukkige verjaardag ook een cadeau toevoegen. Hierdoor versterk je de emotionele relatie die de klant heeft met jouw merk. Dit zorgt er ook voor dat de klanten meer geneigd zijn naar een langere termijn relatie met jouw merk.

Herinner de klant wanneer zijn punten bijna gaan verlopen

Laat leden weten dat gespaarde punten bijna verlopen. Het laat jouw leden weer de waarde van hun punten inzien en het herinnert hen eraan waarom ze lid zijn geworden. In een effectieve e-mail over het verlopen van de punten laat je klanten niet alleen weten dat ze ongebruikte punten hebben, maar laat je ook de waarde van deze punten op een makkelijke manier zien. Klanten zullen waarschijnlijk nog sneller actie ondernemen als de e-mails interactief en leuk zijn. In plaats van alleen aan te geven hoeveel punten een klant heeft gespaard, kun je ook laten zien hoe ze die punten kunnen verzilveren voor een beloning. Als klanten zien wat ze kunnen krijgen voor hun ongebruikte punten, zullen ze het de moeite waard vinden om zelfs langs te komen in de winkel om hun gespaarde punten te gebruiken.

 

Wanneer je klanten het gevoel geeft dat je hen wilt helpen om het meeste uit het programma te halen, ontwikkelt er een gevoel van vertrouwen. Deze klanten zullen dan ook jouw merk aan anderen aanbevelen, hierdoor zal je bedrijf in de toekomst alleen maar groeien.

Vier de nieuwe VIP-status van de klant

Er zijn maar weinig gebeurtenissen die zoveel voldoening schenken als het vieren van een nieuwe mijlpaal of het bereiken van een doel. Dit is een van de redenen waarom VIP- programma’s zo effectief zijn. Met duidelijke mijlpalen en exclusieve beloningen op elk niveau, kunnen VIP-programma’s jouw klanten die extra motivatie geven die ze nodig hebben om actief lid te blijven van jouw programma.

Laat een goed overzicht van punten zien voordat een klant uitcheckt

Er is niets ergers dan te ontdekken dat je punten had kunnen inwisselen voor een korting of beloning nadat je al je aankoop hebt afgerond. Wanneer klanten punten verdienen voor het voltooien van een aankoop, zijn ze erg enthousiast over wat ze verdient hebben als lid van jouw programma. Echter, hoe verder ze van die eerste aankoop afgaan hoe minder interessant de punten worden tot een punt waar ze zelfs de kans missen om de punten te gebruiken. Een eenvoudige manier is door een overzicht te laten zien met de ongebruikte punten van je klant. Hierdoor geef je hen de kans om de punten in te leveren voordat ze hun bestelling afronden.

 

Door je klanten te laten zien dat je graag wilt dat ze zoveel mogelijk voordeel halen uit je programma, geef je ze het gevoel dat ze deel uitmaken van een wederzijdse relatie. Door het voor hen eenvoudig te maken om de waarde te visualiseren die hun punten kunnen toevoegen aan hun aankoop, zullen ze deze sneller gebruiken en meer kansen zoeken om in de toekomst punten te verdienen en te gebruiken. Het enthousiasme dat jouw klanten voelen nadat ze de punten hebben gebruikt voor hun aankoop, motiveert hen om door te gaan met jouw programma.

Er is geen verkeerd moment om je klanten opnieuw te betrekken

 

Het opnieuw betrekken van klanten bij je merk op het juiste moment is cruciaal voor het bouwen van een sterke brand community. Wanneer de leden zich bezighouden met het programma, zullen ze meer inzicht krijgen in wat jouw programma te bieden heeft en zullen ze dit ook sneller delen met anderen. Dit soort acties versterken de emotionele band die ze hebben met je merk en zorgen ook voor nieuwe leden. In principe is er geen verkeerd moment om opnieuw contact te maken met je leden als je iets waardevols te delen of te bieden hebt.

 

Bekijk hier het originele artikel: https://blog.smile.io/4-best-times-to-reengage-your-program-members

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events