Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Wie goed doet, goed ontmoet

De rol van wederkerigheid in loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Wederkerigheid
Daan van Deursen
28 April 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Wie goed doet, goed ontmoet

De rol van wederkerigheid in loyaliteitsprogramma's

Wederkerigheid

Het principe van wederkerigheid, dat stelt dat mensen zich verplicht voelen om een gift op een of andere manier terug te betalen, is een veel gebruikte marketing tool. Als een van Robert Cialdini’s principes van overtuiging wordt wederkerigheid door marketeers dan ook volop gebruikt om gewenst consumentengedrag te sturen.

 

Naast het inzetten van het principe van wederkerigheid om je producten of diensten goed in de markt te zetten en nieuwe klanten aan te trekken kan deze tool ook een succesfactor zijn in je loyaliteitsprogramma. In dit artikel leggen we het principe van wederkerigheid uit en lichten we de toepassing van deze marketing-must-have in loyaliteitsprogramma’s uit.

Wat is wederkerigheid?

 

Het principe van wederkerigheid komt voort uit de norm dat mensen degene helpen die hen geholpen heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een gift of hulp van iemand ontvangt ontstaat er een interne druk om een tegenprestatie van vergelijkbare waarde te doen. Het idee hierachter is dat we niet graag ‘achter staan’ ten opzichte van iemand, en dus op zoek gaan naar het herstellen van de sociale balans wanneer deze door een positief gebaar van een ander wordt verstoort.

 

In traditionele marketingactiviteiten wordt het principe van wederkerigheid ingezet om de sociale balans tussen de consument en de organisatie in het voordeel van de organisatie te verschuiven. Door de consument op deze manier in het krijt te zetten bij de organisatie is de consument eerder gebruik te maken van de producten en diensten van de organisatie of de organisatie op een andere manier terug te betalen. Voorbeelden van het gebruik van wederkerigheid in traditionele marketing zijn het aanbieden van gratis proefmonsters om de verkoop van een product te stimuleren of het aanbieden van een klein presentje wanneer een klant wordt gevraagd om een recensie te plaatsen.

 

Wederkerigheid als sleutel voor loyaliteit

 

Naast het stimuleren van gewenst consumentengedrag, is bewezen dat wederkerigheid zich uitbetaalt in verhoogde mate van klantloyaliteit. Wanneer klanten ervaren dat een organisatie een investering in ze doet, leidt de sociale druk om een tegenprestatie te leveren namelijk tot een gevoel van loyaliteit naar de organisatie toe. Bewust gebruik maken van wederkerigheid in je loyaliteitsprogramma kan dus een belangrijke sleutel vormen tot het behalen van je doelen met betrekking tot klantloyaliteit.

 

Er zijn veel verschillende manieren om in je loyaliteitsprogramma een gevoel van wederkerigheid te creëren. Ter inspiratie zetten we een aantal hiervan voor je op een rijtje:

 

• Bied welkomst- en verjaardag bonussen aan.
• Verras deelnemers met een onverwacht extraatje.
• Beloon deelnemers voor extra gedragingen zoals het delen op social media en het aandragen van vrienden.

Daan van Deursen

Dunck Loyalty

Daan van Deursen

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.