De 80-20 regel. Bij veel B2B bedrijven zorgen enkele grote klanten voor het leeuwendeel van de omzet. Gezien de afhankelijkheidsrelatie is het behouden van deze groep van levensbelang. Topklanten verdienen topaandacht. Door rekening te houden met een vijftal zaken wordt het makkelijker om grip op hun loyaliteit te krijgen en te behouden.
B2B topklanten behouden? De onderstaande vijf tips laten zien hoe het kan:
Geef deze klanten de mogelijkheid om als eerste van aanbiedingen of innovaties gebruik te mogen maken. Of biedt ze aan, om via een exclusief gedeelte op de website, een bestelling te kunnen plaatsen. Zorg er in ieder geval voor dat er voor hen geen restricties, zoals een minimum bestel quota, zijn.
Nodig ze uit voor speciale evenementen of geef ze speciale incentives. Verwerk in ieder geval in alle communicatie met hen dat ze gewaardeerd worden.
Nodig een aantal van de belangrijkste klanten uit om deel te nemen aan het ontwikkelingsproces van bijvoorbeeld een nieuw product of nieuwe brochure. Probeer belangrijke klanten vaak bij elkaar te laten komen voor het bespreken van belangrijke onderwerpen. Let op dat alleen beloftes worden gedaan die waargemaakt kunnen worden. Daarnaast is het belangrijk dat in de communicatie de nadruk ligt op informeren niet op verkopen.
Hou deze grote klanten op de hoogte van productontwikkelingen. Vraag naar welke productgebieden hun interesse uitgaat, maar biedt ze ook de mogelijkheid om over andere product interesse gebieden informatie te verkrijgen. Stel producten voor die een aanvulling of verbetering zijn op hun aankopen tot nu toe. Probeer in ieder geval te anticiperen wanneer een herhalingsbestelling nodig is.
Bel, ga langs of stuur nieuwsbrieven. Wees attent met speciale gelegenheden zoals kerstmis, een verjaardag of het zoveeljarig bestaan. Ga de uitdaging aan om hierin origineel te zijn.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.