Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Van binnenuit loyaliteit vergroten

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
26 november 2020
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Van binnenuit loyaliteit vergroten

Normaliter werd loyaliteit gecreëerd door persoonlijke ervaringen tussen klanten en organisaties. Met de opkomst van e-commerce en corona is de persoonlijke touch verloren geraakt. In dit artikel volgen er 6 manieren hoe bedrijven van binnenuit de klantloyaliteit in deze tijden alsnog kunnen vergroten.

1 Kernwaarden op orde hebben

Om te zorgen voor langdurige loyaliteit is het goed om te kijken naar de kernwaarden van een merk of bedrijf. Kijk hierbij eerst naar de doelgroep en zorg ervoor dat de kernwaarden goed aansluiten. Voer deze waarden vervolgens door in de bedrijfsvoering. Klanten zullen dit waarderen wanneer ze dit terugzien. Wanneer een bedrijf zich bijvoorbeeld richt op generatie Z, een generatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vindt, dan is het van belang om in te zetten op deze waarden.

 

2 Zorg voor duidelijk communicatie

Op dit moment werkt vrijwel iedereen vanuit huis. Het verslechteren van de interne communicatie ligt dan al snel op de loer. Het is belangrijk om te zorgen dat de onderlinge communicatie soepel verloopt. De klant mag niet het slachtoffer worden van slechte communicatie binnen het bedrijf door bijvoorbeeld verkeerde communicatie te ontvangen. Denk hierbij na over de communicatie op verschillende niveaus: met elkaar, de leiding en uiteindelijk met de klant.

 

3 Zorg voor een duidelijke structuur

Het is belangrijk dat iedere werknemer zijn/haar rol kent binnen het bedrijf. Zorg dat de taken voor iedereen helder zijn en elke werknemer weet wie waar verantwoordelijk voor is. Dit zal uiteindelijk zorgen voor een efficiënte bedrijfsvoering, wat terug te zien is bij de uitstraling richting klanten.

 

4 Neem de juiste mensen in dienst

Al het bovenstaande valt of staat met de juiste mensen. Iemand kan goed zijn in wat hij/zij doet, maar moet wel aansluiten bij de kernwaarden en de cultuur van een bedrijf. Kijk ook naar verschillende vaardigheden. Een uitgebreide lijst met vaardigheden zorgt ervoor dat klanten zo goed mogelijk geholpen kunnen worden.

 

5 Maak medewerkers gelukkig

Wanneer de medewerkers op hun plek zijn en gelukkig zijn, zullen zij dit ook uitstralen richting de klanten. Betrek, ondersteun en erken de medewerkers. Wanneer klanten in contact komen met een tevreden medewerkers, merken zij dit direct. Dit zorgt uiteindelijk voor een bevordering van loyaliteit.

 

6 Intern zorgen voor goede loyaliteit

Als het bedrijf bestaat uit een extern team, dan is het moeilijk om klantloyaliteit te krijgen. Organiseer bijvoorbeeld virtuele meetings met elkaar, waarbij medewerkers elkaar bij hun werkzaamheden kunnen betrekken. Dit vergroot de kans dat meerdere mensen weten wat er speelt.

 

Hoe een bedrijf intern functioneert, straalt uit naar de buitenkant en kan leiden tot mooie resultaten. Zorg voor goede interne communicatie, structuur en geluk onder medewerkers. Dit zal uiteindelijk een positief effect hebben op de klantloyaliteit.

 

Het originele artikel vind je hier

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Hoe creër je Gen-Z klantloyaliteit?

Veel loyaliteitsprogramma’s zijn nog niet ingesteld op de nieuwe generatie consumenten: Gen-Z. Wij zetten een aantal effectieve strategieën op een rij.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Hoe creër je Gen-Z klantloyaliteit?

Veel loyaliteitsprogramma’s zijn nog niet ingesteld op de nieuwe generatie consumenten: Gen-Z. Wij zetten een aantal effectieve strategieën op een rij.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Van punten tot presentje

Bekende theorieën uit de psychologie worden veelal in loyalty marketing toegepast. Aan de hand van de ‘spaarjourney’ in spaarprogramma’s lichten we er een aantal uit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 Augustus 2023

Van punten tot presentje

Bekende theorieën uit de psychologie worden veelal in loyalty marketing toegepast. Aan de hand van de ‘spaarjourney’ in spaarprogramma’s lichten we er een aantal uit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 Juli 2023

De invloed van CSR op klantloyaliteit

De relatie tussen Corporate Social Responsibility en klantloyaliteit wordt steeds belangrijker. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek brengen we deze relatie voor je in kaart.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 Juli 2023

De invloed van CSR op klantloyaliteit

De relatie tussen Corporate Social Responsibility en klantloyaliteit wordt steeds belangrijker. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek brengen we deze relatie voor je in kaart.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.