Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

User generated content: de opmars van Visual Commerce

Consumenten laten zien wat ze kopen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Visual commerce
redactie LoyaltyFacts
25 maart 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

User generated content: de opmars van Visual Commerce

Consumenten laten zien wat ze kopen

Visual commerce

Veel webshops maken gebruik van user generated content. Maar zijn cijfers en reviews alleen nog genoeg? 82% van de consumenten geeft aan dat ze het liefst bij elke webwinkel Visual Commerce willen zien. Wat is het precies en hoe kun jij het inzetten om de consument aan je merk te binden?

Veel webshops maken gebruik van user generated content. Maar zijn cijfers en reviews alleen nog genoeg? 82% van de consumenten geeft aan dat ze het liefst bij elke webwinkel Visual Commerce willen zien. Wat is het precies en hoe kun jij het inzetten om de consument aan je merk te binden?

 

Je ziet het tegenwoordig in bijna elke webshop: user generated content. Consumenten geven een cijfer of een beoordeling over de artikelen die ze gekocht hebben. Ongeacht of het om een boek, een paar schoenen, een televisie of de tegels voor de nieuwe badkamer gaat. Ze beoordelen daarbij niet alleen het artikel zelf, maar ook het bedrijf dat het levert: snelle levering (of juist niet),  eventuele klachtafhandeling, de klantenservice. Alles wordt beoordeeld. Andere consumenten zijn hier blij mee. Maar zijn bedrijven dat ook?

 

 

DE MENING VAN DE KLANT

Het aanbieden van beoordelingen op een website is voor webshops voordelig. Reviews geven een duidelijk inzicht in de mening van de klant. Daar kun je op inspringen en op reageren. Klachten kun je snel oplossen en complimenten kun je gebruiken om via social media te delen. Daarnaast wijst onderzoek uit dat 63% van de consumenten liever een artikel koopt in een webwinkel met productbeoordelingen. Reviews geven de consumenten het vertrouwen dat ze de juiste keus maken. Niet alleen voor het product, maar ook voor het bedrijf dat het levert.

 

 

DE VOLGENDE STAP VOOR USER GENERATED CONTENT

Maar zijn reviews alleen nog genoeg? De volgende stap bij het gebruik van user generated content is Visual Commerce. Bij Visual Commerce wordt gebruik gemaakt van foto’s van consumenten die zij zelf op de website van het bedrijf plaatsen. Heb je een horloge gekocht? Laat maar zien hoe hij je staat! Nieuwe schoenen? Deel het met anderen die ze misschien ook willen kopen! 17% van de webwinkels maken ondertussen gebruik van Visual Commerce. Het zijn tot nu toe vooral modemerken die hier op inspringen. Er wordt daarbij vooral gebruik gemaakt van photo-sharing apps als Instagram, Pinterest of Snapchat. Maar ook e-mailcampagnes waarbij de consument gevraagd wordt om foto’s te mailen om deze vervolgens te delen via de website, kunnen worden ingezet.

 

 

VERTROUWEN

Hoe de foto’s worden aangeboden maakt voor het resultaat niet uit. Visual Commerce is namelijk een hele goede manier om je merk te promoten. Potentiële klanten zien hoe de producten staan bij ‘echte’ mensen die ze dragen of gebruiken in een omgeving die bekend is. Het geeft context en zorgt ervoor dat het merk bekend lijkt en vertrouwt is. Onderzoek wijst dit ook uit:  32% van de consumenten koopt liever online kleding bij een website met foto’s van echte consumenten. 82% van de consumenten geeft aan dat ze het liefst bij elke webwinkel Visual Commerce zouden zien.  En ook voor bedrijven heeft het effect: het onderzoek laat zien dat bedrijven die Visual Commerce gaan gebruiken een toename van 15-20% zien in de click through rate op de website en 5-7% meer omzet genereren. Tijd dus voor bedrijven om deze volgende stap binnen user generated content te gaan maken!

 

Deze infographic toont ook het belang van Visual Commerce

 

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events