Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Vul hier uw code in!

Een onderzoek naar online couponing en de invloed hiervan op het aankoopgedrag van internet shoppers.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar online couponing en de invloed hiervan op het aankoopgedrag van internet shoppers.
Redactie LoyaltyFacts
31 mei 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Vul hier uw code in!

Een onderzoek naar online couponing en de invloed hiervan op het aankoopgedrag van internet shoppers.

Een onderzoek naar online couponing en de invloed hiervan op het aankoopgedrag van internet shoppers.

Coupons zijn al lange tijd een bekend fenomeen in retail marketing. Het doel van coupons is veelal om meer bezoekers te generen voor de desbetreffende winkel. Ook in online retail marketing zijn coupons, in de vorm van promotiecodes, een vaak voorkomend fenomeen.

Het gebruiken van coupons in de winkel moet over het algemeen door de consument zelf bij de kassa geïnitieerd worden. Internet shoppers worden hier echter vaak op geattendeerd door de mogelijkheid een promotiecode in te voeren aan het einde van het koopproces. Dit attent maken van de internet shopper op de mogelijkheid codes in te voeren, kan de perceptie en het gedrag van de klant beïnvloeden en leiden tot het afbreken van het koopproces.

 

Irritatie
Met name bij mensen die geen promotiecode hebben kan irritatie ontstaan omdat ze nu weten dat er een mogelijkheid bestaat om producten of diensten tegen een lagere prijs te verkrijgen. Zij krijgen zo het gevoel benadeeld te worden. Deze consumenten kunnen beslissen hun koop af te breken, om vervolgens op zoek te gaan naar de mogelijkheden om de promotiecode wel in hun bezit te krijgen. De consument wordt hierdoor beïnvloed in zijn:

  • perceptie over een eerlijke prijs
  • tevredenheid over de website en de online retailer
  • intentie om in de toekomst weer bij de webshop te kopen
  • aanbevelingen over de organisatie naar andere consumenten

 

De webwinkel zorgt er dus onbewust voor dat consumenten die geen code hebben, zich afwenden van de website. Hierdoor loopt de winkel enerzijds omzet mis en anderzijds keren consumenten niet meer terug naar deze site, tenzij ze de coupon wel gevonden hebben.

 

De oplossing
De oplossing voor dit probleem ligt enerzijds in de beschikbaarheid van coupons. U kunt de klant op de hoogte brengen van de beschikbaarheid van coupons en hoe ze deze coupons kunnen bemachtigen. Maak gebruik van zowel offline als online media in de promotie en distributie van de online coupons. Een andere oplossing, met name als coupons bedoeld zijn voor een geselecteerde doelgroep, is het ontwikkelen van een apart gedeelte van de website. Zo volgen dat klanten met korting een andere weg dan klanten zonder de korting en is de kans op vroegtijdig afbreken en ontevredenheid van klanten vele malen kleiner.

 

Bron: Journal of Product and Brand Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events