Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Wil jij loyale klanten? Ga MVO’en!

MVO leidt tot hogere klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
20 november 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Wil jij loyale klanten? Ga MVO’en!

MVO leidt tot hogere klantloyaliteit

In recent wetenschappelijk onderzoek zijn de effecten van MVO-initiatieven op klantattitude en daadwerkelijke retentie 2 jaar later onderzocht. Het onderzoek laat interessante resultaten zien waarbij nobele overtuigingen om ‘goed’ te ondernemen hand in hand gaan met financiële motieven.

De klantloyaliteit bij organisaties die, vanuit het perspectief van de klant, een grotere maatschappelijke bijdrage leveren ligt namelijk 7% hoger.

 

De Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany hebben aangetoond dat de waardering voor MVO de afwezigheid van een sterk merk of kleinere advertentiebudgetten kan compenseren. Bedrijven die ‘goed doen’ en innoveren, worden beloond met positievere klanthoudingen en een hogere mate van klantenbehoud.

 


Het onderzoek

Dit onderzoek is de eerste studie waarin gepercipieerde MVO gerelateerd wordt aan klantattitude en daadwerkelijke retentie. In het onderzoek zijn 93 merken verdeeld over 18 sectoren onderzocht. In totaal gaven 1.375 klanten een waardering voor de MVO-initiatieven, waarna deze waardering vergeleken is het met koopgedrag van twee jaar later. Voor alle onderzochte bedrijven hebben de investeringen in MVO een indirect positief effect op de loyaliteit van klanten. Echter, wordt er in het onderzoek ook een kleine waarschuwing gegeven: merken die reeds goed presteren op meer attitudemetingen van merksucces hebben minder baat bij goed doen.

 


Innovatieve bedrijven

De onderzoekers vonden tevens een extra direct effect van MVO bij innovatieve ondernemingen. Hierbij lag de klantloyaliteit zelfs 12% hoger. Het investeren in innovativiteit en goede dingen doen heeft dus een belangrijk aandeel in de vorming van klantloyaliteit. Volgens de onderzoekers is Tony Chocoloney een passend voorbeeld van een innovatieve onderneming met een succesvolle MVO strategie.

 


Lage naamsbekendheid

Heeft jouw onderneming een lagere naamsbekendheid? Dan kan maatschappelijk verantwoord ondernemen ook iets voor jullie zijn. Het onderzoek toonde namelijk aan dat bedrijven met een lagere naamsbekendheid ook harder profiteren. Dit effect wordt mogelijk verklaart doordat deze bedrijven meer te winnen hebben en storytelling langer blijft hangen dan enkel een financiële transactie. De binding wordt gevoed vanuit emotie in plaats van transactie. Mooie Nederlandse voorbeelden zijn ASN Bank en Triodos Bank.

 

De volledige publicatie vind je terug op de website van Marketing Letters.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events