Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Wil jij loyale klanten? Ga MVO’en!

MVO leidt tot hogere klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
redactie LoyaltyFacts
20 november 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Wil jij loyale klanten? Ga MVO’en!

MVO leidt tot hogere klantloyaliteit

In recent wetenschappelijk onderzoek zijn de effecten van MVO-initiatieven op klantattitude en daadwerkelijke retentie 2 jaar later onderzocht. Het onderzoek laat interessante resultaten zien waarbij nobele overtuigingen om ‘goed’ te ondernemen hand in hand gaan met financiële motieven.

De klantloyaliteit bij organisaties die, vanuit het perspectief van de klant, een grotere maatschappelijke bijdrage leveren ligt namelijk 7% hoger.

 

De Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany hebben aangetoond dat de waardering voor MVO de afwezigheid van een sterk merk of kleinere advertentiebudgetten kan compenseren. Bedrijven die ‘goed doen’ en innoveren, worden beloond met positievere klanthoudingen en een hogere mate van klantenbehoud.

 


Het onderzoek

Dit onderzoek is de eerste studie waarin gepercipieerde MVO gerelateerd wordt aan klantattitude en daadwerkelijke retentie. In het onderzoek zijn 93 merken verdeeld over 18 sectoren onderzocht. In totaal gaven 1.375 klanten een waardering voor de MVO-initiatieven, waarna deze waardering vergeleken is het met koopgedrag van twee jaar later. Voor alle onderzochte bedrijven hebben de investeringen in MVO een indirect positief effect op de loyaliteit van klanten. Echter, wordt er in het onderzoek ook een kleine waarschuwing gegeven: merken die reeds goed presteren op meer attitudemetingen van merksucces hebben minder baat bij goed doen.

 


Innovatieve bedrijven

De onderzoekers vonden tevens een extra direct effect van MVO bij innovatieve ondernemingen. Hierbij lag de klantloyaliteit zelfs 12% hoger. Het investeren in innovativiteit en goede dingen doen heeft dus een belangrijk aandeel in de vorming van klantloyaliteit. Volgens de onderzoekers is Tony Chocoloney een passend voorbeeld van een innovatieve onderneming met een succesvolle MVO strategie.

 


Lage naamsbekendheid

Heeft jouw onderneming een lagere naamsbekendheid? Dan kan maatschappelijk verantwoord ondernemen ook iets voor jullie zijn. Het onderzoek toonde namelijk aan dat bedrijven met een lagere naamsbekendheid ook harder profiteren. Dit effect wordt mogelijk verklaart doordat deze bedrijven meer te winnen hebben en storytelling langer blijft hangen dan enkel een financiële transactie. De binding wordt gevoed vanuit emotie in plaats van transactie. Mooie Nederlandse voorbeelden zijn ASN Bank en Triodos Bank.

 

De volledige publicatie vind je terug op de website van Marketing Letters.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.