Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Vertrouwen in online ervaringen

Een onderzoek naar de invloed van ‘Electronic Word of Mouth’ op het koopgedrag van consumenten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van ‘electronic word of mouth’ op het koopgedrag van consumenten.
Redactie LoyaltyFacts
30 september 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Vertrouwen in online ervaringen

Een onderzoek naar de invloed van ‘Electronic Word of Mouth’ op het koopgedrag van consumenten.

Een onderzoek naar de invloed van ‘electronic word of mouth’ op het koopgedrag van consumenten.

Internet biedt steeds meer mogelijkheden om reacties te plaatsen over merken en bedrijven en ervaringen te delen. Hierin kennen we twee type websites. De ‘social based’ websites zijn onafhankelijke websites waar consumenten ervaringen delen en reacties plaatsen. Een bekend voorbeeld is Kieskeurig.nl. ‘Non-social based’ websites zijn websites van producenten en zoekmachines. Soms kunnen hier ook reacties door consumenten op worden geplaatst.

Er wordt verondersteld dat de social based websites consumenten beïnvloeden in hun koopgedrag. Daarom wordt dit ook wel ‘electronic word of mouth’ (e-WOM) genoemd. Fahri Karakaya en Nora Ganim Barnes hebben onderzocht of deze veronderstelling juist is. Het onderzoek is middels een online enquête uitgevoerd onder 320 consumenten die bekend zijn met social media tools.

 

Delen van ervaringen
Belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat consumenten die veel bezig zijn met social based websites, de mening van zichzelf en anderen zwaar mee laten wegen in de keuze voor een merk of bedrijf. Hierbij moet onderscheid worden gemaakt tussen de social en non-social based websites. Informatie, reacties en meningen die te vinden zijn via social media hebben invloed op de houding van de consument. Informatie die beschikbaar is via non-social sites hebben geen invloed op de houding van de consument. Ook de mate van interactie verschilt. Consumenten zijn actiever met het plaatsen van reacties en meningen op de social based websites dan op de non-social websites. Consumenten die een social-based website vertrouwen en waarderen, zijn eerder geneigd om ervaringen te delen.

 

Consument laat zich beïnvloeden
Loyale klanten en positieve ervaringen en meningen worden nog belangrijker door het gemak waarop positieve ervaringen op internet gedeeld kunnen worden. Consumenten laten zich namelijk beïnvloeden door eigen en andermans ervaringen bij het kiezen van een merk of bedrijf. Ook het monitoren van social based website door bedrijven is van belang. Wanneer een bedrijf dit goed monitort en op juiste wijze reageert, heeft zij een grotere kans om teleurgestelde klanten weer voor zich te winnen.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events