Het gemiddelde klantenverloop van de Nederlandse telecomaanbieder wordt geschat op 20% tot 30% per jaar. Bij bepaalde segmenten is dit percentage zelfs nog hoger. Dit wordt mede verklaard door de zeer competitieve markt. Jaren van stunten met prijzen waar mobiele toestellen voor niks werden aangeboden, hebben de consument zeer prijsgevoelig gemaakt.
Precies om die reden is het van belang om met zorg geplande loyaliteitsprogramma’s te introduceren. Telecombedrijven moeten zich richten op specifieke marktniches en loyaliteit met toegesneden voordelen. Er zijn vier geheimen voor opbouw van blijvende klantloyaliteit:
Elke klant vereist een andere benadering. Het is daarom belangrijk om doelgroepen te identificeren die bepaalde behoeftes met elkaar delen. Als de doelgroepen zijn geïdentificeerd en gedefinieerd, zal het voor de totale organisatie helder zijn wie er tot deze doelgroep behoort.
Bij ieder contactmoment heeft u de kans om iets nieuws te ontdekken over uw klanten. Het begrijpen van de klant vergroot de mogelijkheden om een sterke relatie op te bouwen.
Bij een goed loyaliteitsprogramma zijn alle afdelingen van de organisatie betrokken. De klant ziet een organisatie als een geheel. Het is belangrijk om alle afdelingen te laten samenwerken om ze het verloop terug te dringen.
De truc om klanten te houden? Maak klanten zo blij, dat ze uw organisatie niet meer willen verlaten. Dat kan door ze te verrassen en positief te verbazen. De waardeperceptie van de klant is daarbij de maatstaf. Extra’s hebben het meeste effect als de waarde die ervan verkregen wordt, hoger is dan verwacht. De daadwerkelijke kosten hoeven daar slechts een fractie van te zijn.
Bron: Wireless Review.
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
LOYALTY STRATEGY
LOYALTY STRATEGY
THEORIEËN
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.