Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Voorkom verwarring

Een onderzoek naar de verschillende dimensies van verwarring en de negatieve invloed hiervan op vertrouwen en meer.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillende dimensies van verwarring en de negatieve invloed hiervan op vertrouwen en meer.
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Voorkom verwarring

Een onderzoek naar de verschillende dimensies van verwarring en de negatieve invloed hiervan op vertrouwen en meer.

Een onderzoek naar de verschillende dimensies van verwarring en de negatieve invloed hiervan op vertrouwen en meer.

Vaak gaan bedrijven ervan uit dat de consument in staat is een weloverwogen keuze voor een product te maken. Het is echter zelden het geval dat de consument beschikt over voldoende informatie om zijn keuze goed te overwegen en dat is jammer. Volgens de Amerikaanse wetenschappers Walsh en Mitchell staat verwarring het maken van een optimale keuze in de weg. Het heeft zelfs een negatief indirect effect op loyaliteit.

Het ontstaan van verwarring
Als gevolg van de vele concurrentie worden veel markten gekarakteriseerd door een overvloed aan keuzes. Het maken van een goede keuze is daardoor niet altijd even gemakkelijk. Zo hebben verschillende onderzoeken uitgewezen dat consumenten verward raken door de keuze in modemerken, telecomproviderers, zorgverzekeringen en zelfs waspoeders. Maar waar komt die verwarring vandaan? Het onderzoek van Walsh en Mitchell heeft aangetoond dat er drie dimensies zijn die verwarring veroorzaken:

  1. Te veel gelijkenissen (tussen producten);
  2. Een overvloed aan informatie;
  3.  Dubbelzinnigheid van informatie.

 

Het effect van verwarring
Verwarde consumenten maken minder rationele beslissingen, kiezen niet voor de beste prijs-kwaliteitverhouding en genieten minder van het winkelen. Daarnaast stellen zij vaak hun aankoopbeslissingen uit. In het onderzoek van Walsh en Mitchell is naar voren gekomen dat verwarring een negatief effect heeft op mond-tot-mondreclame, vertrouwen en klanttevredenheid. Het voorkomen van verwarring bij de consument is dus een belangrijk element op de weg naar een loyaal klantenbestand. Laat daar geen verwarring over bestaan!

 

Bron: European Journal of Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.