fbpx
Loyalty Insight

Wearables: Loyaliteit van de toekomst?

Loyalty InsightWetenschap 31 oktober 2016

Je ziet ze steeds meer in het straatbeeld: wearables. Wearables zijn de nieuwe generatie mobiele devices die op het lichaam worden gedragen, zoals bijvoorbeeld een smartwatch of een fitness tracker. Het is nog niet duidelijk hoe ver consumenten willen gaan in het gebruik van wearables, maar de potentie lijkt eindeloos. En daarmee ook de mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt aan bedrijven voor het verbeteren van de customer journey en loyaliteit van hun klanten. Als ze er tenminste op de juiste manier gebruik van maken.

De mogelijkheden zijn eindeloos

Bij wearables denkt iedereen nu nog vooral aan de smartwatch. Het slimme horloge dat in verbinding staat met je smartphone en meldt wanneer je een mail of bericht ontvangt of laat zien door wie je gebeld wordt. Daarnaast zie je ook steeds meer fitness trackers. De armbanden die vooral tijdens sporten veel worden gebruikt en verschillende mogelijkheden hebben om inzicht te geven in je activiteiten en helpen bij het nastreven van (fitness) doelen. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. ‘Slimme’ brillen bijvoorbeeld, maar ook sieraden, sleutels, hoeden, accessoires en zelfs kleding. Alles wat gedragen kan worden, kan in principe een wearable zijn. Onwaarschijnlijk? Misschien wel, maar als je het kunt verzinnen kun je ervan uitgaan dat iemand het al aan het ontwikkelen is. Neem bijvoorbeeld Ringly, een bedrijf dat ‘slimme’ ringen maakt. Met de ring blijf je niet alleen altijd op de hoogte van alles wat gebeurt op Social Media en of je berichten hebt ontvangen, je kunt er zelfs mee betalen. Een ander voorbeeld is General Motors, die bezig is met de ontwikkeling van een autosleutel als wearable. Zo wordt betaald parkeren wel erg eenvoudig.

 

Wearable loyalty?

Wearables bieden bedrijven in theorie enorme potentie. Niet alleen maken ze het mogelijk om de klanten nog makkelijker en persoonlijker te bereiken, ook de mogelijkheden voor het vergaren van data zijn groot. Wanneer bedrijven dit op de juiste manier kunnen inzetten, wordt het betrekken, stimuleren en activeren van klanten op een-op-een niveau (hyper personalisatie) mogelijk. Door de juiste trigger te vinden, duidelijk te zijn welk gedrag je verwacht van de klant en dit gedrag vervolgens direct te belonen, kunnen (aankoop)beslissingen beïnvloed worden of de customer journey van de klant naar een nieuw en hoger niveau worden getrokken.

 

De toekomst

Hebben wearables de toekomst? Veel hangt af van hoe de consument tegen deze ontwikkelingen aankijkt.  Recent onderzoek van Colloquy onder ruim 1.000 Amerikaanse consumenten biedt inzichten. Een aandachtspunt is de bekendheid van de wearables. 52% van de ondervraagden geeft aan er te weinig van te weten om er echt iets mee te gaan doen. Ook leeftijd is een uitdaging. De studie toont dat oudere mensen minder snel geneigd zijn om de nieuwe technologie te omarmen. Twijfels over fraudegevoeligheid en privacy vallen mee: 32% geeft aan zich hier (enigszins) zorgen over te maken. Over het algemeen bekijken consumenten de technologie voornamelijk positief. Zo geeft 35% van de respondenten aan dat mensen die wearables gebruiken ‘cool’ zijn, 27% dat wearables winkelen een stuk leuker maakt en 15% dat ze het in de toekomst zeker (meer) willen gaan gebruiken. Er liggen dus zeker kansen voor bedrijven om hierop in te spelen. Wie nu begint heeft een voorsprong en de mogelijkheid de concurrentie voor te zijn bij het grijpen van een marktaandeel en zo op een unieke manier klanten te binden. Durf jij het aan?

 

 

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: