Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Verhoog je winst met klantloyaliteit

Een artikel over klantloyaliteit en de verklaring van dit fenomeen aan de hand van verschillende onderzoeken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek dat tracht klantloyaliteit te verklaren door studies samen te vatten. Hoe beter u uw klant kent, hoe winstgevender zijn loyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2008
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Verhoog je winst met klantloyaliteit

Een artikel over klantloyaliteit en de verklaring van dit fenomeen aan de hand van verschillende onderzoeken.

Een onderzoek dat tracht klantloyaliteit te verklaren door studies samen te vatten. Hoe beter u uw klant kent, hoe winstgevender zijn loyaliteit.

Er is veel onderzoek gedaan naar allerlei specifieke elementen van Customer Relation Management (CRM). Er is echter geen documentatie waarin alle elementen samengevoegd zijn tot een allesomvattende discussie. Gee, Coates en Nicholson trachten klantloyaliteit te verklaren door verschillende studies samen te vatten. Zo willen zij een advies uitbrengen over de inzet van klantloyaliteit door bedrijven om zo hun winstgevendheid te vergroten.

De onderzoekers stellen dat de concurrentie moordend is in het huidig economisch klimaat. Daardoor zijn organisaties genoodzaakt efficiëntere en effectievere bedrijfsstrategieën in te zetten. Dit kunnen zij onder andere doen door zich te richten op klantbehoud (retentie). Veel van hen volgen hierin de stelling van Pfeifer namelijk dat er: “vijf maal zoveel marketingbudget nodig is om nieuwe klanten binnen te halen dan om bestaande klanten te behouden”. Loyale klanten besteden daarnaast veel meer bij het bedrijf waar ze trouw aan zijn dan bij andere bedrijven. Dit onderstreept het belang van CRM en de waarde van bestaande trouwe klanten.

 

De definitie van klantloyaliteit
Voor bedrijven die zich bezighouden met retentie is het belangrijk om klantloyaliteit exact te definiëren, maar wat is klantloyaliteit nu precies? Als we veelgebruikte definities en conclusies naast elkaar leggen, zien we veel overeenkomsten. Klantloyaliteit blijkt in de eerste plaats gerelateerd te zijn aan iemands bestedingspatroon. Naast dit gedragscomponent bezit klantloyaliteit ook een attitudinaal ofwel affectief component. Vaak worden er drie drijvers voor klantloyaliteit geïdentificeerd: bedachtzame verbintenis, affectieve verbintenis en klanttevredenheid. Een bedachtzame verbintenis ontstaat bij gebrek aan alternatieven. Affectieve verbintenissen zijn gebaseerd op emoties en vertrouwen in een merk of bedrijf. Deze beide dimensies zijn toekomstgericht. Klanttevredenheid richt zich echter op het verleden. Het gaat over de vergelijking tussen de verwachte en de verkregen kwaliteit van geleverde diensten of producten en is aan constante veranderingen onderhevig. Klantloyaliteit vormt de basis van een sterke en betrouwbare klantengroep. Juist die trouwe klantengroep zorgt voor het succes van een onderneming. Zoals een bekende uitspraak van Garland luidt: “Win loyaliteit en uw winsten zullen volgen, net als de dag altijd de nacht opvolgt”.

 

Hoe managen we klantloyaliteit?
Managers krijgen van Gee, Coates en Nicholson het advies om met alle drie de drijvers rekening te houden. Dat vereist echter wel een focus shift van een kortetermijn- naar langetermijnvisie. Een bedrijf moet reageren op verschuivingen van de klant en haar wensen. Als de klant in uw visie centraal staat, bent u het beste in staat om klanttevredenheid en loyaliteit te bewerkstelligen. Daarvoor is een behoorlijke kennis van uw klantgroep echter essentieel. Datasegmentaties en –analyses zijn dan ook van cruciaal belang. Ook klantsegmentatie op basis van winstgevendheid is noodzakelijk. Hierbij neemt u uw operationele kosten per klantsegment onder de loep. Zo voorkomt u dat deze buitenproportioneel zijn ten opzichte van de winstgevendheid van een bepaald segment.

 

Wanneer u weet hoe het profiel van de meest winstgevende klanten eruit ziet, kunt u vervolgens uw acquisitiebeleid aanpassen. Tot slot kan het waardevol zijn een “winback” strategie te ontwikkelen. Het kost namelijk minder om een ex-klant terug te winnen dan om nieuwe klanten binnen te halen.

 

Wanneer u alle bovenstaande bevindingen in acht neemt en aanpakt, bent u beter in staat loyaliteit bij uw klanten te creëren. Hoe beter u uw klant kent, hoe winstgevender u zijn loyaliteit kunt managen.

 

Bron: Marketing Intelligence & Planning.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events