Het principe van wederkerigheid, dat stelt dat mensen zich verplicht voelen om een gift op een of andere manier terug te betalen, is een veel gebruikte marketing tool. Als een van Robert Cialdini’s principes van overtuiging wordt wederkerigheid door marketeers dan ook volop gebruikt om gewenst consumentengedrag te sturen.
Naast het inzetten van het principe van wederkerigheid om je producten of diensten goed in de markt te zetten en nieuwe klanten aan te trekken kan deze tool ook een succesfactor zijn in je loyaliteitsprogramma. In dit artikel leggen we het principe van wederkerigheid uit en lichten we de toepassing van deze marketing-must-have in loyaliteitsprogramma’s uit.
Wat is wederkerigheid?
Het principe van wederkerigheid komt voort uit de norm dat mensen degene helpen die hen geholpen heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een gift of hulp van iemand ontvangt ontstaat er een interne druk om een tegenprestatie van vergelijkbare waarde te doen. Het idee hierachter is dat we niet graag ‘achter staan’ ten opzichte van iemand, en dus op zoek gaan naar het herstellen van de sociale balans wanneer deze door een positief gebaar van een ander wordt verstoort.
In traditionele marketingactiviteiten wordt het principe van wederkerigheid ingezet om de sociale balans tussen de consument en de organisatie in het voordeel van de organisatie te verschuiven. Door de consument op deze manier in het krijt te zetten bij de organisatie is de consument eerder gebruik te maken van de producten en diensten van de organisatie of de organisatie op een andere manier terug te betalen. Voorbeelden van het gebruik van wederkerigheid in traditionele marketing zijn het aanbieden van gratis proefmonsters om de verkoop van een product te stimuleren of het aanbieden van een klein presentje wanneer een klant wordt gevraagd om een recensie te plaatsen.
Wederkerigheid als sleutel voor loyaliteit
Naast het stimuleren van gewenst consumentengedrag, is bewezen dat wederkerigheid zich uitbetaalt in verhoogde mate van klantloyaliteit. Wanneer klanten ervaren dat een organisatie een investering in ze doet, leidt de sociale druk om een tegenprestatie te leveren namelijk tot een gevoel van loyaliteit naar de organisatie toe. Bewust gebruik maken van wederkerigheid in je loyaliteitsprogramma kan dus een belangrijke sleutel vormen tot het behalen van je doelen met betrekking tot klantloyaliteit.
Er zijn veel verschillende manieren om in je loyaliteitsprogramma een gevoel van wederkerigheid te creëren. Ter inspiratie zetten we een aantal hiervan voor je op een rijtje:
• Bied welkomst- en verjaardag bonussen aan.
• Verras deelnemers met een onverwacht extraatje.
• Beloon deelnemers voor extra gedragingen zoals het delen op social media en het aandragen van vrienden.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.