Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Wees onvergetelijk!

Een onderzoek naar de inzet van ervaringsbeloningen binnen loyaliteitsprogramma’s.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de inzet van ervaringsbeloningen binnen loyaliteitsprogramma’s.
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2004
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Wees onvergetelijk!

Een onderzoek naar de inzet van ervaringsbeloningen binnen loyaliteitsprogramma’s.

Een onderzoek naar de inzet van ervaringsbeloningen binnen loyaliteitsprogramma’s.

De tijd dat een loyaliteitsprogramma automatisch zorgde voor loyaliteit is voorbij. Met het volwassen worden van het vakgebied zijn het aantal programma’s en de verwachtingen van de klant rond deze programma’s toegenomen. Steeds vaker hebben programma’s moeite om het verschil te maken. In vrijwel alle gevallen ligt de oorzaak bij de invulling, welke door klanten als ‘voorspelbaar’, ‘liefdeloos’ en ‘niet de moeite waard’ worden beschouwd.

Beleving van loyaliteitsprogramma’s onder consumenten
Quadstone deed onderzoek naar de beleving van loyaliteitsprogramma’s onder consumenten. De invloed van een programma op de loyaliteit aan een merk, komt alleen tot stand, wanneer het programma en het merk ook met elkaar geassocieerd worden. Dat programma’s vaak teveel op elkaar lijken bleek uit het experiment, waarbij het bedrijfslogo uit de programmacommunicatie werd verwijderd en vervolgens werden voorgelegd aan deelnemers van dat programma. Veel van hen konden het programma waaraan zij deelnamen er niet uitpikken. Zowel in communicatie als invulling dienen programma’s een duidelijk eigen identiteit te hebben.

 

Onvergetelijk als uitgangspunt
Een van mogelijkheden om als programma erboven uit te steken, is om onvergetelijkheid als uitgangspunt te nemen. Niet de zoveelste handdoekkenset of waterkoker, maar echt aspiratieve beloningen. Iets waar klanten echt voor in beweging komen, over dromen en over een paar jaar nog steeds herinneren. Net als het merk dat deze bijzondere herinnering mogelijk heeft gemaakt.

 

Een aantal voorbeelden uit het onderzoek:

  • Harrods Londen lanceerde in 2002 een best customer programma. Met voldoende punten kunnen de beste klanten naar juwelier Boodle & Dunthorne, waar ze samen met een topontwerper hun eigen juwelen kunnen ontwerpen, of een reis naar Florence maken met de koper van het Harrods bedlinnen.
  • GetAccess is een ledenprogramma ontworpen voor rock-’n-roll babyboomers. Voor 60 dollar per jaar kunnen zij in een exclusieve voorverkoop kaarten kopen voor optredens van o.a. de Rolling Stones én de mogelijkheid om merchandise met handtekening, backstage passen, en VIP upgrades te kopen of te winnen.
  • Een Amerikaanse keten van wasserijen biedt zijn vaste klanten met een bescheiden inkomen de kans om met de hele familie naar Disneyland te gaan.

Voor een substantieel deel van de doelgroep zijn dit geen gewone beloningen, maar een kans om echt iets bijzonder mee te maken. Zodra een beloning helpt om een (kleine) droom te verwezenlijken, zal de deelnemer sterk streven om de benodigde punten te vergaren en ze te verzilveren. Als er goed is nagedacht over de insteek van het programma, kan dit betekenen: groei van de bestedingen, vergroting van de share of wallet, en een betere fit tussen het programma en de programma-initiator. Daarnaast natuurlijk een groei in positieve mond-tot-mond reclame.

 

 Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events