Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

B2B topklanten behouden

Een vijftal tips om B2B topklanten te behouden.

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
Redactie LoyaltyFacts
B2B topklanten behouden
Redactie LoyaltyFacts
31 augustus 2004
LOYALTY STRATEGY
Theorieën

B2B topklanten behouden

Een vijftal tips om B2B topklanten te behouden.

B2B topklanten behouden

De 80-20 regel. Bij veel B2B bedrijven zorgen enkele grote klanten voor het leeuwendeel van de omzet. Gezien de afhankelijkheidsrelatie is het behouden van deze groep van levensbelang. Topklanten verdienen topaandacht. Door rekening te houden met een vijftal zaken wordt het makkelijker om grip op hun loyaliteit te krijgen en te behouden.

B2B topklanten behouden? De onderstaande vijf tips laten zien hoe het kan:

 

1. Maak het ze heel gemakkelijk.

Geef deze klanten de mogelijkheid om als eerste van aanbiedingen of innovaties gebruik te mogen maken. Of biedt ze aan, om via een exclusief gedeelte op de website, een bestelling te kunnen plaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat er voor hen geen restricties, zoals een minimum bestel quota, zijn.

 

2. Geef ze waardering en aandacht.

Nodig ze uit voor speciale evenementen of geef ze speciale incentives. Verwerk in ieder geval in alle communicatie met hen dat ze gewaardeerd worden.

 

3. Laat ze meedenken en beslissen.

Nodig een aantal van de belangrijkste klanten uit om deel te nemen aan het ontwikkelingsproces van bijvoorbeeld een nieuw product of nieuwe brochure. Probeer belangrijke klanten vaak bij elkaar te laten komen voor het bespreken van belangrijke onderwerpen. Let op dat alleen beloftes worden gedaan die waargemaakt kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk dat in de communicatie de nadruk ligt op informeren niet op verkopen.

 

4. Biedt alleen interessante producten aan.

Hou deze grote klanten op de hoogte van productontwikkelingen. Vraag naar welke productgebieden hun interesse uitgaat, maar biedt ze ook de mogelijkheid om over andere product interesse gebieden informatie te verkrijgen. Stel producten voor die een aanvulling of verbetering zijn op hun aankopen tot nu toe. Probeer in ieder geval te anticiperen wanneer een herhalingsbestelling nodig is.

 

5. Wees attent bij speciale gelegenheden.

Bel, ga langs of stuur nieuwsbrieven. Wees attent met speciale gelegenheden zoals kerstmis, een verjaardag of het zoveeljarig bestaan. Ga de uitdaging aan om hierin origineel te zijn.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

31 maart 2011

Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Een stijgende lijn? Slapende deelnemers van loyaliteitsprogramma’s ondanks groeiend aantal deelnemers. Uit nieuw onderzoek door Colloquy komt naar voren dat het aantal deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

Innovaties
30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

30 september 2010

3 Tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma's

Wij geven je 3 tips tot succesvolle loyaliteitsprogramma’s. Veel loyaliteitsprogramma’s slagen niet. Dat komt volgens onderzoekers McCall en Voorhees voornamelijk doordat de juiste ingrediënten voor een
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

Theorieën
25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun
succesfactoren voor goede relaties

LOYALTY STRATEGY

THEORIEËN

25 februari 2008

Succesfactoren voor goede relaties

5 Succesfactoren voor goede relaties Wat zijn nu de 5 succesfactoren voor goede relaties? Als aan stellen wordt gevraagd hoe tevreden ze zijn over hun

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events