De zogenoemde Y- of msn-generatie stond bekend als een merkbewuste en materialistische generatie die veel te besteden had en daarnaast een grote invloed op het uitgavenpatroon van hun ouders uitoefende. Kortom: een interessante en waardevolle doelgroep. Echter, jongeren van deze generatie maar ook van de laatste generatie (Z) commiteren zich moeilijk en vertonen veel overstapgedrag. Om jongeren daadwerkelijk aan een merk te kunnen binden, is kennis van en inleving in hun belevingswereld een vereiste.
Functioneel versus symbolisch
Een verlangen naar een bepaald merk ontstaat al op jonge leeftijd (< 9 jaar) en is vaak gebaseerd op de functionele voordelen van een product. Men draag sportschoenen van Nike, omdat wordt gedacht dat deze de beste kwaliteiten bezitten en drinkt Coca-Cola op een hete zomerdag, omdat het verkoeling brengt. Naarmate jongeren ouder worden, ontwikkelen zij een dieper associatieniveau met een merk waarnaar er een nog groter verlangen naar een merk ontstaat (vaak vanuit symboliek). Men draagt bijvoorbeeld schoenen van Nike, omdat dat bijdraagt aan een ‘coole’ uitstraling en doordat leeftijdsgenoten het ook doen. Om jongeren te binden, dient het basisproduct dus van sterke kwaliteit te zijn. Naarmate jongeren ouder worden, kan vervolgens in sterkere mate een meer symbolische productbranding worden toegevoegd.
Emotionele beleving
Jongeren (vanaf 9 jaar) rechtvaardigen de investering die een merkaankoop met zich meebrengt, op basis van de emotionele waarde die het merk toevoegd aan hun leven. Merken bepalen gedeeltelijk de identiteit van jongeren en kunnen bijdragen aan een gevoel van veiligheid. Voor het creëren van merkloyaliteit is het dus van belang om in te spelen op de emoties van jongeren. Jongeren zien hun leven veelal als een ‘pretpakket’. De merken waarmee jongeren zich identificeren, moeten dus passen binnen dit pretpakket. Door een merk te koppelen aan een belevenis is het mogelijk jongeren in het hart te raken en hen een toegevoegde waarde te bieden. De volgende vormen van belevenismarketing hebben een positieve invloed op de merkloyaliteit van jongeren:
Merkfan?
Door het toepassen van bovenstaande vormen van belevenismarketing is het mogelijk jongeren met ‘slechts’ merkvoorkeur, te veranderen in ware merkfans. Om ervoor te zorgen dat jongeren merkfan worden en vervolgens ook blijven, is het belangrijk met hen in dialoog te blijven. Een ware merkfan ontstaat alleen wanneer belevenismarketing op basis van de wensen en input van de doelgroep (in dit geval jongeren) wordt toegepast. Het hoogste doel hierbij is om het merk zo sterk te maken dat jongeren het uiteindelijk als een ‘way of life’ beschouwen om dit merk te gebruiken.
Bron: Equal Opportunities International
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.