Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Van binnenuit loyaliteit vergroten

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
26 november 2020
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Van binnenuit loyaliteit vergroten

Normaliter werd loyaliteit gecreëerd door persoonlijke ervaringen tussen klanten en organisaties. Met de opkomst van e-commerce en corona is de persoonlijke touch verloren geraakt. In dit artikel volgen er 6 manieren hoe bedrijven van binnenuit de klantloyaliteit in deze tijden alsnog kunnen vergroten.

1 Kernwaarden op orde hebben

Om te zorgen voor langdurige loyaliteit is het goed om te kijken naar de kernwaarden van een merk of bedrijf. Kijk hierbij eerst naar de doelgroep en zorg ervoor dat de kernwaarden goed aansluiten. Voer deze waarden vervolgens door in de bedrijfsvoering. Klanten zullen dit waarderen wanneer ze dit terugzien. Wanneer een bedrijf zich bijvoorbeeld richt op generatie Z, een generatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vindt, dan is het van belang om in te zetten op deze waarden.

 

2 Zorg voor duidelijk communicatie

Op dit moment werkt vrijwel iedereen vanuit huis. Het verslechteren van de interne communicatie ligt dan al snel op de loer. Het is belangrijk om te zorgen dat de onderlinge communicatie soepel verloopt. De klant mag niet het slachtoffer worden van slechte communicatie binnen het bedrijf door bijvoorbeeld verkeerde communicatie te ontvangen. Denk hierbij na over de communicatie op verschillende niveaus: met elkaar, de leiding en uiteindelijk met de klant.

 

3 Zorg voor een duidelijke structuur

Het is belangrijk dat iedere werknemer zijn/haar rol kent binnen het bedrijf. Zorg dat de taken voor iedereen helder zijn en elke werknemer weet wie waar verantwoordelijk voor is. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een efficiënte bedrijfsvoering, wat terug te zien is bij de uitstraling richting klanten.

 

4 Neem de juiste mensen in dienst

Al het bovenstaande valt of staat met de juiste mensen. Iemand kan goed zijn in wat hij/zij doet, maar moet wel aansluiten bij de kernwaarden en de cultuur van een bedrijf. Kijk ook naar verschillende vaardigheden. Een uitgebreide lijst met vaardigheden zorgt ervoor dat klanten zo goed mogelijk geholpen kunnen worden.

 

5 Maak medewerkers gelukkig

Wanneer de medewerkers op hun plek zijn en gelukkig zijn, zullen zij dit ook uitstralen richting de klanten. Betrek, ondersteun en erken de medewerkers. Wanneer klanten in contact komen met een tevreden medewerkers, merken zij dit direct. Dit zorgt uiteindelijk voor een bevordering van loyaliteit.

 

6 Intern zorgen voor goede loyaliteit

Als het bedrijf bestaat uit een extern team, dan is het moeilijk om klantloyaliteit te krijgen. Organiseer bijvoorbeeld virtuele meetings met elkaar, waarbij medewerkers elkaar bij hun werkzaamheden kunnen betrekken. Dit vergroot de kans dat meerdere mensen weten wat er speelt.

 

Hoe een bedrijf intern functioneert, straalt uit naar de buitenkant en kan leiden tot mooie resultaten. Zorg voor goede interne communicatie, structuur en geluk onder medewerkers. Dit zal uiteindelijk een positief effect hebben op de klantloyaliteit.

 

Het originele artikel vind je hier

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events